AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
533

Max bensin förbrukning på M5 ?

Dorian
Tjena!
Är det bara 1:ans växel som är den största "bensin-slukaren" vid max "varv" ?? eller kvittar det vilken växel man har i, bara det är max "varv" så drar motorn lika mycket bensin ?
Jag kan ju enkelt starta i 2 eller 3 om jag vill.
Ni som har M5(e34) vad drar era när ni ligger på samma "varv" hela tiden typ 6000-7500Rpm ?
Kan bara säga att min "slickar" i sig 10L j*vligt fort!

Tacksam för svar på frågorna!

Mvh
Dorian
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Mätt hurdå? Om du menar momentanförbrukningen så är det ju inte så konstigt. Den mäter ju just vad motorn drar i det specifika tillfället. Sen hur mycket den drar beror ju på belastningen.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Dorian
David, jag menar vad bilen tar i verkligheten... inte vad man ser på färddatorn.

Mvh
Dorian
Dorian
Är det verkligen ingen som vet detta ? Jag ser många som har M5 här, och ni vet alltså inte vad era bilar drar när ni ligger på maxvarv ?

Mvh
Dorian
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Dorian:
Yates?
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dorian: Jag åkte M5 3.8l förut, fick den aldrig att dra över 2,2 l/ mil om jag ansträngde mig hårt.. Det går ju inte att ligga på 6-7500 varv på ettan nån längre tid eller hur.... 6000 varv på 6:an finns det tyvärr för lite bra vägar och låga hastighetsbegränsningar för att kunna nyttja.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Att varva en motor utan belastning är det absolut bästa sättet att förstöra den på.

Hasso
Dorian
Asken: fick du aldrig din a dra över 2,2 l/ mil, det låter ju väldigt lite.Jag menar inte att man ska ligga på 6-7500 rpm på 1:an, utan om det är just 1:an som drar mest bränsle eller det kvittar bara det är samma varvtal ?? sen menade jag att man typ kör 4:ans växel mellan 6000-7500Rpm, vad borde den dra då ? Då åker man inte så fort ju.

hasso:Det var inte alls det jag menade.

Mvh
Dorian
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Varvtal och växel är faktiskt helt ointressant för bensinförbrukningen. Det är belastningen, gaspedalens läge samt bilens hastighet som är intressant.

Exempel 1:
1'an tomgång och släppt gaspedal: Bilen drar extremt mycket bensin, förmodligen 30-40 liter/mil.

Exempel 2:
Friläge, tomgång, stillastående bil: Bilen drar oändligt mycket bensin. Ännu mer än ovanstående.

Exempel 3:
5'ans växel, 7.500 varv, 300 km/h, släppt gaspedal (motorbroms): Bilen drar 0 liter/mil de närmaste kilometrarna eller hur långt man nu kommer innan varvtalet når ca 1.250 rpm, då bränsleinsprutningen slår till igen och bilen börjar dra lite soppa för att inte stanna.

Tommie, BMWPower
Dorian
Tack så mycket Tommie!
Det var precis det svaret jag var ute efter. :)

Mvh
Dorian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.