|
|
|
|---|---|
|
jag har problem med värmen i min E34, har sökt på forumet, och lärt mig en del, tror jag ;-) Fläkten blåser på bra och motortempen går upp till kl 12 på mätaren rätt snabbt. Trots blir luften från utblåsen knappt aldrig varm, sitter å kör med typ -10 grader i bilen, ruggigt jobbigt.. Om jag förstått rätt så borde felet ligga varken på termostat eller kupefilter eftersom jag får luft och motortemp. Vad ska jag börja med att kolla upp? | |
|
Är det kallt från alla utblås alltså även de vid fötterna? Eller är det bara från de som sitter i höjd med ratten så att säga? //Thorssa |
|
|
Jao precis, kallt från ALLA utblås. /björn |
|
|
Kolla värmeventilerna, de sitter i motorutrymmet på vänster sida intill torpedväggen. SÖk på detta så hittar du mera. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Som Erikw sa kolla värme ventilerna. Jag hade detta problem. Löste det hela genom att knacka lite lätt och sedan lite hårdare på dessa med baksidan på en skruvmejsel/ skiftnyckel så släppte dessa. Enligt en BMW mek så kan dessa hänga sig vilket gör att de flesta byter till en dyr kostnad. Efter min första knackning så klarade de sig hela förra vintern och om de fungerat även denna får jag aldrig reda på pga att bilen blev påkörd bakifrån av en avundsjuk Toyota i aug månad och är numera skrot. MVH Bulten |
|
|
Nu har jag inte varit ute och kollat hur det ser ut på bilen än, men är det något man behöver plocka bort först innan man kommer åt dessa värmeventiler? Kan vara värt att kolla då jag inte är nöjd med värmen i min 525. ----- Min 525i: Länk |
|
| sitter bara en plastkåpa för har jag för mig | |
|
Länk Värmeventilerna har varierat lite med åren. Det finns två typer, där den ena lär vara svårare att reparera. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack Erik! ----- Min 525i: Länk |
|
|
Någon som vet löite mer om dessa värmeventiler? Jag tycker mig höra ett susa´nde och lite brusande från dem när bara fläkten går och motorn är avstängd, dvs det är väl bara då jag hör det så att säga. Slutar så fort man stänger av fläkten. Någon? *BAWORAK* |
|
|
På min 520-91 satt de helt öppet intill torpedväggen på vänster sida 2par=4 st bara att mnacka på dessa och se om det hjälper . Har man allmänt dålig värme i bilen och kasst flås i fläkten så byt kupefilter. 250 kr och bilen blir som ny. Kolla mekatips. Jag fixade det på en timme. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.