|
|
|
|---|---|
wwwiding |
Hej,, parkerade min bmw 318i touring i garaget i går kväll, allt var lungt på panelen, inga lampor som lyste, men idag när jag gick ut och skulle starta min 318 så lyste ABS lampan och jag har därmed ingen bromsverkan, vad kan det vara för fel?? kan det vara att det blivit kallt under natten?? var vär kanske 4 minus igår, och inatt har det varit ca12 minus. vad brukar felet oftast vara? någon som vet?? BMW |
| hallå wwwiding när du säger att du inte har någon bromsverkan menar du då att bromsarna inte tar eller att abs systemet inte fungerar?. Du kan ju fortfarande ha bromsverkan även fast abs lampan lyser men du har inte abs.Om du har bromsverkan men inte abs så är det nog abs sensorn som har pajat! | |
| OM du inte har någon bromsvärkan alls, så kan det vara packningen till huvudbromscylinden!!!! Men då skulle inte abs lampan lysa utan P-lampen!!! (förmodligen fukt i bromssystemet | |
wwwiding |
ja, jag har bromsverkan så klart men inte ABS, (slarvigt skrivet) vad kostar en sensor då, någon som vet?? BMW |
|
Tja, till en Renault 19 kostar det 2500-2800 beroende på modell, men på skroten kostar det ca: en femhundring.. Sen gäller det ju att veta vilken sensor som är paj... /Niklas |
|
wwwiding |
Har varit och ruckat på de två ABS relä som finns och då slocknade lampan men började lysa efter ca en mil igen, gjorde då om samma sak, och det funkade i en mil, men sedan vill det inte funka, kan det vara relät som pajat??? BMW |
| Hur ser kontakt tungorna ut på relät? Likaså kontaktdonet där relät skall sitta? Smält plast, blåa kontakt tungor? | |
wwwiding |
inte direkt blå men de var ju inte blanka, om man tog lite sandpapper så blev de ju blankare, men kan det inte vara något fel som man inte ser på relät? BMW |
| Halllå wwwiding du kan testa med att kolla abs sensorerna genom att ohm mäta!. Det sitter en skarv i hjulhuset där man kan ta loss kabeln sen så ohm mäter du på två stift i kabeln som går till "hjulet". Har du inget motstånd så är det troligt att den är paj kostar ca 750:- heter abs-givare.Om min instruktion är lite svårbegriblig så kan du kolla på mektips avd elektronik under abs sensor | |
|
Jag samma problem och det upphör när man ruckar på bägge ABS relän som finns. ABS-lampan slocknade men började lysa efter ett tag igen. Jag antar att det är relät som har gått sönder??? Men vilket av dom två är det??? Den röda 61361393404 (TOMATENROT) den heter faktiskt så. Eller den gråa 61361393403 (MAUSGRAU)? På BMW så hade dom knappt hört om problemet och bara sålt några enstaka relän genom åren. Så det kanske är givaren trots allt??? Tacksam för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.