|
|
|
|---|---|
|
Hejs Har en lagom inkörd 525 -88. Sv-såld med katalysator. Måste det enligt lag vara katalysator på denna? Har för mig att lagen gäller från -89. Om så är fallet kan jag helt sonika plocka bort denna? Tack för eder hjälp///Wallace | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nix du får inte plocka bort den, men det spelar ingen roll om den fungerar bara den sitter där, alltså räcker det med en "tom"katalysator. Har en MB190e-88 cat, ställde samma fråga när jag besiktigade den i augusti.eftersom dom inte mäter cat värdena. Hasso |
|
Man tackar Perfekt! Det var skönt att höra ///Wallace |
|
|
Men efter 89 så måste katten fungera också eller..??? Går det inte att plocka bort den ändå och betala nån avgift till staten för att få köra utan...??? |
|
|
Sjobusen, bilar som är nyare än 89 har krav på katalysator. Tror inte att det finns någon premie man kan betala för att inte behöva ha katalysator. Simon |
|
| Före 89 gäller 3,5%co halt från -89 och framåt har du 0,3 co och 100ppm hc halt och det klarar du inte med en trasig kat.men före -89 är det bara att rensa ur katten. | |
|
Ett tipps om man rensar katten är att slå in ett rör som passar bra och svetsa fast det. Annars blir det turbulens och även ett burkigt resonansljud. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
ridern, Vad säger bilprovningen när du kommer och besiktigar din 525 -90 då utan kat.... Blir inte avgasvärdena lustiga..??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.