|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag körde hem från jobb en dag. Det var mörkt och jag körde lagstadgat i 90 km/h. Plötsligt springer en häst ut på vägen framför mig. Jag tvärbromsar (ABS) och väjer över på mötande väghalva (inga bilar där tack o lov) men lyckas inte helt komma undan. Hästen springer in i bilen vid höger framdörr med bulor och lackskador som följd. En flicka (17 år) och hennes kompis har stått vid vägkanten för att korsa vägen. Hon har uppenbarligen tappat kontrollen över hästen så att den kunnat slita sig och springa ut på vägen. Hästen blev inte skadad. Nu blir det riktigt tråkigt. Flickan och hennes föräldrar vill inte ta på sig ansvaret för händelsen utan fadern tror på flickan som har dragit en rövarhistoria för honom. Alltså dom skriver inte under skadeanmälan. Jag har kontaktat polisen och dom säger - Jaså. Mitt försäkringsbolag kan eller vill inte driva frågan mot flickans föräldrars försäkringsbolag. Anledning - Kollisionen var mellan en häst och en bil. Då gäller tydligen inga normala regler. Jag kan ju ta skadan på min vagnskada, men varför skulle jag det. Då får jag betala självrisken och får sänkt bonus. Flickan och hennes föräldrar skulle kunna ta det på sin försäkring om dom velat. Alltså får jag lita på deras goda vilja, som inte finns. Så den stora frågan är - Vad skall jag göra nu? Jag är ju helt rättslös. Ingen står på min sida och jag saknar totalt rättigheter. Har bara skyldigheter, trots att det inte är jag som är orsaken till olyckan. | |
|
tyvär vad jag hör nu av min tjej som har hållit på med mycket hästar säger att de är så illa som de är.. att de är ditt fel. låter helt sjukt men så verkar de vara. jag tycker de är helt sjukt Hade varit en annan sak om den hade varit parkerad bilen.. Hoppas de löser sig. |
|
|
Tråkig historia det här :( Har dock inte en aning vad som kan göras. Oärliga människor är bland det värsta som finns. Kan du inte på något sätt hota med rättsliga åtgärder om föräldrarna inte skriver på skadeanmälan och tar på sig ansvaret? --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Eftersom det inte verkade finnas något egentligt sätt för dig att undvika olyckan kan du inte ses som vållande. Det är svårt att få rätt i sådana här ärenden, men ge inte upp om du själv tycker att du har rätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Länk Här kanske finns nåt som kan hjälpa dig?? Lycka till... Två bilar är fler än en.. |
|
|
Tack för synpunkterna. Och tack för länken. Det verkar som om jag skulle kunna ställa hästägaren till svars. Hur nu det skall gå till. Är det någon här som vet vem man kan vända sig till för att diskutera frågan, förutom polisen och försäkringsbolaget då? Finns det någon advokat här i forumet som kan ge lite gratistips :-) |
|
|
Jag har råkat ut för samma sak, vill du veta mer så ring mig gärna på 0733 712661 i mitt fall löste det sig perfekt. Det som gäller är ägarens HEMFÖRSÄKRING (jo du läste rätt) Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.nu sidan för Bmwtokar! |
|
-BeeMWe- |
Vilken liten... |
|
Har du kontakt med något mc gäng eller dylikt så lovar jag dig att rätt blir rätt.Hoppas att bilen blir iursprungligt skick.Så funkar det ibland när folk inte vet sitt bästa. Hellre en gul volvo än en röd saab |
|
|
www.balticinkasso.com Kanske kan hjälpa till? |
|
|
Om man skall krocka skall man krocka med bilar... Om du blir påkörd av t ex en cyklist så "döms" du som vållande eftersom dit försäkringsskydd är starkare och din försäkring belastas. Fast du är oskyldig. Helt otroligt! Parf |
|
|
Det går nog att få ut lite ersättning från hästägaren, bilägare kan inte behöva förvänta sig att det ska springa lösa hästar på en 90-sträcka. Polisen ska ju rapportera till åklagaren så det blir ett allmänt åtal, men gör de inte det så får man lämna in en stämingsansökan själv (via jurist helst förstås) och komma med ett skadeståndsanspråk. Det är ju illa hur det fungerar med polisväsendet, de verkar inte göra något annat än att bevaka hastigheter under torra sommardagar och svara i telefon på Efterlyst. Säkert blir det någon form av förlikning, men huvudansvaret måste falla på hästägaren. Sen får man skilja på vad försäkringsbolag och domstol beslutar i vissa ärenden, det är två helt skilda världar, vars "lösningar" på problem kan se helt olika ut. Som tur är ligger väl domstolen närmast vad som är "rätt", försäkringbolagen har sina villkor och interna överenskommelser. För mig tex, så körde en 78-årig tysk gubbe in i min M5:a när den transporterades på vagn i norra Tyskland, det förstörde hela frontspoilern, fälgarna på en sida och bakspoilern samt knockade grenröret via slutrören så det sprack (!). Gubben ansågs vållande, men ersättning för bilens skador fick jag i alla fall inte, av försäkringsbolaget, bara den eländiga släpvagnen omfattades av försäkringen! Så jag måste gå på gubben själv troligen för att få ersättning vilket jag inte tänker börja krångla med nere i Tyskland, då får jag laga det själv istället. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
| Busenkelt! Du knallar in hos Polisen och gör en anmälan, då har du satt bollen i rull och dom enda som kan stoppa den är hästägarna genom att erkänna eller gå till domstol. | |
|
Eller så får man ett brev från åklagaren där det står: "brott kan ej styrkas" Sen är saken ur världen. Poliser och åklagare och annat fanstyg har ju så mycket att göra med fortkörningar och trafikkontroller att dom har inte tid med brott som drabbar den enskilde. |
|
| MB> Låt inte så negativ! I det här fallet är det solklart tycker jag, bara en Polisanmälan som saknas. Det är oaktsamhet när man har lyckats få en häst att kuta omring löst på vägarna. | |
|
Tack för alla synpunkter. Jag har varit i kontakt med flickans pappa, igen, och försökt att få honom att fatta hur saker och ting ligger till. Nu verkar det som om han börjar ta till sig informationen och har sagt att han skall kontakta sitt försäkrningsbolag för en reglering. Jag har ännu inte anmält saken till polisen eftersom dom var så aviga när jag försäkte (två gånger) men jag får väl försöka igen. Jag kommer att återkomma med rapporter allt eftersom ärendet framskrider, so... stay tuned. |
|
Njuren |
Ta ett rejält snack med hästen! BMW - i nöd och lust |
|
Men fatta hästen vad rädd han måste blivit.. Tänk dig att få 200 hästar springande emot dig i 90 km i timmen! Fyfan! Kan inte varit lätt att komma undan där ;) Men vad är det egentligen för skillnad att köra på en häst och ett rådjur? Är det att hästen har en ägare som skulle vara ansvarig isåfall? Borde ju kunna ta det på din enga försäkring men följden av det blir ju självrisk och missad bonus.. --- If I can't take my BMW with me to HEAVEN, I'll rather drive it to HELL. |
|
Sandro |
Kanske låter drastiskt, men jag skulle slakta hästf*nskapet! (halvseriöst inlägg ;o) |
|
Har inte hästen trafikförsäkring? ;/ Allvarligt tror jag det i vanlig ordning kan vara svårt att få ut något. Polis, ja-a du. De har i alla fall något annat för sig. F-bolag? Jadu de har sina paragrafer. Det bästa måste vara att övertyga pappan? Lycka till! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
har du sett gudfadern? inte helt oanvändbar inspiration i detta fall kanske :). (för den som inte fattar så lägger dom ett avsågat hästhuvud i en killes säng där) men hur kan gubben tro att d är ditt fel? du hade väl bucklor i SIDAN? tror han du tackla hästkraken med beemern eller?! nä fy f-n hästar ska hålla sig under huven! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.