AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.062

Krock mellan häst o bil. Vad göra?

Sida 2 av 3
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Enligt min tjej som håller på med såna där saker (hästar) så räknas tydligen hästar som vilt ibland och ibland inte. Tex. om du parkerar din BMW utanför ett stall och en häst sätter en fin bakhov i framskärmen så får man inte ut en spänn på någon slags försäkring. (Det var en i hennes stall som råkade ut för just det)
I trafiken räknas hästar som vilt och inte som fordon eller fotgängare, därför måste man inte heller plocka upp deras skit, så enda sättet att få ersättning är nog att försöka ta det som krock med vilt.
Tydligen så är det inte helt lätt att tolka alla lagar och de kan dessutom tolkas på flera sätt. Allt ovan är vad jag har fått berättat för mig och vet inte om det verkligen tolkas på detta sätt av jurister och likn.

/Fredrik
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om nu hästarna räknas som vilt, när är det då jaktsäsong på dom? :)

///Jesper

BMWCS #5494
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dmi: Förutsatt att hästen har en ägare räknas den inte som vilt. Vildhästar är nog relativt ovanligt i Sverige.
Ägaren är alltid ansvarig för att hästskiten plockas upp, oavsett vem som handhar/rider hästen vid tillfället barlasten lossas...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Här är en tråd på ett "autopowerforumliknande för hästar" där hästägare diskuterar liknande, fast det bästa tycker jag var en annan tråd där de skrev att: Bilisterna kan väl inte bry sig lika mycket om sina bilar som vi bryr oss om våra hästar... de har aldrig varit på autopower tydligen :-)

Länk

/Fredrik
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Har hört genom tjejen att man har som förare av bil ingen rätt alls när de gäller hästar å bil.
tyvärr...

---
King of the road
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ofta svårt att som fordonstrafikant få rätt vid olycka med t.ex. häst. Den möjlighet som finns att bli utan skuld är att påvisa att ägaren eller handhavaren av hästen varit oaktsam eller vårdslös vid tillfället för olyckan...

Jeppe

Hej

Jag förstår komplikationerna i detta fall men skulle inte en häst kunna klassas som "husdjur". Jag har t ex tilläggsförsäkring (Plus-försäkring) som ger sänkt självrisk vid krock med vilt eller husdjur.
Har dock inte kollat upp vad f-bolaget definierar som "husdjur", om det är allt ifrån termiter till dobberman pinsher :)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Det är ju bara att knäppa hästen... öga för öga, i sån a lägen.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ja.. Å sen tar man bara fram grillen ;)

///Jesper

BMWCS #5494
D-diddy
Renar räknas ju som vilt och dom ägs ju av samerna. ta det som en viltolycka och kräv bonden på pengar till självrisken. (om du har självrisk vid viltolycka) Eller så säger du till försäkringsbolaget precis vad som hänt fast byter ut ordet häst mot älg. (Ja älgen hade hästskor på sig)
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Häst är inte vilt. Det finns en lista över vilka djur som räknas som vilt. Häst är inte med, däremot t.ex. mufflonfår och örn!!

Jeppe

Pe
48
Pes
530d touring-99
Hej!
Det finns visst försäkringar som ersätter skador som hästar ställer till med,jag har i alla fall en sådan och den ersätter alla skador som hästarna orsakar,men det är ju upp till ägaren att skaffa en sån.Och har man inte det så förmodar jag att hästägaren blir ersättningsskyldig,men vid krock med bil skulle jag tro att bilföraren blir skyldig till en del av kostnaderna

mvh Per-Erik.....häst och bmw ägare

En sak är säker det är inga klara beslut i försäkringsärenden som detta. Jag har ju själv råkat ut för dettta och det var lite lurigt men jag har gått helst skadelös ur situationen både ekonomiskt och skademässigt.

En schysst dialog med "föraren" ( i mitt fall föräldrarna) gjorde att vi kunde lösa det på ett bra vis.

Hästen är iallfall ett "icke trafikförsäkringspliktigt fordon" och det gör det hela komplicerat.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tycker det låter solklart. Som ägare av djur/husdjur har du något som heter "strikt ansvar" (detta gäller även som föräldrar, om ens barn skulle orsaka någon skada). Det din häst i detta fallet orskar skall ses som om du orskat det personligen. Detta borde precis som PC Doctorn skrev således gå på ägarens hemförsäkring.

Och som många redan sagt.... hur skulle du ha en chans att komma undan? Hästar skall vara inhängnade och då dom inte är det är det på ägarens anvsar.

Men som oxå sagts innan så är ju inte Polisen kända för att vara så snabba eller slagkraftiga när det gäller sådana här saker. Sen när man råkar komma i 10km/h för fort då klipper dom en direkt.

Lycka till. Hoppas det löser sig.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Visa användare
35
sveder
523iA -07
Mitt ärende är fortfarande inte löst. Nu ligger det hos Folksam, ryttarens försäkringsbolag, men dom är ju inte snabba måste man säga. En av de som handlägger mitt ärende har skrivit ett examensarbete om just skadestånd och ersättningsskyldigheter bl.a. vid kollision bil-häst. Jag bigogar en länk till dokumentet.

[Länk
Visa användare
35
sveder
523iA -07
Jag provar igen med länken

Länk
Visa användare
35
sveder
523iA -07
Hjälp. Hur lägger man in länkar.
Visa användare
35
sveder
523iA -07
Funkar det nu då

Länk

84
179
84Anty
BMW 325 Coupe -94

BMW 520I -83
Det är tyvär alltid så att det är Ditt fel om du kör på en häst!!!!!
Sjukt att det är hans fel ju okej om det hade vart vilt men hästen ägs ju av någon och nån ansvarar för den kanske ska sätta sig i bilen slå i backen å mosa grannens 325:a och sen säga, Nej vadå den drog av sig självt ?! hehe nej då nu larva ja mig lite. Men hoppas det klaras upp på ett sätt så du blir nöjd!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.