AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.155

Startproblem e46?

H4sse
I höst köpte våran familj en -00 320i ägaren till bilen sa att det inte var några problem aldrig varit heller.
Nu en dag då mamma skulle fara bort me bilen vägrade den starta. den gick runt och allt men den ville inte "tända" om jag skriver så. Tror någon att det kan bero på att kvällen före så backade vi ut bilen ur garaget och stängde av den, Och den fick stå ute en timme sedan körde vi in den igen?kan det bero på att man körde för lite ?
nej det beror definitivt inte på att den e körd för lite. på 24h förlorar inte batteriet mycket av sin kapacitet om det är det du tänker på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är troligen startbatteriet som inte lämnar tillräckligt med spänning!

Prova att ladda upp det under minst två dygn, om det inte vill ta laddning är det bara att köpa ett nytt.

Ett startbatteri håller normalt sett 3 till 5 år, även om det finns gott om undantag från det avseende både längre och kortare livslängd!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Pröva att starta med reserv nyckeln det kan vara batteriet till startspärren som är dåligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns inget batteri som driver startspärren i nyckeln!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan har helt rätt. imobilizer chippet i nyckeln drivs inte av batteri. Även om batteriet i nyckeln är totalt slut så funkar nyckeln lika bra för det.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns ett hårdvarufel i EWS enheten på bilar tillverkade tom09/99 men de kan starta efter att stått en stund och efter upprepade försök, dessa fel finns i så fall registerade i felminnet,
En M52 blir lätt sur om du bara kör den in och ut i garaget, har gjort det några gånger, med följd att motorn startar men går på 5 burkar typ i 15 sekunder eller nått sånt.

///MVH Hasso
Länk
H4sse
Det du beskriver hasso stämmer ganska precis... de enda som var att då den väll hade startat så gick den på 6 burkar. För mamma gnuggade en stund till slut gick hon in för att hämta jag... för Teknikproffse klaea ju allt :P.. Ne men då hon kom ut så startade den ganska direkt... kan det bero på att det kan vara en av modellerna som kom -99 för den ä levererad den 21 januari -00?

Det finns ett hårdvarufel i EWS enheten på bilar tillverkade tom09/99 men de kan starta efter att stått en stund och efter upprepade försök, dessa fel finns i så fall registerade i felminnet,
En M52 blir lätt sur om du bara kör den in och ut i garaget, har gjort det några gånger, med följd att motorn startar men går på 5 burkar typ i 15 sekunder eller nått sånt
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Jag har också märkt det.
Ibland är bilen svårstartad och måste starta om den igen, efter det går bilen riktigt dålig tills nästa omstart.

Engång dog motorn när jag frikopplade och hade fläkten i ganska hög nivå.
NÄr man frikopplar går bilen i riktigt lågavarv och ibland slocknar den.

Är det samma fel tro. Vad kan man göra för att åtgärda det då?
H4sse

Nej så var det inte för oss... för då den väl startade gick den helst som vanligt... det enda var att det luktade bensin och att den rök lite mer än vanligt vid start... men sedan detta hände har det aldrig mer hänt.
bi
22
biotec
325i T -00
Jag råkade ut för samma sak idag då jag tvingades låna bil av svärföräldrarna. Batteriet är ett helt nytt varta silver batteri och startmotorn gick runt. Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Kamaxel givaren var det på min gamla iallafall.. Troligen samma fel. Standard fel på e46
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.