AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.495

Eluppvärmd ratt till e39

Sida 2 av 2
Det vore väl jätteroligt för er om det stämmer men efter över 20 års BMW åkande och efter att ha provat allt från 1502 till M5 så har jag aldrig lyckats komma ner i dom mängderna. Kör själv en BMW 528 i Touring -98 för tillfället och när jag kör denna så ligger den aldrig under litern på blandad körning. Om jag gjorde ett test i nedförsbacke och med 20 s/m medvind så skulle jag köra den på 0,1 liter/mil men detta är ju inte relevant. Med blandad körning så menar jag vad din bil tar när du brukar den normalt.

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Anledningen till att ingen köper V8:or är för att ingen klarar av att vara lätt på foten, det är vad jag tror. :-)
Jag snackar om en resa på 4 mil, sedan om jag hade åkt 20 till så skulle säkerligen inte förbrukningen vara den samma då det finns andra variabler att ta hänsyn till som fler backar och kanske fler omkörningar etc.
När jag t ex. kör 56 mil till Dalarna så drar bilen nästen exakt 0.9 under resan, men det är ändå imponerande tycker jag då jag inte var direkt lätt på foten med alla omkörningar och rakstreckor vill jag tillägga.
Som jag tror TripleA skrev i ett inlägg tidigare så mätte jag även hur mycket i tanken det fick plats efter körningen och allt stämde.
Allt är relativt beroende på strecka om körstil.
Rekommenderar en kurs i Eco-driving... ;-)

/Hammar
Det du pratar om Hammar är inte blandad körning, detta är landsvägskörning och är en helt annan sak.

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ja, resan till Dalarna är det ja, glömde säga det, men det trodde jag alla förstod.
Men annars är det i stadstrafik osv, en vanlig resa till jobbet/affären alltså. ;-)

/Hammar
Jack Bauer: Varken jag eller hammat har påstått nåt annat såvitt jag vet..... vi har inte någon av oss nämnt blandad körning i sammanhanget....
Instämmer med dig hammar! tror nog att alla tog det som att vi syftar på blandad körning eftersom det brukar vara riktmärket för en bils bränsleförbrukning.....trots jag påpekat x antal ggr att det handlar om landsvägskörning under mkt gynnsamma förhållanden, så kan folk fortfarande inte hålla med.... Själv så lider jag av tung högerfot så jag ligger sällan under litern, blandad körning. Men återigen, man KAN komma ner i 0,6 l/mil och det står jag fast vid efter tre olika mätmetoder.....

V8 rockar fett!
TripleA
Självklart kan man komma ner i den förbrukningen som jag även skrev i mitt inlägg. Under så gynnsamma förhållande så är det ju fullständigt ointressant vad bilen förbrukar? När man pratar om vad en bil förbrukar så är det blandad normal körning som räknas, allt annat är rena glädjekalkyler och det slutar bara med att man lurar sig själv. Detta är ingen kritik mot er utan jag tror på vad du säger, jag blir bara så trött på dessa människor som rent av lurar både sig själva och andra med dessa rent otroligt låga förbrukningsmängder.

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
För att återgå till huvudämnet:

Vad kan man räkna med att få betala för en eluppvärmd ratt då man monterar i efterhand?

Är det värt de pengarna, då bilen står ute så blir det givetvis ganska kallt om ratten, men hur snabbt värms ratten upp?
hasso, och några andra, verkar uppskatta ratten väldigt mycket.

Hur vet man om man har en eluppvärmd ratt?
Hur startas värmen, per automatik?
Spelar det någon roll om man istället har en kupévärmare, eller är ratten lika kall fortfarande?

/Hammar
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är knappen längs ned på höger sida av ratten som slår av och på rattvärmen. Den knappen används annars till återcirkulation. Värmen kommer omgående och det tar ca. ett par minuter innan ratten är helt varm.

Mvh, Steaman

Jack Bauer: Inte ens jag med tung högerfot köpte 540:n för bränsleförbrukningens skull kan jag säga :p

V8 rockar fett!
TripleA

Nä det förstår jag allt, Som sagt Det kostar att ligga på topp :-)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Knappen syns här :))
Länk
Längs ned på höger under 0an som Steaman säger.
Men den ska även vara termostatstyrd, så man inte behöver ta på sig handkar för att inte bränna sig:))

///MVH Hasso
Länk
Var köpte du dina crome ringar Hasso? Det såg väldigt bra ut.
Funkar din Destinator ok? Tycker att min är lite seg ibland.

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
hasso: Tack, jag tror det är en liten RTFM-varning på min fråga, nu när jag ser bilden så kommer jag ihåg att jag hade läst om det i instruktionsboken. ;-)
Bra att man inte behöver ha handskar på sig, låter otrevligt annars.

Ja, dina crome ringar ser snyggt ut!
Är det enkelt att montera, något du skulle kunna rekommendera mig/oss att göra själv?

/Hammar
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Men tjena, snacka om spin off effekt!

Ska aldrig mer ta upp ämnet bränsleförbrukning :) Helt i linje med TripleA.

gocreate
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hammar: Kromringarn var ett lyft !! Du med din färdigheter fixar detta, men det var lite klurigt och pillrigt.
Destinatorn funkar UA, den är bara seg, när man kör FÖR FORT när det är 50kmh och många svängar :)).
Ratten blir fort varm, tippar på nån minut så känns det behagligt och sedan ökar värmen ytteligare.
jag köpte kromringarna av en autopowerkollega som beställde
dom från Tysklad.ca 400 eller nått sånt.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.