AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
30.077

BMW E34 o vinter, ingen bra kombination...

Sida 3 av 3
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
mn: Vet ej hur långt ner yttertemperaturen går..men längre än -30°C är det, har haft -31,5°C på min mätare..sen är det ju en annan fråga hur mycket den diffar.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
kn
310
knudi
535i -92
min visade 33 minus nu under julen. brukar täcka så mycke som möjligt av kylarn om det är så oass kallt när man kör landsväg. Fartvinden kyler ju på ganska bra och det finns inga risker att bilen går för varm under sån extrem kyla.

/Steffee
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
knudi:Hade tänkt täcka av kylaren men det glömde jag bort, kom på det när jag kört halvvägs =)

Motorn höll iaf tempen på normal som tur var.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Måste bara säga att nuvarande bilen 535 -89´är den bästa
vinterbilen jag haft. Funkar perfekt på alla sätt och startar
i alla väder (hitills). Kanonbil.

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
ek
18
eklof
535i -90
Många delade åsikter här ser jag. Jag hör dock till dem som tycker att Bömwen är en grym vinterbil. Den e varm å go, å man tar sej fram var man vill. Att sen kunna åka på bredden när man har lust e ju som att ha julafton varje dag. Drar iofs en del soppa då, men man får ju prioritera. Inser ju förstås att mina åsikter inte hjälper ett skit för dem som har problem med E34an med imma å sånt, men gillar man inte att lägga upp lite ställ ibland på vintern å så, så kanske man ska skaffa sej en Lupo eller nån annan fräsig fyrhjulig moped..
Fattar inte vad som är så bra med en 10-15år gammal 5-seriebil på vintern, knappast bättre än nån annan mellanklass bil ju.
Tung, törstig och inga "anti"-hjälpmedel alls.
Eller jämför ni bara med gamla bilar så fattar jag ju förstås.

Att den är bra på att sladda kan ju knappast räknas till en bra vägegenskap, heh..

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Jag tycker då min 535 är bra mycket trevligare att köra på vintern än min jobbarkompis saab 9-3 som jag kört rätt mycket.
Känns som man har mycket mer kontroll när man kör min.

Fattar inte varför alla är så avigt inställda till att ha en relativt motorstark bakhjulsdriven bil på vintern, skulle vara det att den drar mycket soppa då, 2,06l/mil sist jag tankade, då 50% "lek" och 50% statskörning.

///
Nicke
ek
18
eklof
535i -90
Kan man inte köra utan ESP, ASC, XYZ å RÖV, så ska man naturligtvis inte ha en gammal e34 utan nämnda egenskaper(å 14 till?). Jag anser dock att bilen går stabilt å bra på vägen och tar sig fram lika bra som en nyare bil. Att den är törstig är ett pris man får betala för att ha en prisvärd bil med såpass bra kapacitet. Men som sagt, föredrar man att ploga med framhjulsdrivet så pratar vi ju inte ens om samma sak..Huh..
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
eklof - bra sakt, vill man KÖRA bil så ska man ha e34 =)
Diffbromsad bakaxel på din oxå? Var ju tydligen tillval på 535 -90.

///
Nicke
ek
18
eklof
535i -90
Jajjemänsan, visst har jag diffbroms. Så jävla kungligt måste jag påstå. Blev smått förvånad när jag hörde att inte alla 535 hade det. Ger en mkt bättre kontroll än att köra bil utan diff..

Ingen idé att ha bil utan diff, väl..
Kan man inte köra utan diff så ska man naturligtvis inte ha en gammal e34, hihi

kn
310
knudi
535i -92
man vet var man har bmw:n tycker jag i alla fall. Man får inga otrevliga returkast om man får en sladd. den är mycket lätt att kontrollera. Sen att den tar lite mycke soppa gör mig inget man åker bekvämt i den och jag kör inte så mycket heller.

/Steffee
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kan ngn kort och enkelt förklara skillnaden mellan diff och diffbroms.
Diff har ju alla bilar annars kan man ju inte köra i en kurva. MEn bromsen vaddå?

*BAWORAK*
ek
18
eklof
535i -90
Diffbroms är väl det som jag slarvigt kallar för diff. Men diff är väl egentligen det, som du säger, som alla bilar bör ha för att kunna svänga. En diffbromsad bil dock, låter inte all kraft slippa ut till det hjul som går lättast, utan ser till att kraften oxå går till hjulet som går aningen trögre. Sen finns det väl olika grader av diffbromsning oxå. Ju högre grad av diffbroms, desto mindre bör man svänga för att inte ha sönder sin kära bakaxel. Ungefär så tror jag man kan säga. Men alla mekaniker är välkomna att skälla ut mej om jag har förklarat åt helvete fel..

Ingen idé att ha bil utan diff(broms), väl..
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Diffbroms är en liten sak i regel ett ett litet lamellpaket i klumpen som griper in då det ena hjulet börjar slira eller spinna och flyttar då över kraft så att även det andra börjar driva..fanns även i form av så kallad Clutchdiff där den andra axeln slog i med kraft (satt på GTO) ...ej att förväxla med diffspärr som finns på tunga fordon där man låser med hjälp av tryckluftkolv så att båda axlar driver lika mycket..men det får bara användas vid kortare färd rakt fram vilket annas riskerar att knäcka axlar vid tung belastning
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Så ungefär så här då:

Ena julet spinner utav hvete för att det är halt men det andra drivhjulet står stilla= EJ DIFFBROMS

Båda hjulen "spinner" = DIFFBROMS?

*BAWORAK*
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Svante: Det stämmer bra! =)

//Roffa

---
Min BMW - Länk
e där diffbroms på en 540i 95 manuell jag har spunnit en del men försöker att inte göra det och så har jag aldrig gått ut och tittat på spåren.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Även om man inte har diffbroms så kan man spinna med båda hjulen, gissar att underlaget måste vara någorlunda lika under båda hjulen då! =)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Även om man inte har diffbroms så kan man spinna med båda hjulen, gissar att underlaget måste vara någorlunda lika under båda hjulen då! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.