AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.256

Vandrar i sidled ihögfart.

Tycker att man bil vandrar lite i sidled vid farter över 120 km/h?
Vad kan vara fel eller beror det på vinterdäcken, dubbade 195:or?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inget ovanligt med dagens vägkvalitet, säkert påverkar vinterdäcken en del, de är ju mjukare än sommar däcken och kontakten med vägbanan hämmas (upplevs) lite av detta.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Upplever samma sak, dock i lite högre farter. Beror alldeles säkert på vinterdäcken, iallafall är det så på min bil.

//Thorssa
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Samma här kör dubbfritt lite känslig i sidvind.Däcken blir gött degiga när det är 8 grader varmt som det varit här i veckan kring Gbg...

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Min 328 kändes spårkänslig och nervös. Bytte plats på fram o bakdäck. Voila! Stabil som ett lok!
Detta gällde dock sommardäcken: 225/50/16
Med vinterdäck (205/55-16 dubbfritt) upplever jag detta med i höga hastigheter, däremot är det väldigt stabilt och tryggt med mina sommardäck (235/40-18).
Mina gamla sommardäck (225/50-16 Kumho Ecsta Supra) spårade dock en hel del. Så det blev en väldigt positiv överaskning när jag investerade i nya sommardäck förra säsongen
Misstänkte det mina tidigare E46:or märkte jag inte detta på.
Bilen kanske är kalibrerad på 205:or och bredare sommardäck.
Konstigt att jag inte märkte detta på min 320 och 323ci bara?
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
hehe de där med vinterdäck på asfalt kan vara farligt... hade några jävligt sunkiga däck, aurora tror jag dom hette, låg i 180 på motorvägen med dom, och när det svängde fick man stundtals sitta och styra vänster när det svängde åt höger osv för att bakdäcken vek sig... de var lite kusligt...
jag kör 225/45/17 runt om på michelin maxi ice och upplever väldigt bra kursstabilitet.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
wendtan: Vi vill se dig i Svenska rallyt med din bil och de däcken...
mvh dutta ; )

Visa användare
1.981
Thorssa
Lite surt är det att ha däck med 160-index

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Lite surt är det att ha däck med 160-index

//Thorssa
Visa användare
1.981
Thorssa
Dubbelt upp!

//Thorssa
Dutta: Jag har inte för avsikt att ställa upp i svenska rallyt. :)
330ns bromsar tillåter bara 17" och uppåt. Därav däcksvalet.
De lilla jag fått köra på snö känns väldigt stabilt o fint. kanske lite tack vare DSC.

BMWCS Syd #05392
Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
wendtan: Vad är DSC är det antisladd för alla hjulen eller? Har ASC på min och det funkar kanon utan den så är det Bambi på hal is...Mvh dutta

Dutta:
DSC, Dynamisk stabilitetskontroll , är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge.

I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt.

När DSC griper in i körningen, görs föraren uppmärksam på detta genom en blinkande lampa på instrumentpanelen. Systemet kan naturligtvis kopplas ur, när föraren så önskar.

DSC inkluderar för de flesta BMW-modeller DBC, Dynamisk bromskontroll , och ASC+T, Antispinnkontroll . För vissa modeller ingår även DTC, Dynamisk väggreppskontroll .

De elektroniska hjälpsystemen kan emellertid inte upphäva fysikens lagar. Det är fortfarande bilförarens ansvar att köra på ett ansvarsfullt och anpassat sätt.

ASC=Antislir
DSC=Antislir + antisladd. Stryper motoreffekt och bromsar hjulen individuellt.

BMWCS Syd #05392
Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
wendtan:Ingen som sätter sig på dig när det gäller 330 bilar..
mvh dutta

DSC är en lysande uppfinning som dessutom verkar diskretare än Mercas motsvarighet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.