|
|
|
|---|---|
yngman |
Efter att som vanligt konstaterat att MW:n är underbar på långfärd gled vi som vanligt in i Italien i somras. Eftersom det inte fanns någon tid för servic innan avresan gled jag glad i hågen (utan köer) in på en auktoriserad BMW:verkstad utandör Venedig. På knagglig tyska förklarade man att det inte är någon skillnad i service mellan länderna men nu när kvicksilvret kryper under -10 grader börjar jag bli lite orolig. Är det samma typ av olja, glykol mm som man använder i oloka länder (i det här fallet Italien). |
yngman |
Glömde skriva att det sitter en fin liten lapp på Italienska men jag kan uttyda att det är Castrol Formula SLX 0w/30 man hällt i. Dock framgår inte något om glykolen som jag är mest orolig för. |
|
Glykolen kan du testa själv med en mätare. Mätaren köper du hos närmsta mack för en 50 lapp. Då ser du till vilket gradtal du har frysskydd. Mvh Carl |
|
|
Oljan är helt rätt. Inget att oroa sig för. Hade varit värre om de slängt in ngn mer "Italien" anpassad olja, typ 10w och uppåt. *BAWORAK* |
|
|
Vore faktiskt intressant att veta om det är någon större prisskillnad på ex vis Inspection II i Sverige jämfört med Tyskland. Gör det med stil. |
|
yngman |
I Italien var skillnaden ca 1 000 kr för stora servicen. Inget man direkt reser dit för. Mer intressant var att de hittade remmar (till generator och kompressor tror jag) som var helt slut. Detta har men under "gratistiden" Sverige inte lagt märke till. Som dom såg ut så tycker jag att de borde bytts året innan när jag gjorde service i Sverige. Anledningen till att jag gjorde service i Italien var att jag hastigt och lustigt fick dra ner en husvagn något som jag inte räknat med. Helt klart mer påfrestning än att bara köra själv. Kan konstatera att BMW:n var en utmärkt dragbil. 1,5 ton på kroken, 100 km/h med farthållare, nästan inga växlingar och 550 mil: resultat 1,25 l/mil både enligt färddator och mina egna uträkningar. Svärfars Volvo med lätturbo brukar sluka i sig en halvliter till. |
|
Självfallet åker man inte söderut enbart för en service, men ibland stannar man till några dagar i Tyskland under semestern. Då vore det intressant att serva bilen till en lägre kostnad än hemma alternativt byta delar, m m. Gör det med stil. |
|
|
Hej Jag bor i spanien, och inspection II på min M3 kostade här i år 724.00€ (ca. 7000:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.