AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.618

Tjut från vindrutan på E39

Sida 1 av 2
523i_96
Det är så att jag har en 523:a av årsmodell 1996.
När man kör i hastigheter över 100 km/h, så börjar det tjuta ifrån främre vindrutan. Tjutet kommer oregelbundet, antar att vinden spelar roll.

Bilen köptes av en BMW- handlare år 1999 som inte vill åtgärda felet på sin bekostnad. Han säger att han inte kände till felet då han sålde bilen. (Jag påpekade felet så fort jag upptäckte det)

Bilen har sedan köpet varit inne på ett antal inspektioner. Verkmästaren säger att det enda sättet att bli av med tjutet på är att byta rutan.
Han påpekade även att rutan var bytt en gång innan jag köpte bilen. Han visste dock inte varför.
Han har dock lagat felet tillfälligt ett antal gånger genom att spruta i någon sorts tätningsspray innanför listen till rutan. Men det håller bara några dagar, sedan gör sig felet gällande igen. Antar att säljaren hade klart för sig att bilen var "nysprayad" när vi provkörde bilen.

Egentligen är det ju rent ut sagt förjävligt att betala nästan 250 000 kronor för en bil som ger ifrån sig ett jävla oväsen redan vid 100 knyck. När man har med sig nån polare i bilen får man ju nästan skämmas.

Likadent när man kör om någon söndagsåkare som ligger och krypkör i nittio på landsvägen; då tvingas man efter omkörningen att sakta ner kraftigt på grund av det där jävla tjutet. Följden blir ju att söndagsåkaren tror att man är hjärndöd och en omogen trafikant.

Felet retar mig till vansinne!!!!!

Kan ingen hjälpa mig?

Jag har ingen lust att pröjsa flera tusen spänn!!!

(Obs! Har pratat med juridisk expert = det blir en svår och dyr process att stämma blihandlaren)

(BMW- Sverige ville inte heller åtgärda felet på ren Good Will)

Th
65
ThomasE
F21 M135i, -13
F31 330i, -16
Kan bli så om glasmästaren slarvat med limmningen av rutan. I mitt fall försökte de att täta ställen där läckage misstänktes men utan större framgång. Lösningen blen ännu en ny framruta.
Om du vill undersöka själv så ta en bit vattenslang, håll en änden vid örat och andra runt framrutan. Det brukar höras tydligt var läckan är.
Hälsningar Thomas
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej, jag hade samma problem! Felet va att glasmästaren hade gjort ett dåligt jobb då rutan byttes ut, lösningen blev att byta rutan igen!
Det är den enda lösningen....
Det går ju på försäkring så det blir inte sån stor kostnad.

Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Har samma problem och visst blir man GALEN!
Ska lämna in bilen i veckan och få rutan omlimmad. Det kostar ca 800:- eller om jag vill ha en ny ruta 1300:- i självrisk.
Återkommer med resultat.

Mvh

Janne 523i -97
BMWcs:4534
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Jag tror att jag har samma problem men på min så viner det över en viss hastighet. Jag har fått höra att det är turbulens från vindrutetorkarna! Jag tror aldrig att jag har fått rutan bytt. Går det att hitta läckn som ThomasE säger?
Janne: Jag tror vi får ses någon dag så får vi kolla upp om vi har samma ljud : (
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Ska lämna in den på Glasklart på fredag.
Kostar 1400:- och då får jag en ny ruta då det tydligen var knepigt att få loss den gamla utan att den går sönder.
Det finns med tonadrand och utan. Vad tycker panelen?

> Ingo
Vi får ta en repa downtown :-)

Mvh

Janne 523i -97
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
HAde liknande problem på E38:an, glasmästeriet fuskade. BMW Solna gjorde jobb#2, den andra glasmästarn fick inge betalt för sin faktura.... Dessutom repade klanten taket på två ställen! Som tur var gicvk det att polera bort...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
hade oxå ett tjutande ljud som kom från framrutan....fast det visade sig komma från torkarna.....spolade jag rutan så att torkarbladen blev blöta så blev det tyst ett tag....sen bytte jag blad och ljudet försvann...........
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
När jag tvättade bilen igår så kollade jag lite närmare på vindrutans gummikanter och upptäkte att gummilisten längst ner på rutan som sitter fast med stjärnskruvar (i plast? ) glappade. Det gick inte att skruva fast hårdare eftersom det var gäng paj :(
Det såg ut som om gängen var paj i fästet inte i skruven. Vet någon om det går att fixa? Borde vara där det tjuter. Det är bra på en del av listen som glappar, resten ligger an.

Mvh Ingo E39 med 19"
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Nu har jag fått höra att det är expander plugg, så nu ska jag byta och kolla hur det blir. (konstigt att det var ett kryss för kryssmejsel i toppen?)

Mvh Ingo E39 med 19"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som tur är går min bil ljudlöst skulle bli galen om det tjöt och lät på det viset kan reta mej till vansinne om det skramlar och vibrerar någonstans.
Det enda som irriterar är en prototyp av ericsson 520
som tangentbordet skramlar på när jag har den sitter i bilen och åker över några ojämnheter.Det kan man stå ut med som testpilot åt ericsson. det var kul att pröva nya modeller så länge det varade, nu görs bara basstationer.
Glasmästarn fuskade med listen på min Volvo det lät som en asfaltsfräsmaskin i 100km när listen vibrerade. Men det var lätt att fixa till.Och det kostade inget heller.

Hasso
523i_96
Jag har också märkt att listen som sitter fast längst ner på rutan glappar. Kan det vara den som är boven i dramat!

När Ingo har dragit åt listen får vi se om det hjälpte...

Hoppas Ingo återkommer med resultat. Om han har lyckats vet iallafall jag en som kommer att dra åt listen på direkten.

MVH: En som börjar bli trött på att åka med hörselskydd i bilen!
Ja det där är nog ett vanligt fel på e39orna verkar det som, jag provkörde en 523-97 förut och blev förvånad över att den hade mer vindbrus än min gamla 525-88 e34, men annars så var ju bilen sååå mycket skönare att köra lite klen bara. mvh jocke
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Nu har jag bytt expanderplugg utan att det hjälpte. De orkar inte riktigt trycka ner listen som verkar vara böjd. Då får man köpa en ny list suck! Den kostar 430kr vilket man kan överleva men det är lite pill för att ta bort den.

Mvh Ingo E39 med 19"
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Ska hämta min bil i em med ny ruta och återkommer ikväll efter en tur upp i de högre hastigheternas underbara värld..:-)

Mvh

Janne 523i -97
ch
34
choden
530iAT -01
Om en glasmästare har bytt rutan och det är fel på limningen, kan man inte få honom att göra OM och göra RÄTT!?
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Rutan är nu bytt.
Drog upp bilen i 140 och det tidigare ljudet var borta.
Nu finns ett svagt ljud från nederdelen av rutan.
Hur petig ska man vara?
Är era bilar tytsta i 140?

Mvh

Janne 523i -97
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Jag hörde min knappnål falla i 160... Är det rätt ska det mesta ljudet komma från backspeglarna och däcken.
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Ok, då är det knas för jag hörde då ingen knappnål..:-)
Det ser ut som Ingo sa att listen med expander plugg
inte ligger emot rutan.
Detta kunde man åtgärda med tätlist enligt han som limmade rutan.
Ska dit på onsdag igen.

Mvh

Janne 523i -97
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Nu har de lagt en tätningslist under den list Ingo pratar om.........ingen skillnad....
Ska dit igen så att de får åka med och lyssna...the story goes on..

Mvh

Janne 523i -97
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Jag har nu testat att provisoriskt tejpa över glipan och kan nu åka 20km/h fortare innan det tjuter. Fan ska man bli tvungen att byta ruta : (

Mvh Ingo E39 med 19"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.