AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
442

2,5 i e-21

Har precis köpt en 323-86 med 2,5 liters motor som har pajat, det är hål i 1:ans kolv.
Den har gått med fel bränsle/luftblandning, dom har satt i en trimkam (över 300 grader) och portat toppen men inte modifierat något annat.
Körde den i somras innan den gick sönder, det var den värsta e-30 jag kört.
Vill nu flytta över motorn i min e-21, hur får jag rätt bränsle/luftblandning det går ju inte att chippa.
Behöver även en ny kolv.
Skall jag borra eller stroka när jag ändå är igång, funderade på en 2,8-3,5 liters motor till e-21an först men det är en hel del jobb va. så det får bli 2,5an.

Ni som bytt till större motor i era bilar, kan ni ge tips om problem, nödvändiga modifieringar etc.

Och var hittar jag en kolv?

Michael Nilsson
Om du ska använda orginal k-jetronicsprut och tändning från din 323 på 325 motorn så kan jag meddella att det fungerar utmärkt, bara att lyfta över(i princip).Det som behöver flyttas över från 323 motorn är:insug(behöver ej portas för att fungera bra, då är det nog bättre att försöka få de mekaniska spridarna att passa i orginal 325 insuget)),grenrör(eller svetsa dit avgasreningsrören på 325 grenröret och använd det),motorfästen, termostathus,sprut och tändning med tillhörande kabelhärva och eventuellt kammremmskåpor.Vet inte om du har fördelaren uppe vid kamaxeln men den bör ju i såna fall flyttas ner så att det inte ser skumt ut hos bilprovningen.Om du undrar över hur du ska få rätt bränsle/luftblandning så brukar det bli bra utan någon justering men det fins faktiskt möjlighet att justera om du skruvar loss den nedersta sektionen(tror jag att det blir)och(försiktigt) borrar ett ca:8mm stort hål i den mässingskåpan som sitter under styrtrycksventilen.Under mässingskåpan sitter det en insexskruv som man kan justera upp eller ner styrtrycket med(Högre tryck=magrare blandning Lägre tryck=fetare blanning)OBS!co-justering på tomgång utföres dock ovanpå bränslehuvudet, fast det visste du säkert redan:)Lycka till!

Grävlingar krafsar med framänden.Länge leve bakhjulsdrift!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"

Hej

Killen ovan har rätt i det mesta, ärligt talat så är det väl egentligen att rekomendera att flytta hela 325 sprutet. Om inte annat kan du få köpa ett komplett från en 323:a av mig. Sedan är det bara att fixa ett lambda instrument och ut och "tuna". Det går att justera soppa trycket, byta spridare, labba med mängdmätaren, förkopplingsmotstånd på tempgivaren osv.

K-jetronic......... Det är rätt enkelt........... Men man lär ha ett lambda instrument, två manometrar samt ett väldigt tålamod.

Det är två tryck i sprutet, systemtryck samt styrtryck. Det är styrtrycket som killen ovan skriver om. Men det är inte så enkelt som han beskriver. Om man ökar trycket så kommer motorn att bli sävligare samt gå snålt genom registret. Om man sänker trycket så kommer motorn att få bättre respons. Däremot så kommer max mängden soppa vara densamma.

Då får man öka på systemtrycket, MEN när du ökar det så ökar även systemtrycket. Man brukar få labba sig fram en del. Jag har själv kört en 2,3 med överladdning och den motorn lämnade troligen över 280hk ur maskin allt med ORIGINAL k-jet, högre tryck osv.

Lycka till.

//Jesper
Michael Nilsson
Det är väl ändå inte fel att säga att man justerar luft/bränsleblandning på det sättet jag beskriver det var ju DET han frågade efter.Med den motorn han har så är det ju ändå inte troligt att mätskivan går i botten.Att laborera med bränsletrycket är inte att rekommendera om man inte är kunnig, har rätt utrustning och vet vad man håller på med.Man ska ju komma ihåg att det fins anledning till att man GNISTAR k-jet sprut för att få det att fungera riktigt på tomgång med co- nivåer och allt vad det innebär.

Grävlingar krafsar med framänden.Länge leve bakhjulsdrift!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.