AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
750

328i E36 vs E46

An
156
Anders Alj
530iA Touring -02
635csi -88
323i Touring -96
En 328i E46 årmodell -98 är inte farligt mycket dyrare änen 328i -97 och äldre. Hur stor är skillnaden mellan dessa modellserier, E46 en hel del modrnare i kännslan misstänker jag men är den roligare? Den är ju trotts allt en anning tyngre.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det första modellårets 328, alltså 1998, hade en väldigt taskig manuell växellåda. Min svågers pappa har en importerad 98. Det har varit lite fler verkstadsbesök än vad som är brukligt. Det är väl ofta så att det förekommer barnsjukdomar på de tidigaste utgåvorna av bilmodeller.

///Kjellen

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
E 46 är solidare, bekvämare och tystare, men också tyngre och kanske inte riktigt lika kul som den förra modellen. Å andra sidan tycker jag, som hade en E 36 fram till i somras, att den gamla tre-serien åldrats fort. Provkör själv och bestäm vad som är rätt för dig. Själv skulle jag välja E46.
Ingen tvekan att du skall ta en E46:a, inte minst med hänsyn till andrahandsvärdet!

Många hävdar att E36:an är en både snyggare och roligare bil. Jag håller inte med om detta! E46:an ser bra mycket mer modern ut. Dessutom är kvalitetskänslan mycket bättre i E46:an.
Hej!

Jag sålde min E36 328 i augusti och köpte en E46 i september. Jag hade svårt att tro att det kunde bli bättre än E36:an, eftersom den är så otroligt bra, avseende prestanda, kvalitetskänsla, utseende såväl som vägegenskaper. Men, E46 är bättre!
E36:an kändes snabbare, men det kan ju bero på att min nuvarande är helt maxad. Toppfarten ska vara ett par km/h högre för E46:an, men 240 eller 235 är ju av akademisk betydelse.....
Däremot känns E46:an klart större, både invändigt och när man kör den. Den känns som en mini-E39 tycker jag. Kan bero på de svulstiga formerna, som gör parkering osv. lite krångligt. E36:an kändes som en ryggsäck, jag tyckte jag hade bättre kontroll över den.
Vägegenskaperna i E46:an är klart roligare. Ingen tvekan om vilket chassi Volvo plankade till S60! Maken till rolig bil att köra tror jag blir svårt att hitta. Då har jag ändå inte sportchassi!
Och sedan är den ju så snygg. Både invändigt och utvändigt är den ultramodern och mycket genomtänkt. E36 känns äldre, även om jag trivdes vansinnigt bra med den också.
Bränsleförbrukningen är lägre, billigare försäkring, billigare service (nedåt halva kostnaden) är några fördelar. Däremot är de vansinnigt dyra att köpa! 100 papp mer än E36:an, det är mycket pengar!
Kort sagt. E46 är klart bättre, om man tycker det är värt prisskillnaden.

mvh Johan
Soton
E46:an känns tamare än E36:an av 328:an. Fast E46:an är en bättre bil på alla andra punkter än motorn. Den uppfattas som tam men är inte det.
tr
44
transalp
Ford S-max Titanium
328i -e46 1:18
Williams BMW FW22 1:43
Motorn kan man ju alltid trimma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.