|
|
|
|---|---|
|
Tjena... Undrar lite här om det är någon som har trimmat en M40 motor...har funderingar på att piffa upp min lite...undrar vad som ger bäst effekt ökning utan att montera turbo... Tack på förhand... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 | |
|
Det finns en 260 graders kamaxel på MotorNord Länk för ca 2600kr tror jag det var. Det fina med denna är man inte behöver byta ventilfjädrar med så mild vinkel så det är en "enkel" operation att montera den, men jag vet inte hur mycket mer effekt den ger. Vidare kan man ju rensa katten på en -88 men huruvida detta gör något vet jag inte. Men detta är billiga grejer jag själv funderar på till min egen 318i med M40, ska bara ha tid också... ----- Min 525i: Länk |
|
|
Hallå där......... Skulle det inte gå att kapa en M3 S50 topp och sätta dit på en M40 eller M42 motor?? //Jesper |
|
|
har den kamaxeln å motorn (32400 mil) flåsar på bättre än en std 316iE36 jesper_w det skiljer på kamaxeldrivningen, bulthålen och förbränningsrummen, även "längden" på toppen skulle felstämma om man kapade toppen, å sen hur ska man få det tätt? svetsar man för mkt slår sig toppen osv... men tanken var bra!!! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Hmm, jag är lite osäker på vilka de olika 4cyl motorerna är... Men allvarligt talat skulle det inte gå att ta en sådan topp och sätta på NÅGON av de olika fyrcylindriga varianterna?? En del jobb kanske... Men rimligt möjligt?? //Jesper |
|
|
Jag vet att det finns en del i rallyskogen som åker 2.4liters opel motor med avkapad omega 300024v topp. Är nämligen svårt att hitta 16vtopp till 2.4liter:n.. så då kapar man en 24vtopp bara, är lite jobb men det fungerar väldigt bra där så varför skulle de inte funka på en bmw? Mvh //Uffe |
|
|
Tack för tipsen... Men det jag hade tänkt mig göra är givetvis byta kam, har dock tittat på Schrick hos Bildelsimporten...sen hade jag tänkt lämna bort toppen på portning...sedan måste jag ha ett extractor rör sen om katten blir tömd det vet jag inte än...sen får jag fortsätta med ett sportsystem resten av biten... Det är väl mina planer...det blir väl runt 130 hk då...det blir så att den sticker lite bättre vid rödljusen då... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Undrar om det inte är lättare/billigare att byta till en 136/140hkr m42 maskin i stället....eller tom byta till en e30 is (så får man det bättre chassit på köpet). |
|
|
Som det är nu så har jag sänkt bilen 60 fram och 40 bak...sen åker jag på 215/40-17 däck runtom så det finns väghållning... Men det ska bli bättre...har planer på att montera fjäderbens stag fram och bak...sen ska det väl kompletteras med sportstötdämpare... Men jag vill helst behålla min gamla maskin...tycker det är lite roligare att skrämma liv i det man redan har...sen är det väl inte så vanligt att folk trimmar sin original motor nu förtiden...alla sätter ju in större motorer eller sätter dit turbo... Jag ska ju inte ha bilen att köra strippen med utan vill bara ha lite extra krydda i vardagen... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.