AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.175

bara byta spridare, vad händer?

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Kommer min bil överhuvudtaget att gå igång, eller komemr den bli tvärdränkt om jag slänger i M5-spridare utan att röra en pryl i övrigt?
Den har ju trots allt dubbelturbo, men idag sitter originalspridarna plus tillskott. tillskottet ska sitta kvar, men jag tänkte spä på lite till. Även bilen msåte ju få en julklapp :P

E28 M535i TwinTurbo

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Den kommer att gå igång, men kommer att gå fett..
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Det brukar gå bra, i med större spridare. Lambdan brukar kunna reglera den extra mängd bränsle du tillför, kompensera med laddtryck. Dessutom brukar den bara gå lite fett när den är kall...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jo men det sitter ju ingen lambda på e28'n ;)

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Jag har monterat större spridare utan att göra nåt mer åt orginal sprutet (än så länge) och den går fett som fan precis när man har startat den. I ca 1 minut så hör man att den går mycket fett, bluddrar o ryker lite svart. Men den e fullt körbar redan från start. När den har blivit varm så märker jag inte något av det. Jag har ingen lamda på min heller. Bränsleförbrukningen har stigit något men det är inte mycket.
Det finns ett sätt att räkna ut hur stora eller små spridare man ska ha till respektive cyllinder eller hästkrafter man tar storleken på spridaren o multiplisera med fem.....eller nått det finns en formel fråga någon på forumet det måste vara någon som vet eller kan ja kolla upp det efter jul... det var en på jobbet som kan detdär han bugger turbo av all han ser.. hehe

mvh matte

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jo, det finns vissa beräkningssätt, men det förutsätter att du kan mappa bränslet på olika laster. Att stoppa i 1600cc spridare till ett sprut som normalt har 300cc ger inte bilen en chans att starta ens, den blir dränkt av bensin eftersom den tror att den kör 300cc spridare fortfarande.

Stora spridare på riktiga sprut ställer man så att de sprutar 1 gång vartannat varv för att få körbarhet på lågvarv.
Med Lambda reglerat sprut så kan man mkt riktigt byta till en bra skvätt större spridare, men utan så är det nog värre. Om man har gammalt sprut med klaff LMM så kan man spänna fjädern lite och få till det med större spridare, eller montera ett by pass rör så att LMM tror att motorn suger in mindre luft än den gör. Man kan pula rätt friskt med lite god fanatasi om har någorlunda koll på hur bitarna fungerar.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
att ändra spänningen på fjädern borde vara lätt, om spiralfjädern är linjär så borde man kunna spänna fjädern lika många procent som spridarna är större, rent logiskt. sen om det fungerar rent praktiskt är en annan femma :P
Får experimentera lite, ska montera en enkel lambdasond, har tyvärr inte råd med någon bredbands för tillfället, lumpen är snål..

E28 M535i TwinTurbo

Det funkar inte till 100%, men man brukar få det att lira skapligt, och med tanke på att du ens funderar på det så duger det nog för dina krav :-)
bmwracing
Men ungefär hur mycket större spridare kan man byta till tro?
Om vi säger att jag har 4st 176cc orginal, kan jag då använda tex 4st 346cc istället? Hur korta öppningstider kan ett LE-jetronic ge som lägst?(med åtspänd LMM=)
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
jag tänkte köpa spridarna först å piggybacket sen... och av eerfarenhet vet jag att jag inte kommer kunna låta bli att slänga på dom innan jag införskaffat piggyn.. därför jag frågade :D

E28 M535i TwinTurbo

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.