|
|
|
|---|---|
Thorman |
Hej! Har kikat lite här på forumet och förstått att jag inte är ensam om att ha haft detta problem men inte hittat någon som egentligen kunnat svara på vad det skulle kunna vara. Min 525i 24v -91 går oftast bra och utan några problem. Men ibland, speciellt vid fuktig o kall väderlek, kan den börja hacka, gå väldigt orent o tappa all ork när den börjar bli varm. Jag brukat stanna till några minuter och sedan går den bra igen. På senare tid svarar den dessutom iblan inte alls på mellangas, men går på fullgas. Efter några minuter på tomgång går den så åter bra igen. Någon som har något tips om vart jag skall börja söka? Det börjar bli lite väl irriterande o trixigt nu i snömodden... |
Thorman |
Tacksam för all hjälp! =) |
|
Jag har haft samma fel på en Passat. Det var lamdasonden. Vid mellangas så regleras bränslemängden med hjälp av Lambdan. Vid fullgas så pytsas det in rejält med soppa oavsett vad lambdan tycker. Kolla den, det är mitt tips. |
|
Thorman |
Lambdan är bytt för ett år sedan, eller så. Men det gjordes på verkstad, så det finns väl inga garantier för att det skulle vara korrekt gjort, som vanligt... Tack för tipset. Skall kolla hur det ser ut med kablar/ev. skarvningar. Kan ju tänkas att det är slarvigt gjort och att det blir problem när det inte är hett nog för att vattenstänk skall dunsta direkt. |
|
bara en liten tanke, inget illa menat mot någon! bara för att lambdan är bytt för ett år sen så betyder ju inte det att den måste vara hel nu, eller hur? :) den kan ju gå sönder efter ett halvår, 5 år, trekvart eller vad som helst, dock är det ju inte så sannolikt, utan den ska ju hålla lite längre än ett halvår :) BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Har läst här på forumet att originallambdan (BMW:s) har bäst hållbarhet. Mvh |
|
|
jag e ingen bmw expert...så detta kanske e helt fel.... men en kompis hade det problemet och det var något kretskort som hade blivit blött. //Bergvall |
|
Thorman |
Jovisst kan lambdan vara sönder. Tyckte bara att det var lite konstigt att den skulle vara mer sönder när det är blött o kallt ute än annars... Har inte haft möjlighet att kolla upp den ännu och återkommer när det är gjort. Jag lutar nog mer åt att det kommer in fukt i någon box, eller så. Fast man vet aldrig, jag är tacksam för alla tipps o idéer. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.