AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.556

Bästa däcken - fram eller bak?

Sida 3 av 4
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

suck... :)

Österberg,
effektivast och roligast är inte ALLTID samma sak. Snabba varvtider på bana och hög trafiksäkerhet är inte heller alltid samma sak.
Du kan ju gärna få utveckla erat test ni hade då jag är nyfiken på vad ni förstod till skillnad mot expertisen?
-Daniel-
Robert Lundberg J.Dredd steaman

låter nästan patetiskt att höra er...vad jag vet så har jag aldrg mött er i trafiken så ni kan nog inte avgöra om jag kan parera en sladd eller inte

och rätt kul att ni 3 som gnäller mest på dom som vill ha bästa däcken fram bor i STOCKHOLM och sönderut hur många snösträngar får ni se per vinter 2-3 ?
så kom inte och berätta för mig att det är omöjligt att parera en sladd...kan hända att det är det för er som knappt får nån snö där nere om vintrarna
det finns en orsak att det kallas snö kaos i stockholm och söderut varje gång det kommer nåra cm snö på en dag och sen ligger en massa bilar i diket är det era polare med bästa däcken bak som "vet allt" om hur man ska göra med däcken för att dom har läst det nånstans?

vet att jag drar alla som bor söderut över en kam nu men jag blir lite less när jag hör folk som knappt har 2 veckor snö om året sitta och skratta och säga att dom har rätt när dom knappt har någon snö att halka runt på och enda anldedningen till att dom har sin åsikt är att dom läst det nånstans och säkerligen ingen eller väldigt liten praktisk erfarenhet

har förresten en farbror som jobbar på icetrack AB i arvidsjaur (vintertest bana för däck) och jag har snackat rätt mycke me några av förarna när jag varit där...gissa var dom har sina bästa däck om dom var tvungna att välja?
-Daniel-
lite kul att ni säger också att dom som tycker att bästa däcken ska vara fram är under 25 och "tror att dom är så bra förare"

jag kan nästan garantera att under mina 5 år med körkort så har jag mer erfarenhet av vinterlag än vad era 2 veckor snö om året nånsin kommer att ge er 2 veckor snö där mot 4 månader eller mer här uppe är ganska stor skillnad....sen kommer ju första halkan här runt slutet av september och inte riktigt barmark förän runt början av maj så det blir rätt många månader om året om man räknar ihop det..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
-Daniel-: Du kan inte i samma andetag påstå att du är en bra förare och att du är bra på att häva sladdar. En bra förare får aldrig sladd, den undviks helt. Det kallas defensiv körning och är i särklass det säkraste sättet att köra på, både för föraren själv och för alla medtrafikanter.
Anammar man denna körteknik ska de bättre däcken tveklöst sitta bak. Föredrar man däremot att behöva sitta på helspänn och hela tiden jobba med att parera sladdar kan man ju föralldel ha de bättre däcken fram. Nackdelen är att det är inte bara din egen säkerhet som äventyras utan även alla andras i trafiken...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Och svaret på frågan... Jag tror dom hade satt de bästa däcken bak!

Jeppe

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Daniel, de mängder med snö ni har däruppe har gjort dig totalt insnöad på din teori om säkerhet...:)

Dessutom..
Skillnaden mellan norrlandsvägar och stockholmsvägar under vintertid är inte bara att ni har längre säsong. Den innebär framförallt ni har en konstant snöväg. Har du någonsin sett en sån väg i Stockholm under vintern? Det är knappt att jag upplevt några såna än nämligen. Den stora skillnaden är att temperaturen här nere ofta pendlar över och under 0-strecket, slask och barmark om vartannat. Olyckorna händer framförallt då vägen är fri från snö och den blöta asfalten frusit. Folk vet inte ens att det är halt! Jag svär på att folk kör hälften så fort det är snö på vägen, trots att det inte är hälften så halt som sena kvällar/tidiga mornar och ingen snö på varken väg eller natur!
-Daniel-
Jesperado sladdar framkommer ju inte enbart pga att förarens misstag utan tro det eller ej så är det halare på vissa ställen än andra ; )

att säga att en bra förare aldrig får sladd är väl lite att ta i eller....alla får nog en sladd förr eller senare....eller?

därimot kör jag precis som jag beskrev i ett tidigare inlägg på lite högre växel eller på lite lägre varv än på sommaren just för att baken slänger lättare men dom sämre däcken bak så då undviker jag sladdar och om det skulle komma upp något oväntat på vägen så kan jag veja undan just för att bästa däcken sitter fram

upprepar också det jag tidigare skrev för alla verkar inte förstå eller har missat att läsa det....jag säger inte att alla ska ha bästa däcken fram jag anser att det är individuellt om man föredrar bättre styrförmåga eller bättre grepp vid inbromsning

det är helt omöjligt så att en av lösningarna är rätt för alla förare

för mig är det så att jag tycker att bästa däcken ska vara fram pga av skälen jag har angett i tidigare inlägg därimot säger jag inte att det passar för alla som "bästa däck bak" folket påstår att en lösning är bäst för alla

och svaret på frågan var att dom här bästa däcken fram iaf 3 av dom 4 jag pratade med, iofs utländska testförare ; )
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
-Daniel-: Anledningen till att de bästa däcken ska sitta bak är just det, att man ska förbättra bromsförmågan, styrförmågan och kursstabiliteten i helhet.
Bara för att det är framhjulen som styr betyder det inte att du har optimal styrförmåga med grepp på framhjulen men inte på bakhjulen, snarare tvärtom.
När det gäller brosmförmågan ökar marktrycket markant på framdäcken vid en hastig inbromsning, det är bakdäcken som får problem och behöver greppet.

Jag har provat detta praktiskt på halkövningsbana, det tycker jag du med ska göra...

Jeppe

-Daniel-
måste fråga dig det samma Anders S. har du någonsin varit på norrländska vägar? när vägen polgas och isen under kommer fram blir det VÄLDIGT halt men som du säger när det finns lite snö på det så är det inte speciellt halt alls då är det bara snösträngar snörök och ren/älg man behöver oroa sig för
och nu har dom ju fått för sig att börja salta överallt här uppe och det gör ju inte precis saken bättre: (

jag kan hålla med om att säkert är stockholmsvägarna hala pga det du anger men medge också att det inte finns så många tillfällen som du kör efter en väg och tvärt måste veja för något på vägen och kanske inte uppskattar att snabbt kunna veja lika ofta

upprepar igen jag säger inte att min åsikt är rätt för alla men jag är 110% säker att den är bäst för mig
-Daniel-
har även provat det själv Jesperado och är endå av en helt annan åsikt för mig känns det mycket lättare med bästa däcken fram

känns som att vi kan kasta argument fram och tillbaka över hela julhelgen och endå kommer vi inte att ändra åsikt
så vi kan väl komma överens om att vi är oense och lämna det så?

förresten Jesperado jag har en besiktningsfråga till dig eftersom vi båda verkar vara här samtidigt nu går det bra om jag ställer den direkt här så slipper jag starta en tråd till?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gör du så...

Jeppe

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Daniel,
Måste kommentera din sista mening. Din attityd till trafiken är inte bra, allra sämst är den för din egen del.

Ja, jag har kört en hel del norrländska vägar. Och precis som jag sa, ALLA kör lugnare när någon del av vägen är vit samt ALLA är i någon form förberedda på att det kan vara halt. Så är inte fallet alltid när landskapet är snötomt och temperaturen visar +3.
-Daniel-
tackar :)

brorsan äger en så här front till sin bil
Länk

jag vet inte världens snyggaste ;)

och han har besiktning snart och har inte hunnit få sina nya mindre reg plåt han har beställt

och eftersom den gamla är för stor och sticker upp över fronten så det blir otroligt fult undrar han om man kan fästa fast den i gallret i mitten där (under carzone loggan sitter) tillfälligt innan han får sin nya plåt eller blir den för svår att se och underkänd på besiktningen?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är en bedömningsfråga, men jag tycker den verkar sitta bra där. Jag tror inte det blir några problem.

Däremot lär det bli problem att få en laglig liten skylt till bilen...

Jeppe

-Daniel-
tackar för svaret :)

men hur menar du med problem att få en laglig liten skylt?

jag är inte så insatt själv i vilka skyltar som finns men finns det inte en modell som är lite kortare och lite smalare en standardmodellen

och förresten kom på en till sak är det lagligt att i sånna fall ha olika skyltar den större bak sen en lite mindre fram?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vägverket utfärdar bara de mindre skyltarna vid en typbesiktning eller registreringsbesikning. Det är ingenting man kan få i efterhand. Så har bilen tidigare haft stora skyltar så är det stora skyltar den ska ha.

Jeppe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att testförare vill sätta de sämsta däcken bak på provbilar under utprovning på bana, är inte så konstigt!
Då lockar du ju fram de sämsta egenskaperna hos bilen....

Det är oftast sådant som är intressant att testa vid utprovningar av bilar!

Angående liten nummerskylt:
Det är endast de skyltar som vägverket har utfärdat som är tillåtna. Om bilen en gång är registreringsbesiktigad med stor skylt, är det nästan omöjligt att få en liten skylt av vägverket...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
-Daniel-
aha då förstår jag tack så mycket för hjälpen och god jul på dig och till er andra också
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jeppe var lite snabbare än mig på tangenterna! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Mitt bidrag till debatten: Jag har alltid det bästa däcket på reserven! Det bara blir så.

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.