AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.405

Varför inte vinterköra?

Tjabba!!
Har precis avverkat X mil med bettan.. Minus 15,5* Celcius visade färddatorn som kallast när jag tittade på den.. Vägarna var torra som sjutton och fri från salt..
Inte är suffletten vinterisolerad heller (med dubbla lager) så den läker ju en del värme..(blir hardtop till nästa vinter).. Men då värmefläktarna står på läge II och värmereglaget ligger lodrätt och pekar mot rött upplever jag det inte det minsta kallt, snarare humant, och då kan man ju vrida den lite ytterligare så de blir varmare..

Fråga till er som endast sommarkör:
Varför inte vinterköra?
Det är ju som sagt inte mkt salt på vägarna i denna stränga kyla (som finns i stora delar av landet) dessutom är de flesta mindre vägar inte saltade alls, så man kan ju ta omvägar.. Antar också att de flesta av er har garage till beamern nu på vintern, så då slipper man utsätta motorn för kallstarter.. Förstår inte anledningen till att inte köra nu?? Kan lova att det är skitkul att köra nu!! ;D
(Hoppas de kliar i gasfoten:)

//Svebba
BMW Z Power
Ja du det finns väl som med allt annat olika åsikter om detta. Det som avgör om man ställer av bilen brukar ju oftast vara hur mkt man bryr sig om sin pärla. Vill man vinterköra o sladda omkring i saltet och slasket kan man väl göra det. Men jag känner att jag vill försöka hålla min gamla "betta" så rostfri och fin så möjligt så därför ställer jag av.

Sen så är ju också E30 ganska lätta i bakvagnen plus att man har 25% spärrdiff o ca 190 hästar på bakhjulen gör inte saken lättare..=)

Så ja finner ingen anledning till o vinterköra.

God Jul på er!

//David
Mäh! ;P

Om du påstår att jag inte bryr mig om min "pärla" (bara för att jag vinterkör) så kan jag lova att du har fel.. Kör hämskt lite på saltade vägar, fast det händer ju tyvärr :-/.. Men inte är det så mkt att det skulle ge en direkt stor påverkan av saltet..
Ofta när jag kört till stan (under saltiga vägförhållanden) så brukar bilen få sig en tvätt på stationen, speciellt noga vid hjulhusen..
Sen får man vell se till att man kör på ett säkert sätt när man leker, både för bilens, andras och din egen skull.. För jag vill ha min front etc. lika hel nu som på sommarn!!

Skulle tro att bakvagnen på Z3:an inte heller väger alltför mkt (?) och diffen har jag med, det gör det lite extra roligt ibland ;)

Det gäller vell bara att inte vara alltfö' tung på foten & kunna förutse farliga områden..? *peppar peppar* ;P

//Svebba
BMW Z Power
Min erfarenhet av att vinterköra är relativt blandad. Å enda sidan bär det emot, när man vet att slask och salt sliter på "silverdildon" som flickvännen kallar den för sina penisformer. Samtidigt är 255, 17" vinterdäck eller nya fälgar inte gratis och tråkiga plåtfälgar inte att tala om. Hur 320+ hästar tyglar isfläckar ska vi inte ens tala om.. :)

Samtidigt är min erfarenhet av cabkörning att det är väldigt trevligt att köra nercabbat på vintern. En solig dag, med torr väg, stolsvärmen på och full blast på AC:n gör det hela till en jäkligt trevlig upplevelse.

Nä, med coupén, ställer man hellre av och lever på sommarminnena istället. :)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Hade jag köpt en årsmodell nyare så hade jag haft acs+t i min bil och då hade min däckhandlare fått sälja vinterpuckar till mig.....Men som det är nu brukar bilen bli livsfarlig från November (det är väl därför jag inte lyckats ställa av än......=))
Många brukar tycka att det vore värdlens grejn att åka runt i snön och lattja med 321 hk, men jag menar att grejen med snö är att man inte behöver så mycket effekt då. Ro hit med en buskig 318 eller något sen jävlar!!!!! Mina vinterbilar är ju totalt felkonstruerade, de spinner med framhjulen när man gasar på, har ni hört något så dumt förrut?!?!? ;)

/B

hmm, ja man kanske skulle ha sig en vinterbil som man köra lite hårdare med ;)
hmm, just nu känns de som att ja alldrig skulle kunna sätta mig i en framhjuldriven bil..
Jag skulle också vilja ha ACS, det är totalt överlägset..

//Svebba
BMW Z Power
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Funderade ett tag på att köpa en 2.8 och ha som vinterbil.......

2.8 Zäta?

//Svebba
BMW Z Power
Beppo:
Kan du inte backa med vinterbilen istället så slipper du det där konstiga syndromet med drivning med framhjulen? ;)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Har provat men det bullrade så jävligt på motorvägen då! ;)

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Svebba: Ja en Z3 2.8 var på g ett tag. Även en M Coupe i samma färg som Roadstern var aktuell en stund. Men ett husköp satte stopp för mina bilorgier.......en stund i a f ;)
Nu när Z:an står i garaget, okörbar. Så spanar man lite otroget på andra bilar: E46-M3, e39-m5 och Porsche 996 är man ju lite sugen på. MEN: Nackdelen är med dessa bilar att M5:an har för mkt tak, och varken M3:an eller 996 är snygg som cab, och jag skulle ångra ihjäl mig om jag behövde åka med tak på sommaren. Nej jag får nog vänta till Z4:an kommer i M- utförande, och sedan bearbeta mitt psyke lite så jag kan acceptera inredningen i den sen.......

Okej, men om du funderar på en Z: räcker det inte med Hardtop?? ASC kan man ju vara utan, fast det är ju inte alls lika tryggt..
Måste föresten säga att jag tycker en Z3 Roadster med HT ser jävligt kaxig ut!! Nästan så jag tycker den ser grymmare än Coupén!? ;-S
Jaså du ska kanske byta Beppo?? Ja det är ju skönt som fan att åka cab på sommarn.. Men hur kan du påstå att e46:an M-Cabben är ful?? Den är så skit snygg :D
Jao, om nu Z4:an kommer som M-bil.. Men enligt presskvaller kommer den ju eventuellt visas på mässan i Detroit nu i Januari!!

Ps. Klarade mitt toeriprov på vägverket i morse! *nöjd* Uppkörning i januari Ds.

//Svebba
BMW Z Power
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Smaken är som baken, Jag har svårt för 4 sitsiga cabbar helt enkelt. För mkt glidarbilar för min smak. Jag vill ha SPORTBIL!!! Och 996:an tycker jag inte är snygg som cab heller. Boxstern däremot är rätt snygg, men den är lite för tam för mig. Jag var nära en boxster S innan jag köpte min Z:a, men för det första så var det bra mkt mer drag i Bimmern, den kändes ett par resor vassare. Och för det andra så kostade bimmern lika mkt som en äldre 204 hk boxster.......Och eftersom status inte är så noga för mig så var valet inte så svårt......

Nej, jag kommer inte att byta än på ett tag, jag har svårt att hitta ngt jag skulle kunna tycka bättre om helt enkelt. Anledningen till att bilbytar tankar uppkommer är bara för att man inte kan åka med den nu, men det blir ju desto roligare att ta fram den i mars!!!!!!!

/B

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Beppo: har du kollat på Lotus Elise? En riktigt smutt liten bil, dock något dyr, men lär väl vara körglädje ut till fingerspetsarna. Och den är ju cabbe oxo - 2-sitsig, förstås :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Japp, har kollat på lotus elise, Men tycker den är för dyr för vad man får. Låt Lotus bygga en bil på BMW-prylar sen kan vi snacka......

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.