|
|
|
|---|---|
| Har läst en del om spikningar och förstått att det uppstår av för lite bränsle mm tex när man överladdar eller om man ändrar tändningen. Men vad händer egentligen när det spikar, hur kan ett "spik" ljud uppstå? | |
|
det är att bensinen självantänder av att det blir för högt tryck, istället för att den tänder när tändstiftet tänder... så man får en okontrolerad antändning av bensinen. rätta mig gärna om jag har fel, för jag är inte helt säker på att det är så |
|
| Det är den värsta sortens spikningar. Det finns oxo lite mildare spikningar som upstår när gnistan har tänt blandningen men flamfronten inte hinner ut till kanten på förbrännings rummen innan trycket blir för hög. Den blandning som finns längs ut vid cyl. väggarna antänds då å bildar en flamfront som brinner i motsatt riktning, när dessa två möts så spikar det. Detta fenomen kan man minska bla. med ett centralare placerat tändstift (kortare väg för flamfronten att brinna). Klämspalt hjälper oxo till, bränslet evakueras från ytterkant i cylindern mot mitten. | |
| Så det förekommer allstså en okontrollerad tändning/explotion av bränsle och luftblandningen när det spikar om jag fattat detta rätt. Är det för att avgasventilerna är stänga när det spikar som det är skadligt för tex kolvar pga för högt tryck? | |
|
Vid kraftiga spikningar kan motorn skadas rent fysiskt. I riktigt svåra fall kan bitar av kolven sprängas bort! Här står lite mer om spikningar: Länk Länk Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.