AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.554

Bästa däcken - fram eller bak?

Sida 2 av 4
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
cane> Det handlar inte om över/understyrningen egentligen, det är kurstabiliteten som är det avgörande.

Och som jag skrev förut, allt som oftast är det mycket bättre att kasa framåt än snurra runt.

Sex på alla fyra, roligast så!
cane
Kurstabalitet är ju en funktion av hur välbalanserad bilen är, dvs om den är under eller överstyrd....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är lättare att se om bilen har fronten i färdriktningen!
Det är dessutom lite lurigt att försöka styra sig ur en situation genom att kolla i backspeglarna när baken på bilen är på väg mot ett hinder i 80 knyck..... ;o)))

Oavsett om bilen är över- eller understyrd: Bästa däcken bak!
(Helst bra däck överallt givetvis!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hej.

Jag sätter då helt klart mina bästa däck fram, oavsett vilken drivning jag har. För det är ju framhjulen som svänger och bromsar mest. Så jag föredrar nog att inte kunna komma upp för en backe än att inte kunna svänga efter en backe. Men det är ju min åsikt. Jag föredrar alltid styrning och broms framför drivning.

MVH Morgan.

Länk
Carpimp: Då blir det lätt att känna igen dig i vinter då, när du kommer åkande med baken först...
Om man också vill ha lite roligt när man kör så sätter man dom dåliga däcken bak och dom bra fram.
Om det sladdar får man väll parera , är det bara en massa pensionärer här som inte har någon reaktion kvar ?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bästa bak, enligt expertis på detta område som naturligtvis skrivits tidigare ser jag :)

Mvh Janne.
Paap Reeder
Hej!

En helt klar slutsats av alla inläggen är ju att man bör ha bra däck både fram och bak!

Tycker dock att Daniel har en klar point i..."själv säger jag bästa FRAM....biltillverkare verkar ju ändra sig lite då och då och med mitt körsätt så tycker jag fram är helt klart bäst...man vill ju kunna styra bilen fast det blir lite halt...bara glida rakt in i bilen framför eller av vägen är ingen höjdare...."

Skall jag stanna min E28 "jävligt snabbt" i exempelvis ett gatukors eller i en bilkö så sker det bäst utan ABS samt med de bästa däcken fram samt att jag även rycker i handbromsen.
Har länge irriterats av bromskraftsfördelningen 70 / 30 på min 535:a.
Trycker man hårdare så aktiveras ABS och du förlorar mellan 30-50% av varje tillgänglig meter bromssträcka p g a att hjulet rullar fritt 2-3 ggr per meter.

MVH /// Paap R

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he, Paap...Tja det där med "utan ABS" fixar jag ganska bra nu på M535.an :)

Bästa bak är bl.a. pga att dem släpper "ganska abrupt" när det väl börjar gå åt h-e på främst landsvägskörning vid slitna däck,Noll chans att hinna parera kan jag bara säga..Sladd och sidan in i mötande trafik,f-n då hjälper inga sidokrockkuddar i världen.
Okej sunt förnuft hjälper en del ;),men när nu en försvarlig del av svenska folket saknar detta(vid t.ex landsvägskörning i halt väglag) då är det bra att ha bra grepp i bakvagnen,dvs bästa däcken bak(om man nu måste välja) för att om möjligt undvika sladd t.ex vid omkörning...

Sen vid stadskörning/kökörning så är det iaf "rätt sällsynt" att man råkar så illa ut att man "går åt" vid en ev olycka pga bästa däck på "fel axel" s.a.s.

Håller dock med om att handbromsen är bra att använda i en ev tilltrasslad händelse(läs halt väglag o ren/älg t.ex på vägen OCH fungerande ABS :)),kommer ju från norr ifall någon funderar på objektvalet på vägen :)

Mvh Janne.

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
"Carl L" Finns det andra sätt att åka på vintern??? *asg*

MVH Morgan.

Länk
-Daniel-
det är väl så att

med bästa däcken bak så väljer man bromskraften framför möjligheten att styra bättre

klart att chansen att få bredställ när man kör om är mycket större med bakhjulsdriven bil och sämre däcken bak

MEN så resonerar jag så att det kan jag stå ut med så länge jag kan styra bilen bra, självklart har man råkat ut för att man tryckt en skvätt för mycket på gasen och bilen har ställt sig lite grann men då är det inga som helst problem för mig att parera upp det just därför väljer jag bättre däcken fram för om jag då skulle behöva veja för något snabbt en ren eller något så är det inga problem med bättre däcken fram (vet för jag har vejt för renar och annat ett stort antal gånger) och aldrig åkt av vägen än iaf

sånt där lär man sig när man lekt ute i halkan ett tag

jag tycker att kan man och känner sig säker på hur bilen beter sig så är det bättre att ta bättre däcken fram, är man lite osäker och inte så bra på att parera sladd ska man välja bromskraften och bättre däcken bak....med lite tur så kanske man hinner stanna före man krockar....annars blir det väl så att man glider in i saken framför man försöker undvika

bra sätt att undvika sladd när man kör är ju att köra på en högre växel än man gör på sommaren eller undvika att dra nålen för högt upp på varvräknaren iaf för det e just då det där lilla kastet kan komma, men som sagt inga problem att parera upp utan att komma över på andra sidan vägen om man e van
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tillåt mig citera mig själv, från allra första svaret på denna fråga: ”Det lär komma en massa ovetenskapliga synpunkter på en sådan här fråga....”

Man ska alltid sätta de bästa däcken bak, för att behålla bilens balans och stabilitet. När behöver man då detta, undrar många säkert. Jo, framföralt när man bromsar och när man svänger, eller ännu mer när man gör både och.

Att möjligheten att bättre att ÄNDRA kurs med bästa däcken fram, är helt riktigt. Problemet är ”bara” att när bilen har börjat ändra riktning, då ska bakvagnen hållas i ordning. Är då fästet bak sämre, är risken stor att bakänden forsätter svänga => en piruett.
Tvärtom mot vad vissa tror, så är bakdäcken viktigare än framdäcken för att behålla balansen i bilen. Tycker man det är viktigt att snabbt kunna styra framvagnen (och sedan låta bakvagnen styra resten av bilen vidare ner i diket), ska man ha bästa däcken fram…

Frågan om bästa däcken fram eller bak har inte heller att göra med om man som person har förmåga att kunna parera en sladd eller inte. Vill man öva sig i att parera svåra sladdar, sätter man bästa däcken fram…

Fram- eller bakhjulsdrift är inte heller orsaken till varför de bästa däcken ska vara bak

Men det FINNS faktiskt tillfällen då det skulle kunna vara en fördel med bästa däcken fram. Om man ska bromsa på en spikrak väg som inte lutar eller har några ojämnheter, så kan det vara bättre. Men bilen är instabil, och med en störning i systemet (t ex en isfläck, en grop i vägen) finns risken att bilen vill vända sig 180 grader.

Vi som jobbar med att utveckla fordon, vet också att man alltid balanserar bromsverkan så att mesta bromsverkan ligger fram. Förutom naturlagarna med tyngdpunktförflyttning, beror detta bl a på att inte bilen ska bli instabil vid bromsning. Jämför med att dra handbromsen när man kör.

Den länken som Johan B hade, förklarar ganska bra allt detta. Länk

Så för din och dina medtrafikanters skull, sätt ALLTID de bästa däcken bak.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag tycker att det resonemang som "bästa-däcken-framgubbarna" för, avslöjar en hel del orutin. Inte så lite heller. Är man dessutom helt oemotagligt för fakta och argument blir det nästan löjligt när man fortsättar att hävda sin uppfattning om vad som är rätt. Hoppas jag slipper möta er i vinter. Sååå, nu har jag fått skälla av mig lite...:))) Ut och skifta däcken nu boys.

God Jul!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Håller fullständigt med dom 2 föregående talarna. Idiotiskt att köra med bästa däcken fram. Att passera en snösträng på vägen med dåliga bakdäck är inte en rolig upplevelse. (har testat)
Att påstå att man kan parera en bakhjulssladd hur lätt som helst är bara bull. Ligger man i 90 och bakvagnen börjar svansa runt så ligger man oftast ganska pyrt till om man inte har redigt med tur. Hjälper inte hur mycket man försöker styra emot. Har man dåliga bakdäck så kommer bakändan att vilja passera framändan.

///Jesper
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Även inom den sk "expertisen" råder det delade meningar... Personligen föredrar jag att ha de bästa däcken fram.. Har alltid kört så och aldrig haft några problem med det.. Ett litet argument är att den största bromskraften ligger fram samt att man gärna vill kunna svänga med framhjulen.. Men ni andra kanske uteslutande bromsar med handbromsen?? Nej, skämt åsido: Självklart ska man ha bra däck både fram å bak!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Micke, vet inte om du läst inläggen men jag upprepar. Dina argument håller nämligen inte.
Det hjälper inte med bra bromsverkan fram om bakvagnen snart passerar den.... Och varför nöja sig med att halva bilen går att styra när den andra halvan ändå inte kan hänga med??? Med de sämre däcken fram så vet du hur mycket du kan vrida på ratten utan att det går åt skogen!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jo..Jättebra att kunna bromsa med framhjulen när bilen vänder och börjar åka med bakändan först :) Jag tar nog heldre den lite längre bromssträckan mot att bilen håller sig i färdriktningen. (Detta gäller vi bromsning i högre farter).

///Jesper
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den här tråden är underbar! Många mycket bra och logiska förklaringar på varför de bästa däcken ALLTID skall sitta bak, och så en liten skara med åsikten att de "har så mycket refarenhet av halkkörning", "lång erfarenthet" och då kan man upphäva naturlagarna bara det sitter bättre däck fram än bak! Och tittar man i profilen så är alla under 25 år! Underhållning i den högre skolan. Tyvärr på bekostnad av andra trafikanter som säkerligen kommer att få ofrivillig närkontakt i vinter.
God Jul alla unga BMWentusiastiska juniortomtar!

Mvh, Steaman

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bra sagt Steaman :)

Och så undrar folk varför det är så j**la dyrt att försäkra bil när man är under 25 ;)

///Jesper
ös
12
österberg
e36 323ti compact -99
e39 532ia touring -98
själv så köpte jag nya däck i vinter, men tidigare har jag alltid kört med bästa fram..

jag och några polare gjorde ett litet test för ett par år sedan, på en sjöis, en gamal 240 med bara 2 riktiga isäck och 2 vanliga vinterdäck, och efter att ha testat i vilken ände av bilen det var effektivast med bra däck så kommer det alltid att förbli BÄSTA FRAM för min del:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.