|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Körde Luleå-Pajala en sträcka på ca 22-23mil kvällen före julafton, tempen varierade enligt bilens termometer från -28,5°C till -31,5°C.Hade hyffsad värme i bilen lite kallt vid fötterna dock, men kunde ändå ta av mig jackan utan att frysa. Snitthastigheten låg på ca 90km/h pga av frysrisken..fick ett snitt på färddatorn på 1,03l/mil. //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Roffa jag körde samma sträcka den 23/12 och hade heller inga probs me värmen. har dock 1 annat problem. Min mittkonsoll i bilen är askall???. snittförbrukningen för mig låg på blyga 1.44L/mil. Har dock haft aningen högre snittfart än 90. Satt i t-shirt o körde hur gött som helst men som sagt mittkonsollen var kall så man skulle haft långkalsonger på högerbenet. Vad gjorde du i Pajala ? Är du därifrån? Det är jag =) /Steffee |
|
|
Min mittkonsoll är också rätt kall speciellt kring handbromsen och bakåt,det blåser bara kallluft ur bakre utblåset på min hur jag än ändrar reglagen så det har jag konstant stängt vinertid. 1,44..var ju endel mer..låg bakom en lastbil upp till överkalix och då sjönk förbrukningen endel..märkte att bilen drog en hel del mer då jag gasade på lite grann.Vad snittade du? 140km/h? Kommer du ner på litern om du kör ca 90km/h? Har aldrig fått min att dra under litern dock..ej heller på sommartid..men då kör jag å andra sidan snabbare på sommarn och har 18" fälgar. Var och firade jul en bit hitanför pajala..har endel släkt där och morsan kommer därifrån. //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
knudi: har du manuell växellåda eller automat? --- Min BMW - Länk |
|
|
jag har manuell låda i min bil. ja jag har legat på en högre hastighet inte 140 i snitt men låg mest hela tiden kring 120-140 så det var väl det som gjorde förbrukningen. Har heller aldrig fått min under litern. i sommar körde jag på 1.09 och då var det långkörning o snittade väl 110-120. Om man kör kring 90-100 så visar färddatorn att den ligger något under litern. Men soppa förbrukningen är det enda lite negativa jag kan hitta me bilen annars är den underbar är i bra skick och den går fint efter vägen. mao en riktig milslukare. /Steffee |
|
|
Har kommit ner till 0,95 en gång med 535:an, var för några veckor sedan när jag körde upp till en kompis stuga i edsbyn, snorhalt minst sakt!!! Snittade 80-110km/h. Brukar ligga på ca 1,0-1,1l/mil när man ligger i 120-140km/h. /// Nicke |
|
|
knudi:Då förklarar det ju bränsleskillnaden..jag kan enbart hålla med att dom är ena riktiga milslukare. För mig spelar inte bränsleförbrukningen nån större roll..kör just över 1000 mil / år så det blir inga stora pengar ändå..sommartid har jag märkt att mitt snitt alltid drar sig till 1,36 i slutänden..verkar vara det magiska medeltalet för min körning =) //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
sommartid så är ju förbrukningen något högre p.g.a den lite högre farten =). Om jag sitter ensam i bilen så ligger jag sällan under 140-150. men när man har me familjen så blir det något lugnare=). Ne har också funderat på att den tar lite mer bränsle men vi kör inte heller så mycke varje år och det den kostar i soppa det får man tillbaka i komfort o körglädje=). /Steffee |
|
V12 LeMans |
Det är väl härligt att utvecklingen går framåt . Min 4 liters V8 (M60) drar mindre bränsle än en 3.5 liters R6 (M30) . Annars är ju M30-motorn väldigt trevlig, speciellt i Alpina-version . En 535iA drar väl nästan lika mkt som en V12 (M70) . moose : Hur törstig är 525iX på vintern ? |
|
V12 LeMans:Ja det är ju bra att utvecklingen går framåt =) Visst är det 286hk i V8:an? Nästa gång jag byter bil så är jag lite lur på att det blir en E39 540..men det är några år kvar tills dess. //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
| Immproblemet är utbrett, hade det i E28an, och har det i E21an samt E34an och värre blir det på vintern, men annars är den hur stabil som helst på vintern och man inte provocerar, dock störjag mig sönder och samman på att förarstolen lutar lite inåt..något som många drabbas av. | |
|
Har aldrig sett nån med lutande förarstol..har själva infästningen gått sönder eller har hela stolen gett efter? //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Får ta tillbaks de där om 0,95l/mil, snittade 2,55l/mil idag =)) /// Nicke |
|
|
V12 LeMans: Min ix brukar jag snitta blandad körning(Mest landsväg men en del i stan) 0.85 på sommaren. Men det går att få ner den nära 0.8 i jämn landsvägskörning. Kör man mycket i stan drar den minst 1.3-1.5, det krävs mycket energi för att få rull på mer än 1.8 ton. På vintern ligger den lite över 1 liter i blandad körning, främst på grund av tyngre gasfot då det är på vintern man gasar lite extra med 4WD. Men jag har också märkt att den drar lite extra innan man fått alla oljor i drivlinan varm vilket tar några mil. Precis i starten drar den 1 liter i 90km/h på jämn väg. |
|
V12 LeMans |
Roffa : En annan skulle också kunna tänka sig en e39 540 , helst med med sportstolar och Alpina-chassi . Min e34 har sportstolar , "sport"-chassi och 8-17 M5-3.8-fälgar , gottigottgott , även om jag skulle vilja ha Alpina-stuket . Tyvärr också BMW-original-bakspoiler , tycker att det är snyggare utan ,men eftersom det är originalmonterat så får man väl leva med det , det lär väl göra lite nytta när man kommer upp i lite hastighet . |
-BeeMWe- |
Jag röck av handtaget på förardörren nyss, var så kallt att stålets styrka blev lika bra som frigolit... |
| Jag är inne på min andra e34 och har inte haft nå problem vintertid, endast att min förra 520 hade nå strul med kallstartsventilen! Har sällan igen isade rutor osv, och alltid tillräckligt med värme! | |
| Jag är inne på min andra e34 och har inte haft nå problem vintertid, endast att min förra 520 hade nå strul med kallstartsventilen! Har sällan igen isade rutor osv, och alltid tillräckligt med värme! | |
| ett annat problem som kan uppstå är att vevhusventilationen fryser körde 35 mil i minus25-30.Ska man köra i kyla kan man täcka en bit av kylaren på förar sidan vevhusventslangen sitter längst fram.sen en fråga hur långt ner går ytter tempen den visade alldrig mindre än -30 och jag tror att det var kallare | |
|
Jag kan bara tilläga att min e bra på allt som man vill på vintern den startar e varm bla bla bla men den ligger inte bra på vägen mycket motor och bakhjulsdrif på halka inte bra alls får köra som en pensionär fast man har v däck. BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.