AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.164

Smörja lås E30

Dr
175
Drewl
520i - 91
Låset på förarsidan har varit trögt som fan ett bra tag nu. Tröttnade på det idag och beslöt mig för att försöka smörja det.

Jag plockade bort dörrsidan, men jag tycker inte att man kommer åt låset ändå. Någon som vet hur man ska gå tillväga?

Bilen är en 325:a - 88.

---
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Prova att köpa vanlig låsolja! Grafit? eller vad heter det...
Det gjorde jag för några veckor sen. Å nu är det dags igen!
Verkar komma in mycket fukt i E30låsen.
Låset brukar bli som nytt efter den behandlingen!
Dr
175
Drewl
520i - 91
Jaja. Men ska man bara spruta in det bakom plåten och hoppas på att lite träffar låsmekanismen då eller?

---
Länk
Funkar att spruta in det i låset utifrån. Och sedan vrida nyckeln lite hit och dit och ut och in...ja du fattar. Sedan lite mera låsolja.

Kanske inte är rätt sätt men det funkar ett tag iaf;)

Mina lås frös för ett par månader sedan och jag gjorde så. I dag var det 11 grader kallt och låset gick fortfarande lätt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nej det brukar bara vara att spruta rätt in i låset! Gjorde det nyss igen. Dränkte låset! Funkar klockrent nu! Osså är det bara att ha låsoljan i jackfickan så slipper man bekymra sig i framtiden!

mvh
Dr
175
Drewl
520i - 91
Ok! Tackar för svaren!
Det är bara det att detta låset har varit trögt som fan innan också. I sommras då det var 25 grader varmt var det också trögt. Nu när det är minusgrader är det ännu värre...Jag har C-lås och om man låser upp i tex. kofforten så öppnas kofforten och alla dörrar utom förardörren, och det är inte så kul att behöva krypa över sätet varje gång man ska iväg på morgonen.

Jag har fattat det som att om man ska smörja seriöst och ordentligt bör man tabort dörrsidan och smörja inifrån?! Bara det att jag nu inte förstår hur man ska komma åt själva låsmekanismen på ett bra sätt inifrån...

Får väl prova er variant att ta låsolja att dränka låset ;)

---
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Dränk låset och återkom med ett svar!
Kanske det inte funkar, men förhoppningsvis!
Om inte annat så blir vi visare av erfarenhet!

mvh
Dr
175
Drewl
520i - 91
Har provat att dränka låset i låsolja men det blir ingen bättring.
Kanske det är totalt kass.
Hur får man isåfall väck själva låskolven?
Har ju som sagt tagit väck dörrsidan men allt är ju ändå dolt bakom plåt...

---
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nu är det överkurs för mig.
Mitt gamla lås gick sönder o jag lämnade in bilen på BMW. Kostade 1500kr o då monterade dom ett nytt lås som dom plockade ihop så det passade med den befintliga nyckeln. Kostade 1500kr som sagt och man slipper allt mekande och strul. Bara att överväga.

mvh
Dr
175
Drewl
520i - 91
Ingen annan som kan tänkas veta?

---
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.