AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.035

Hjälp! Min BMW sitter fast!

Sida 1 av 2
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Lämnade bilen (320i E46) i garaget under 8 dagar.
När jag sedan skulle åka till jobbet så kom jag inte 1 meter!?!?
Vad ska jag göra?

Vänster bakhjul sitter bergfast. Innan jag ställde bilen i värmegaraget hade jag precis tvättat den och dragit åt handbromsen.

Har provat och plockat bort hjulet och knackat lite lätt på bromsoket utan resultat. Försökte gasa lite lätt och släppa kopplingen, kommer inte en meter.

Törs jag bara gasa hårdare eller?
Är inte BMW:s bakaxlar eller bussningar eller vad det heter
känsliga? Känns som hela bakaxeln vill vrida sig när man släpper
kopplingen. Tilläggas ska att bilen är i mycket gott skick
då den endast rullat 7000 mil.

Är för rädd om bilen för att bara gasa utan veta om jag riskerar köra sönder något.

Kan inte så mycket om bilar som ni.
Vad ska jag göra??? PANIK!!
Måste ha bilen det är ju JUL!!!

Leffo
Aldric
Frusna bromsar? Om du har nån möjlighet att värma hela "bromsdelen" bak så testa det .. i panikfall kanske en hink varmvatten gör susen. Annars är det väl bara att köra (så gott det nu går) och hoppas på det bästa, eller vänta på våren, whichever comes first ...

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
Aldric
Fast å andra sidan .. nu när jag läst ditt inlägg igen så skriver du ju varmgarage så då måste jag nog erkänna att min lösning känns en smula desperat .. :(

Sorry men förutom att plocka isär bromsen vet jag inte. Kolla så att klossarna inte ligger mot bromsskivan, gör dom det vet du ju iaf att det inte är lagret som packat ihop.

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det lär ju inte vara fruset när han skriver att bilen står i värmegarage...
Hade exakt samma problem som dig för några dagar sedan. Min bil står i kallgarage, men det var mildväder så inget var fruset. Vet faktiskt inte varför den satt fast, men jag tror att handbromsen på ett eller annat sätt är inblandad. Jag slet mitt hår ett tag, men till slut lossnade det genom att släppa upp kopplingen och gasa. Fick ge bra mycket gas innan det lossnade. Som tur var gick inget sönder, men det var allt lite läbbigt....

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Aldric:
Ah, då hann jag inte rätta dig ;)

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om du inte står för nära en vägg kan du prova att backa eller köra framåt, alltså tvärtom hur du gjorde innan.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Detta är varför man inte ska dra handbromsen på en bil som står längre än någon dag, om man har otur så begar det ihop.
Jag tror inte att något i bakvagnen ger sig när man försöker gasa låss handbromsen. Det sam troligen har hänt är att handbromsbackarna har rostat fast i trumman.
Jag hade "gasat" loss bilen, dvs lite bakåt och sedan lite framåt...så man "juckar" loss den. Oftast släpper det lättast när det går bakåt.

Det jäkligaste jag har varit med om, var på en e21á, som jag skulle ha in i verkstan..men något pucko hade dragit handbromsen när han ställde bilen där ett par månader innan, så jag tog spänbandet som jag band fast i dragöglan, och vajerblocket som jag satt fast i en Fiat 500...Bmw hasade lite lätt på grusen. Men knappast lika mycket som jag vevade på vajer blocket varav jag kollade bakåt...där stog en liten fiat med framhjulen 1meter upp i luften!
Hade jag vevat på lite till så hade den stackars lilla fiaten väl slagit runt och rullat ut ur verkstan. *s*
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tack för svar.
Har provat framåt/bakåt med ganska (med mitt mått mätt)
häftiga kopplingsuppsläpp. Men den F---N vill inte släppa!

Står som sagt i ett torrt värmegarage under marken med bilar bakom och vid sidan om mig. Så man törs inte göra allt
för våghalsiga saker.

Törs jag typ vara upp ordentligt och bara kliva av kopplingen?
Tål bilen det...Läskigt är bara förnamnet.

Verkar som jag får cykla 50mil till Kalmar över jul.
Funderar på att springa ner till garaget och göra ett nytt försök.
Kan inte sova förrän jag får loss bilJäv---N!

Kan det vara färdbromsen eller handbromsen som rostat fast så?

/Leffe

Leffo
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ursäkta stavningen....
Börjar bli desperat nu...Hatar att cykla.

Leffo
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Pelle:
Men det lustiga är att det tycks kunna hända utan att man dragit åt handbromsen. I mitt fall hade jag inte dragit åt den. Drar aldrig åt handbromsen om inte bilen står i en brant sluttning eller liknande. Vad kan det annars vara om inte handbromsen?

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Wolv; beläggen för färdbromsen ligger mer eller mindre kloss mot skivan och det kan rosta fast, men det verkar lite mysko!
För det är garanterat inget lager som sätter sig eller drivlinan som låser sig, när bilen står still.

Leffe, jag hade kört loss det...ett annat alt är att lyfta upp bilen, av med hjulet och ge skivan där handbroms backen sitter, något rapp med en blyslägga/handslägga..då släpper oftast handbromsen.

Testa att ha bra gas och släppa kopplingen lite mer försiktigt, så du har 1, koll på bilen 2, segar loss bromsen.

När det sätter sig, så kan man få gasa så mycket så hela bakvagnen niger innan det släpper..
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LOSS!!!!!!!!!

Tack för alla era tips, otroligt att man kan få svar
mitt i natten när det jävlas! Vad skulle man göra
utan er och den här sajten?

Gick ut i natt och dränkte hela bromsoket i 5.56 innan jag
gick och la mig. I morse gick jag ner i garaget förberedd på
det värsta....Lite mjuk gas i första försöket med backen i.
Klick! lät det, bilen var loss!?. Trodde det skulle smälla
som någon avfyrat ett vapen i garaget, men icke..Klick!??
Undrar om det berodde på 5.56 eller spänningarna i hjulet
efter nattens "övningar"?

Hur som helst har varit ute nu och motionerat bromsar
och handbroms rejält. Inga konstigheter eller lampor som
lyser på panelen, utom antispinn då förstås då det är snöstorm i Uppsala.

GOD JUL på er!

Leffo
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Grattis! Känner igen den lättnad man känner efter såna där händelser! Nu är det snö också så nu kan du sladda ner till Kalmar!! Det hade jag gjort! hehe
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Nu lär du få byta belägg efter det olje badet.Du kunde kastat på lite spolarvätska istället.
Ja
760
JanF
530i-93
->Pelle Persson

Det är därför man alltid skall använda handbromsen. Under mina 20 år bilanvändande har jag alltid använt handbromsen vid alla tillfällen, då har den jämt används och har aldrig fastnat trots väder och vind.

Den enda broms som fastnat är bromsaran på mitt släp som ibland inte rullat på många månader, då kan man få knacka rätt duktigt på bromsskiva/bromstrumma.

5-56 är mycket tunn och flyktig, efter några mil och några bromsningar är belägget som vanligt, inget du behöver byta. Ta det lungt i början bara då det kan dra snett innan oljan dunstat.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, skulle inte tro att de beläggen någonsin blir vad de har varit!

Bromsbelägg/backar har en förmåga att suga åt sig och binda oljor.
Vissa beståndsdelar i 5:56 är flyktiga, men vissa beståndsdelar är inte lika flyktiga....

Jag skulle byta dem!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har varit ute och kört hela dagen idag.
Har dock inte märkt något att bromsförmågan skulle
vara nedsatt/dra snett på något vis.

Men det kanske man inte märker om lite oljefilm på
skivan sätter ner bromsförmågan. Har dock bromsat
rejält både med handbroms och färdbromsen under färd.

Angående beläggen så får BMW verkstaden kolla upp
dom vid nästa service i såfall. Är ju bra om dom plockar
ner och smörjer upp bakbromsarna vi service.
Skivor bak är ju som jag förstått en källa till problem på
det flesta bilmärken pga. vårt slaskiga klimat vintertid.

Leffo
-BeeMWe-
Skitkul att sladda runt här i Uppsala nu :)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Skit åsså, hade stortvätt, tankning, luftpåfyllning, påkoppling av underhållsladdare osv. och slutligen avställning idag av m coupén i snöovädret (ja, det var en ny upplevelse att tvätta bilen i sånt väder) och glömde att bromsa av vattnet från skivorna. Jaja, alltid är det något man glömmer. Får göra det inom några dagar. Till min fråga: Vad rekommenderas att tunt, tunt, fetta in skivorna med?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
328-Johan: Fetta in bromsskivorna?!?..varför ska du göra det?

Om det blir ytrost på skivorna så nöts det bort direkt efter några inbromsningar.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nej det är klart jag inte ska fetta in skivorna
(livsfarligt)

Råkade bara få lite 5.56 på den ena bak
då jag sprayade på oket som kärvade.
(Se tidigare inlägg)

Leffo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.