AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.553

Bästa däcken - fram eller bak?

Sida 1 av 4
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Ska de bästa däcken sitta fram eller bak? Och är det samma princip med sommar- som med vinterdäck?

"Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja."
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bak, oavsett om det är sommar- eller vinterdäck, fram- bak- eller fyrhjulsdrivet.

Detta har varit upp förut, och det lär komma en massa ovetenskapliga synpunkter på en sådan här fråga....

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
-Daniel-
jo känns som att det blir fullt krig varje gång en sån här tråd startas

själv säger jag bästa FRAM....biltillverkare verkar ju ändra sig lite då och då och med mitt körsätt så tycker jag fram är helt klart bäst...man vill ju kunna styra bilen fast det blir lite halt...bara glida rakt in i bilen framför eller av vägen är ingen höjdare....sen att testerna som görs nu tycker en annan sak....men jag tycker som jag tycker......sen får ni andra tycka som ni vill
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bak, bak och åter bak.
Visst kan man ha åsikter i frågan, men man gör nog ändå klokast i att lyssna på folk som vet vad dom pratar om (då tänker jag inte på mig själv utan på däcktillverkare, Vägverket, olika tester mm.).

Alltså... bak!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Ja, vilket är viktigast - att ha bästa däcken fram för att kunna styra så bra som möjligt i ett kritiskt läge, eller att ha de bästa bak för att minska risken för bakvagnssladd? Vem kan egentligen ge ett välgrundat svar?

Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Bak...om du måste bromsa...å så kolla upp rotationsriktningen en gång extra.

Håkan
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Varför är rotationsriktningen så viktig?

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
På halkbanan sa dom att de bästa däcken ska vara bak, så jag litar på dem.

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Bak, bak, bak.

Dåliga däck fram gör att du i värsta fall kasar framåt. Allt som oftast dock med fronten framåt, vilket gör att du är skyddad av bilens största deformationszon.

Dåliga däck bak kan resultera i okontrollerade sladdar. Snurrar du runt ute i trafiken vänder du upp bilens minsta deformationszon, sidan, mot trafiken.

I år har jag löst problemet med fyra sprillans däck, var bara rotationsriktningen att hålla reda på.

Sex på alla fyra, roligast så!
gangsta_toth
Glöm inte att med slitna däck så är det större risk för explosion/punktering. Och det minst trevliga då är väl att på punktering bak.

Mao, bästa däcken bak.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Självklart BAK. Har gjort misstaget att inte tro på detta för många år sedan, resulterade i en rundpall med en framhjulsdriven bil i snömodd/halka räckte att släppa gasen( 30km/H) så kom bakändan som ett brev på posten, nja inte den bästa liknelsen kanske, med tanke på posten omvägar :))
I detta fall har expertisen rätt !!!

///MVH Hasso
Länk
H&
126
H&M
645ci -04
Bak, om man inte vill snurra runt. Prova på en leksaksbil, först tejpar du fram däcken och sätter fart på bilen och sen så provar du att tejpa bakdäcken. Inte så vetenskapligt men man får en uppfattning om vad som händer =)

//Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Bästa bak. Och Aye, rotationsriktning är viktig, för mönstret är utformat för att funka bäst åt ett visst håll.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Håller också med om bak. Har åkt med dåliga bak i en veckas tid p.g.a. pyspunka på de riktiga vinterbakdäcken. Inte så trevligt. Satte på de riktiga igår och skillnaden blev som natt och dag.
Visst, bilen blev mindre överstyrd, men också mer konsekvent.

Bak gäller om du inte vet med dig att du enbart skall åka på en avlyst sträcka (eller is-bana) på fullt ställ hela tiden för att leka.
I trafiken gäller alltid bak.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

BAK!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vill man ha en så förutsägbar bil som möjligt med stadig kursstabilitet, sätt bästa däcken bak!
bm
96
bmw_erik
540ia -93
BAK, helt klart!!
Sätter du dem fram så känner du inte när du kör fortare än du har mönster till. Men om du däremot sätter de bästa bak så känner du direkt när det går för fort för mönstret i ratten!!
(Hoppas ni förstår vad jag menar)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stämmer in i kören: BAK!

Allt handlar om stabilitet!

Läs gärna detta för att få lite bakgrund till argumentet: Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
om du har bra däck fram och dåliga bak så inträffar följande vid en inbromsning eller kraftig sväng.

Tyngden flyttas från bakvagen till framvagnen vilket medför att bakvagnen förlorar greppet. Vilket resulterar i bakvagnssladd, och eftersom man inte har bra däck bak så blir det mkt svårt att åter få kontroll över bilen.

Jag vill påminna alla som kommer ihåg om en vit Ford Scorpio som körde in i en bergvägg i 130 km/h mitt framför näsan på en civil-polisbil som spelade in hela händelsen. Detta hände kanske för en 7 eller 8 år sen... Det enda scorpion försökte göra var att byta fil...

Filmen visad f.ö som informationsfilm på stora holm i Göteborg.

så bra däcken bak!

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
varför inte ett fram å ett bak,blir ju dubbelt så bra hehe
cane
Tycker det beror på om bilen är under eller överstyrd. Med en understyrd kärra med bra däck bak är det stor risk att kana rakt fram i en korsning, bakvagnsladdar tycker jag är lättare att kontrollera/upptäcka i tid än släpp på framhjulen. I en perfekt bil med neutrala egenskaper är det väl bak som gäller dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.