AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
30.066

BMW E34 o vinter, ingen bra kombination...

Sida 1 av 3
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Nu när vintern (äntligen) har kommit till Sth. börjar bekymmren.
Gick ut i morse och startade bilen, startade väldigt lätt och stabil
tomgång omgående som vanligt. skrapade rutor ett par minuter
och körde sedan iväg. Kom ca 300 m och motorn började "rycka".
Väldigt fladdrande tomgång mellan ca 400-1200 rpm, ingen kraft
i motorn, gick inte på alla burkar osv. Stannade o öppnade huven
för att kolla, alla kablar satt där dom skulle, ingen snö vid motorn
osv. Startade om den vände och skulle köra hem, då gick den
helt plötsligt klockrent igen. Har sedan gått klockrent resten av dan, jag undrar vad som hände....
Skulle ut en sväng nu i kväll ca -10 C. Larmar av och låser upp
öppnar förardörren, tå tänds inte innerbelysningen, Kollar med knappen och då fungerar lampan. Stannar vid affären slår av
tändningen, då tänds den, precis som det skall vara. Låser går
och handlar kommer tillbaks, låser upp i"helvete" att lampan tänds, mörkt som natta..... Kommer hem, parkar slår av tändnigen och då funkar det igen. Hmm, gillar tydligen inte kyla.
Sedan är det ju tämligen pinsamt att man måste skrapa rutorna
på insidan när det blir lite vinter pga. otillräcklig värme. Sist men
inte minst Strulet med Centallåset till bagaget. Så fort det blir lite kallt eller skitigt så kärvar låskolven. Spelar ingen roll hur mycket man har smörjt, alltid ett himla lirkande för att få det att funka
igen. Har haft ett antal andra BMW;n och alla har haft problem
med bagage låset när det blir vinter ute.

Kände bara att jag behövde skriva av mig lite och någon annan
som har liknande upplevelser.

Och ni där ute, ta det lugnt i trafiken och God Jul allihopa

mvh Mackan

Jag tror mitt c-lås strejar för min förardörr låstes ej upp idag då det va 10- ute. Har satt i kupévärmare nu och hoppas på att det som nu är fruset ska tina så det funkar igen.
Den kan va väldigt svår startad. Den startar bra när den är kall. Men ska man starta den och släpper nyckeln för tidigt så att den dör, då är den väldigt svårstartad efteråt. Det kanske inte har med kylan att göra. Men så är det.
Ett handtag i bak fastnar när man öppnat dörren så man får putta in det igen.
-BeeMWe-
Hm min stolvärme dog idag i E34an, även glapp i dioderna på stolsvärmen, får c hur det är när det blir varmare :) Lagom kul nu.
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Min 535-88 är klart en av de bästa bilar jag åkt vintertid. Startar klockrent, inga prolem med att låsa eller låsa upp, bra värme och naturligtvis det viktigaste att den ligger väldigt bra på vägen trots halka och snömodd...

Mvh
robert
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kan bara instämma Porginal...

*BAWORAK*
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Det enda jag har haft på min 525: är att bakluckan inte går att få upp pga frusen cylinder men å andra sidan startar den alltid och grå klockrent. Man måste tänka på att det inte är nya bilar vi diskuterar här precis. Ta tex en "normal riskokare som är lika gammal/ gått lika långt) får man se på skillnad. Jag är kannon nöjd med min kärra, tror faktiskt inte att nöjdheten har stannat så länge på nån av mina andra kärror.

God Jul på föresten!
/Ian
Självklart strular 80-tals bilar på vintern, fattas bara.

An
291
Antiloop
E38 728iA
Frugan lånade bilen igår.... Fick ej upp c-låset i förardörren, fruset trots massor med smörjning. Sen fick hon mer intrikata problem... Dörrarna vägrade att stängas, "klon" i dörren grep och låste ej om "armen". Massor med låsspray på "klorna" så funkade allt bra igen.
Fr
10
Franka
525i -89
Jag har inte problem så med min 525:a jag har problem med att den väger för lätt bak till... ska fixa ett par sandsäckar att lägga i bagaget i vinter.

MVH FRANKA
Vi
49
Vicodine
535iA-91
Min kärra har funkat felfritt hitills. Inga problem med värme eller clås! Kör man lugnt så går det fint att köra i snön men petar du på gasen släpper bilen o då e det inte roligt med en automat bil på 1.7 ton :(

Blyfot...
Jag säger bara 4 wd grabbar, bilen fullständigt plöjer fram på vägarna...

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Är bara riktigt missnöjd med en sak. Och det är det där med skrapande på insidan!! Och det j_vliga är att det bara blir imma på förarsidan, tror BMW glömde att testa med rök för att kolla att de satt defrosterutblåsen rätt!
Inget blött hår och hålla andan den första milen så blir det lite mindre imma! Och när det kryper under -20 då försvinner aldrig imman.
Bra man har en gammal Izusu för lyxtransport i kallare väder!

W
Bj
143
Bjarne
525i -91
Wille: Du har inget problem med kupéfiltret eller läckande värmepacket?

Min var hopplös med imma innan jag bytte värmepaketet som läckte, iofs känner man ju glykollukten då.

Annars verkar ett igensatt kupéfiltret vara en källa till imma.
La
38
Lakso
525 tdsa -93
Var på väg hem -33 grader plötsligt lät det som att jag flyttat spaken till neutralen, har inte fått den att driva efter det. Blir väl tvungen att byta låda. nån som varit med om nåt liknande?
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
kan inte tycka att E34 och vinter är en dålig kombination, bra värme (behövs när det är -32 grader...), startar alltid..pålitligt uppförande på vägen. Du verkar haft otur...

Problem med imma på insidan har jag inte märkt av faktiskt, men det verkar vara rätt vanligt?
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Vicodine

Det är ju det som är charmen att man har lite pulver under huven att komma på bredden... ;)
Åker omkring på 3mm dubbfria så nu brukar det gå riktigt brett och dyrt... ligger runt 1.5l/mil
men det är det värt...

Mvh
Robert
Ordförande

www.gatbilar.com
$Marten:

Det att din motor kändes orkeslös kan möjligen ha med rotorn/strömfördelaren och göra. Då det blir kallt till vintern kan en redan sliten rotor bli sämre, så det kunde löna sig att kika in i den...

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har inga problem med bilen under vintern, värmen är helt tillräckligt vid -12 grader och då har jag inte äns på full värme!
man steks om man har på fullt! nästan aldrig någon imma i bilen, det är i så fall när man har haft snö eller frost på utsidan så kan det börja imma men det försvinner lika snabbt som det kommer!
Ny microfilter har jag satt i och ni som har problem så köp fönsterputs eller spray mot imma det hjälper, jag köpte men behövde inte använda det!
Det verkar som om ni med lite äldre 5serie 88-90 har lite sämre ventilation i era bilar!

MvH Bmw 4-ever
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Inne på tredje E34:an och har inte haft några större vinterproblem. Min iX hade dock problem med att hålla vindrutan ren på insidan framför föraren, OK på passagerarsidan. Alla har haft fullt OK värme. 540:n har helt suverän värme. Kommer fort dessutom.
Om en värmestol säckar eller att vissa saker börjar konstra efter 10-15 år är väl inte mycket att säga om, kan vara många knän som frestat på elslingorna, kontakter som börjar kärva etc. BMW är definitivt inte sämre än andra i det avseendet, snarare tvärt om.

Mats E
BMWCS 3050
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Både e32 och e34 har problem med imma och is på insidan av rutorna, har haft stora klima med tycker inte att det fungarar bra ändå, är glad att jag åker lupo denna vinter, som sagt ganska naturligt att gamla bilar krånglar under de extrema förhållanden som vi har här på vintern.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Har stora klimaten i min och upplevde att värmen var kass när jag köpt den... Bytte termostat och nu är värmen helt klart godkänd! Men det är klart, om man jämför med sambons ibiza så är värmen värdelös i BMWn, men nu håller jag iaf imma och is borta från rutorna, trots 20 minusgrader ute.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.