AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.496

Eluppvärmd ratt till e39

Sida 1 av 2
Jag undrar när denna funktion kom och när den kan ha blivit standard? För den var väl inte standard från början?

Går det att eftermontera en sådan ratt och vad koster det?
Skriv kärna några rader om den. Är den effektiv mm?

Skulle vara en väldigt skön pryl att ha nu på vintern...
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
På -00 är den i allafall inte standard.

Tillval till samtliga modeller, kostar 1600:- extra vid nybils köp ( enl www.bmw.se)
Om det är bra; fråga den inte helt okände Hasso som har en dylik i sin bil...

Eftermontage går säkert, men du kan nog kallt räkna med komplett byte av hela airbagratten...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fint som snus :) en av de bättre tillbehören i min bil.
Eftersom jag har ett visst handikapp i mina händer som förvärras av kyla, så detta för mig personligen gult värt!!.
Gött götti götti gött gött :)) mao.

///MVH Hasso
Länk
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag kan bara hålla med Hasso. Jag skulle inte vilja vara utan den och det är därför jag inte har bytt till en MM-ratt (MutlifunktionsMsport-Ratt)

Mvh, Steaman

Okay, får tacka för alla snabba svar! Får se till att bilen är utrustad med denna funktion när jag köper den om ca 1 år.

(För er som undrar så funderar jag på en BMW 528iA 97-99 eller 9-5 Aero -00)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Varför inte en 540 ;) ;) med dylika sak.

Hejsan!köp en 528 du kommer du ha så mycket glädje av den och har den inte eluppvärmd ratt köp en muff:):).Jag har haft min e-39a i 8mån och har aldrig varit så nöjd och då har jag haft och har många bilar.Jag har bla en Volvo som jag har haft sedan ny (-01)och den har gett mig mången sömnlösnatt.

Länk

------------
Lass dir raten trinke spaten
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Jag har eluppvärmd ratt på min 528 Touring -98. Helt underbart när det är kallväder ute. Uppvärmningen är lagom och man nästan längtar efter svalare temperaturer.

Norrlänningen
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
bayern münchen: på vilket sätt värmer en rattmuff händerna.
Det är uppenbart att de som ifrågasätter rattvärme inte har det i sin bil! Och om du nu skall slå till på en E-39 så välj en med rejäl motor i så slipper du symaskinskänslan.

Mvh, Steaman

go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Precis, välj en 540, där är sannolikheten 99% av det finns rattvärme i från början, som det fanns i min :) Otroligt skönt- en totalt underskattad kundvärdeshöjande feature. Med en 540 får du dessutom en RIKTIGT trevlig motor! "Nja, men den drar säkert 2 liter milen osv...." Fel! Ligger i genomsnitt på 0.8liter/milen. Hemligheten är vridet, motorn behöver knappt jobba vid konstanta hastigheter. Men drar du däremot på - då kostar det...

Tro mig, det är det värt...
Skulle gärma köpa en 540iA om jag hade råd. Den är ju lite dyrare att äga :(
Tjena, köra en 540 ia på 0,8 blandad körning. Tror du på Tomten också :)

steaman:
Jag är ju bara avundsjuk att jag inte har rattvärme vill oxå ha. skulle hemskt gärna ha en 540 men min ekonomi tillåter bara symaskins motorn.

Länk

------------
Lass dir raten trinke spaten
go
47
gocreate
BMW 540iA -97
Jack Bauer

Kan SVÄRA på det...

Ska dock tillägga att detta var vad färdatorn sa, alltså ej uppmätt mängd bränsle/avverkade kilometrar. Dessutom gällde detta en långresa på ca 60 mil med som sagt mycket konstanta hastigheter.

gocreate
Men snälla vän, du skrev snittförbrukning. Att komma upp i över 2 liter /mil i stadskörning är inte alls svårt på en 540. Inget illa ment men jag blir så trött på alla dessa glädjekalkyler när det gäller förbrukning, ni har säkert hört dem också.

Stora motorer dricker mer bensin. 0.8l/mil var vad min 318 drog vid lugn körning. Det verkar som om många mäter förbrukningen genom att ligga på högsta växeln i 70 km/h, nolla färddatorn och sedan kolla vad den drog. Sedan heter det att bilen genomsnttligt drar 0.8 l/mil... Tjena. Det finns inte en chans att en 540ia drar 0.8 l/mil vid blandad körning. Så är det bara. För upplyssnings skull kan jag säga att en 520 drar mer än 0.8 vid blandad körning.
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Min bil ligger på 1,3 i blandad körning på sommaren.

Mvh, Steaman

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan berätta att min 540 drog runt 0,8 under 4 mil till jobbet (Aldrig under 0,8), men jag kan tillägga att som jag körde då kör jag aldrig vanligtvis. Inga rivstarter eller något sådant, utnyttja nedförsbackar så gott det går osv.
Fick ner den till ca 0,8 (0,8-0,86) den sista biten av resan.
Det går om man verkligen försöker, men det går inte att göra på någon mil, utan efter 3-4 mil börjar man se resultat.
Detta var på vägar med 50,70 och 90 och en hel del rödljus på vägen, så det var ingen stadstrafik, men man kan väl kalla det för blandad körning.
Jag tror också att det beror på hur "din" väg ser ut, det kanske är så att det inte är möjligt att få ner förbrukningen då du kanske har en del köer på vägen eller annat som bidrar till högre förbrukning så som långa uppförsbackar.

Men om någon skulle säga under 0,8 så skulle jag bli mycket skeptisk till det, då har de rullat hela vägen ner från något stort beg eller något... ;-)
Jag prövade detta från Fryksås i dalarna, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det gav för värde.

/Hammar
sebbe_bmw
Snacka om glädjekalkyler!

När min fru kör 540:n åtta mil om dagen så ligger den igonomsnitt på 1.1-1.2 och då är den tjejkörd!

Pappas 530iA-01 som är väldigt gubbkörd ligger runt litern blandat, och under en långresa får han ner den till 0.80 om han är väldigt försiktig!

Så en 540 kan bara inte ligga där nere! Varför köper inte alla stora V8:or och gör åt mindre bensin än vad en Ford Focus gör!

Sebbe
gocreate: Sånt där om bränsleförbrukning på V8:or håller man tyst om...mest för att inte förarga andra bmw-ägare.... jag startade en tråd om detta för några veckor sen och mötte hårt motstånd i mina teorier.... nrä jag påstod att jag en gång i somras lyckades köra 2 mil med en snittförbrukning på 0,6l/mil enligt treolika mätmetoder som visade samma reslutat, så blev det ramaskri bland folket här.... så det ska vi nog inte mer prata om...;p

V8 rockar fett!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.