|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Lite konstigt i många trådar. Det brukar ofta sluta med att folk under 25 har "felaktiga" åsikter. Det tycker jag är väldigt underligt. Denna fråga är väl egentligen väldigt personlig. Alla som är här har ju knappast lika bilar. Och de flesta bilar beter sig ju väldigt olika vid halt väglag. Och jag anser att det är väl inget att "kasta pajer" åt höger och vänster över. Låt folk ha de bästa däcken var dom vill. Och jag kan tillägga att jag sa tidigare att jag kör med de bästa däcken fram, och med det så har jag INTE sagt att jag kör med 30 år gamla soltorkade slicks bak. Men men, jag kanske är en osäker och farlig förare. Men men, det är ju också en fråga man kan få ett flertal olika svar på. MVH Morgan. Länk |
|
|
Har aldrig påstått vad som är "rätt" eller "fel" bara vad jag själv föredrar, men eftersom jag tycker tvärtemot de flesta här och är under 25 år så känner jag mig träffad... Men varför i helvete komma med personangrepp och liknande bara för att man har en annan åsikt? Jag har inte hoppat på någon som säger att man ska de bästa däcken bak och idiotförklarat dem. Det är väl ändå upp till var och en var man vill sätta sina däck? Och trots att jag alltid kört med de sämsta däcken bak (kanske säger emot mig själv nu när jag nyss skrev att man ska ha bra däck runt om, jag har kanske fuskat lite) har jag aldrig känt tendenser till att bakvagnen skulle vilja köra om mig vid en inbromsning (utan ABS och med bakhjulsdrift).. Men om vi vänder på det hela, så undrar jag vilket som är vanligast, att framhjulen tappar fäste vid en inbromsning eller att bakhjulen gör det? Och även om det kan hända att bakhjulen släpper fast det inte är meningen (vid tex gaspådrag) så är det oftast bara ett av dom som tappar fästet vilket innebär att i 90% av fallen så ändrar bilen inte färdriktining pga det. Dessutom är det så många andra faktorer som spelar in, att det inte går att säga vilekt som alltid är "bäst", det måste bedömas från situation till situation eller hur? Som sagt: bra däck runt om är väl att föredra...? Har aldrig påstått att jag har lång erfarenhet eller liknande bara vad JAG föredrar. |
|
| Nix. Det är verkligen inte upp till var och en var man väljer att ha sina bästa däck. Så länge man inte kör på inhängnat område vill säga. | |
-Daniel- |
jasså inte Robert...än har jag inte sett någon lag som säger att alla ska tycka och ha däcken på samma ställe som Robert Lundberg |
Paap Reeder |
Hej! På tal om isbanor ...... kommer jag ihåg när vi på 80-talet, uppe i Sveg med den dåtida Motorskolan genomförde vinterutbildning med bl a isbanekörning. Vi disponerade: Volvo 145 med aut + diff Volvo 140 std vxl Saab 95:a VV - bubbla 1303 S VV 411 samt även en Volvo valp 903:a 4WD ....he, he,, den var "klart livsfarligast". Alla eleverna fick öva upp sig på alla bilarna och notera de bästa varvtiderna. Alla bilarna hade likvärdiga däck- Gislaved dubbdäck. Det var total glansis - litet rubbad av dubben. Hur tror ni det gick??? Vill minnas att så gott som alla hade snabbaste tiderna med ....... 145:an. Saaben gick alltid rakt fram och längst in i drivan. VV:na - gjorde samma sak fast med baken före. 903:an visste man aldrig vart den tog vägen när alla hjulen plötsligt började snurra åt alla håll. MVH /// Paap R |
|
Daniel, det handlar om trafiksäkerhet och att ha respekt för andra. Tänk om du möter min fru och barn och kraschar med dem bara för att du inte är mottagligt för otvetydlig fakta och argument som baserar sig på mångårig erfarenhet. du har fått för dig något som är lite...tokigt, men förändringsbenägenhet utan att man upplever "prestigeförlust" kommer i takt med åren. Hur som helst, ha en skön jul. Robert |
|
-Daniel- |
tja jag och tydligen många andra är av en annan åsikt och tycker vi kör säkrare med bästa däcken fram så låt oss då göra det |
|
Jag tycker i alla fall att det är upp till var och en om man vill ha bästa däcken fram eller bak. Alla har ju i stort sett olika körstilar, olika bilar. Och jag håller fast vid att det är upp till var och en. Och även om jag nu hade en "felaktig" åsikt, vilket jag inte tycker. Så håller jag då f*n fast vid den i alla fall. Trevlig fortsättning. MVH Morgan. Länk |
|
|
Bak.... Två bilar är fler än en.. |
|
|
Ska uttala mig om vad jag anser bäst för mig på vinterväg här i umeå, med omväxlande is, snö och barmark mest i stadstrafik. Och jag bortser från bilar med massa finneser som ABS, antisladd osv. Jag tycker att det känns bättre att ha de sämre däcken bak. Det kan hända att jag kan ändra mig på en bil med annat drivningssätt än bakhjulsdrift, men efter en hoper med BMW känns detta klart bäst för mig. Är en inspirerad förare som kör mycket på sladd Fördelen är att man får snabbt indikation på hur halt det är, det spinner och man får sladd redan i låga farter. Har aldrig upplevt att man får instabil bakvagn under inbromsning med nån av de BMW modeller jag haft. Ofta när det släpper fram är det redan för sent att hinna göra nått åt det, därför är det bra att det redan släppt bak och man lätt kan parera sladden i lägre fart. Om det i hög fart släpper fram är man mer illa ute skulle jag vilja påstå. Det är lätt att åka kontrollerat med bakhjulssladd jämfört med framhjulssläpp, det tror jag de flesta skriver under på. |
|
|
HELT J-a fantastiskt. Alle vet bäst - och ändå olika. Och det händer varje år! Grabbar och tjejer, kan vi inte enas om att det bästa är att ha de bästa däcken runt om?! Varför chansa - you only live once?! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
jag kör med bäst fram! så jag kan bromsa å styra! Bak sladdar de en massa ändå! men de beror på nå helt annat! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.