|
|
|
|---|---|
| Hur stora likheter är det på motorerna som satt i E28? Håller på att bygga en Lotus replica, och i den kan jag bara ha en 2,0L eftersom det finns krav på max antal HK/KG tjänstvikt. Men efter vad jag förstår så är det inte helt enkelt för de som inte vet vad de skall kolla efter att se skillnad på tex. 2,0 och 2,5 liters maskinerna? Så min fråga är, hur stora är de yttre likheterna på block och toppar på 2.0, 2.3, 2.5, 2.8 och 3.5? Stämmer motorfästen och växellådsfästen? Jag inser ju själv att de inte går att komma igenom en besiktning med fel motor i bilen, men det hade varit skoj att klara polisens flygande besiktningar. | |
|
Generellt kan man säga att 2,0 2,3 och 2,5 av samma årsmodell (6 cyl)ser likadana ut. 2,8 3,0 3,3 och 3,5 liters sexan är ett annat större block. M30 heter den stora sexan och M20 den lilla sexan. Dessa motorer är helt olika fysiskt. En liten varning för 525 E28, fanns ett fåtal 525 med den stora sexan,vet inte om dessa såldes i sverige. Kanske skulle det vara bra ide att satsa på en 2,5 från en 325 och vässa lite? mvh Johan. |
|
|
Blir kanske en 2,5L med lite väss, den skulle nog göra sig fint på ett fordon som väger 600kg! Synd bara att bilar med den maskinen är så populära, det gör den dyr. Men det kan det säkert vara värt! Tack för ett mycket bra svar. /Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.