AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
735

Bilen lägger av efter ett tag...

[O
3
[OZ]
520i -91
Hej!

Har ett riktigt skumt fel....
Igår gick jag ut och startade bilen, gick galant som vanligt :) men efter en stund (1-3 minuter) så började abs-lampan lysa och efter ytterligare 30 sekunder blev varvtalet bara lägre och lägre och slutligen la bilen av. Provade köra på startnyckeln igen, men batterit var nästintill dött. Väntade ett litet tag tills batteriet hade återhämtat sig, och fick igång bilen ett tag tills den slutligen la av igen...

I morse var det exakt samma sak. Bilen gick ett tag tills abs-lampan börja lysa, sen började varvtalet sjunka till bilen slutligen la av...

Det enda jag kan tänka mig är antingen batteri eller generatorknas, men eftersom batteriet är nytt så borde man kunna utesluta det. Borde inte batteri-lampan lysa om generatorn inte laddar?

Kan det vara laddrelät?
Har du full laddat batteri så ska man kunna köra ett par mil innan bilen dör. Verkar vara nått som laddar ur det. Kortslutning nån stans kanske.
Om minnet inte sviker så finns det ett par tillfällen då laddningen kan vara dålig utan att lampan tänds, bla då generatorkolen är slitna.
Jag skulle börja med (om du inte kan utesluta kolen, beroende på hur långt bilen gått) att skruva bort laddningsregulatorn och mäta upp utsticket på kolen.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Om lampan är trasig så har du heller ingen laddning (en del av mgnetiseringskretsen om jag minns rätt).
Rallyfinnen: Det är inte så på nya bilar. Det var så på e30 (kanske e28 också) fram till 86. Efter det så seriekopplade dom lampan med ett motstånd istället.
[O
3
[OZ]
520i -91
Ok, tack för tipsen.
Har fått tag på en voltmätare så jag ska ut och kolla om den laddar som den ska...
Hur är det med laddrelä och kolen? Har för mig att de sitter ihop med varandra på "nyare" bilar...

> Harley:
"Jag skulle börja med (om du inte kan utesluta kolen, beroende på hur långt bilen gått) att skruva bort laddningsregulatorn och mäta upp utsticket på kolen."

Hur gör man det? :)
Jag är usel på elprylar...
Jo, vad jag menar är att du ska skruva bort laddningsregulatorn från generatorn och mäta med ett skjutmått hur mycket kolen sticker ut ur hållaren.
Det brukar finnas ett specifiserat min. mått i verkstadshandböckerna att jämföra med.
Det kan ju hända att du med ögonmått kan se att kolen är tvärslut och då är det bara att löda dit nya eller byta hela regulatorn, beroende på hur lat du är...:)
Nu är det ju inte alls säkert att dina problem beror på det här men det är iallafall enkelt och billigt att utesluta kolen, sen får du väl gå vidare om det inte hjälper...:)
[O
3
[OZ]
520i -91
Tänkte bara meddela att det var laddrelät som var boven i dramat...
Men bytet var mindre roligt, trångt och mycket plastprylar...

Tack för hjälpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.