AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
902

Problem med vevaxeln, M20B23.

Jag håller på att pilla isär en M20B23 från 83/84.

Har stött på patrull:( Några tips om hur man går tillväga för att få loss vevaxeln. Problemet är i fram änden, den 27mm stora "bulten".

När i processen är det lämpligt att lossa i den änden?

Och hur får man loss axeln som driver rotorn i fördelaren?

Motorn har varit i drift i ca 16-17år och sedan stått i garaget ca 3-4år.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
om du menar vevaxeknavets "bult" så är det lämpligt att släppa den när maskinen sitter i bilen. Den är dragen med 410nm på en m20 maskin.
Utgår från att du har maskinen ur bilen och i ett motorstöd. Om du har en bra mutter knackare så kör med den alt är att du tar hjälp av några kompisar, en som håller maskin på plats, någon som ser till att veven är låst och på med en bra hyllsa så du inte rundrar kanterna, annvänd ett krafthandtag och på med en rörbit (som hävarm) och av med den.
Sist fick jag knäcka muttern med en mutter knackare med hugmejsel....förra gången så gick där 3st handtag åt skogen. (m30 och s14 sitter ännu värre än m20)
Då känns det lite halvkört för mig.

Blocket är kasst så jag plockade bara isär för se hur det såg ut.
Har den tyvärr inte i ett motorstöd.

Hur låser jag veven på ett bra sätt?

Gissade att det hade varit bra om man lättade på den när den satt i bilen, men det var ett tag sedan den gjorde det.

Hur och när det lämpligt att lätta på svänghjulet?
De åtta bultarna där satt ju som fasen de också:)

Det är första gången som jag gjort något liknande som det kanske märks:) Riktigt bra att få veta i vilken ordning det borde göras och sånt.

Tack för hjälpen!
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Hur går det?
Ska just till att fixa fram en hylsa till muttern på vevaxelns framkant (m30). Har förstått att den kan sitta rejält. 3/4" skaft är väl att föredra.
ILiveToRide, jag har samma fråga: Hur låsa veven på bästa sätt?
hmm, ingen som har lust att fnula ihop ett litet plocka isär m20 inlägg, jag skall bygga om till 2.7 nämligen, skulle ju lätta om man visste vilken ordning som e lättast
De
4
Dennis Hilmersson
320i med 325 motor -86
när jag lossade på bulten på min motor hade jag den i motorstativ.
jag satte i en trä balk i veven o körde loss den med en stor mutter maskin
Något som enligt min erfarenhet är lika bra eller bättre än en mutterknacker är faktiskt ringnyckel och en slägga/hammare. Visst kanske man slår sönder nyckeln, men köper man en KAMASA eller BACHO så håller dem för det. Ta inte i "för kung o fosterland" när ni slår på nyckeln. Börja försiktigt och öka kraften. När muttern börjar röra sig, slå inte hårdare, slå istället många gånger med samma kraft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.