AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.109

Info om 525/535 90-94

går i funderingarna på å skaffam ig en bmw *min första isf*
har kluratlite på 525 eller 535, helst automat, årsmod 90-94

å vänder mig därför till er som kan , är det nå å ha? dyra reservdelar? nån årsmod man ska passa sig för? snitt förbrukning soppa? osv osv osv,

så lär mig :)
Sådär ja, då hittade du till rätt forum, välkommen. Du kan ju se upp med 90:or som har M20 motor, annars är det nog inga problem relaterat med årsmodeller. Hur mycket bränsle bilarna vill ha kan du se i modellguiden i menyn till vänster på siten. Sen jag skaffade min E34 har jag blivit positivt överraskad över hur billiga vissa delar till bilen är, kolla mekonomen eller motornord för en uppfattning. På M50 motorerna kom vanos 09/92 har jag för mig (93 på sv-sålda) vilket ger bättre vrid på låga/mellan varv, samt något lägre förbrukning. Vanos är en enhet som kan variera ventilstyrningen enkelt uttryckt. Prova att söka på forumet, om framvagnen, kamaxeln osv. Lycka till.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Lånar tråden en aning...

Hur vet man att motorn är en M20? Har en 535:a från -90 som kan bli min om allt går vägen. Vad är det som är dåligt/mindre bra med M20?

MVH

Berga

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
M20 är den gamla tvåventilssexan som satt i 320 E30/520 och 325 E30/525. Kamaxlarna är en öm punkt på dessa, de får nog gärna vara bytta en gång vi det här laget. De har även kamrem och dessa ska ju bytas med jämna intervall. När dessa motorer var nya hade de topplocksbultar av sexkantstyp, dessa gick dessvärre av och kollar du på en sådan är motor så lys med ficklampa i oljepåfyllningshållet och se till att bultarna är av torx-typ, det är den nya sorten som håller.

Motorn i 535, och även gamla 530, kallas för M30. Också en tvåventilsmotor, kamrem och lite känsliga kamaxlar. Se bara till att objektet är välservat och välskött så är det förhoppningsvis ingen fara.

M50 som är fyrventilsmotorn i 320 E36/520 och 325 E36/525 har kamkedja och den håller förhoppningsvis bilen ut. Ibland kan de hydrauliska lyftarna ticka i dessa motorer, men det är ingen fara så länge det bara är en kort stund vid kallstart. Slitstarka motorer, jag har själv dock råkat ut för en sprucken topp i min 525i som först upptäcktes när jag skulle byta topplockspackning.

Min 525i som är en manuell brukar snitta på ca 0.95l/mil, kör mest rask landsväg. Har varit nere på 0.84l/mil men då var det lugn landsvägskörning på snöiga vägar. Reservdelspriserna upplever jag inte som dyrare än till andra "normala" bilar. Stötdämpare fram ca 1000kr/st och en bromskiva fram från ca 400kr/st osv. Avgasrör är kanske lite dyrare än normalt, med då ska man komma ihåg att det är dubbla rör hela vägen i både 525i och 535i. Det som möjligen är lite dyrare på en BMW är försäkringspremierna. Är f.ö. skitnöjd med med min bil, få bilar är så kompletta och drivlinan är härlig.

Jämför man 525i 24V med 535i så får du i 535´n något som det är dåligt av i 525´n, nämligen kraft på låga varvtal men 525´n är snålare och billigare i försäkring.

-----
Min 525i: Länk
okey till å börja med Tack till er som skrivit all vettig info hitils,

om man nu satsar på en 525 24v, vad är vettigt trim till en sån omman bortser från turbo konvertering mm, typ byta kammar, extraktor rör, ett fullflödes ferrita kanske, chip e' de nån ide på dom? å vem kränger vettiga chip isf?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har trimchip och sportfilter i originalbox på min bil. Märkbar skillnad, men ingen WOW-upplevelse. Köpte mitt chip på annons här på denna sidan: Länk
Bra service och snabb leverans. Prisvärt dessutom och ännu har jag inget att klaga på vad gäller chipet.

Men som vanligt är det dyrt att trimma en sugmotor. Har sett att Supersprint extraktor ligger på 9000kr, ett Simonz sportsystem ca 4600kr och trimkammar ligger väl på ca 5000kr exkl. hårdare ventilfjädrar.

-----
Min 525i:
Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
En notering bara..M30 har kamkedja ej kamrem.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Oj, fel av mig.

-----
Min 525i:
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Liten not en M10 el M30 anser jag höra till den mest driftsäkra av alla,är bara oljebytena gjorda på dessa motorfamiljer så går dom låååångt.

Har precis öppnat en M10 från-74 slitaget är nästan noll fast den ser ut att vara oöppnad,tom cylinderhoningen är kvar.

Har öppnat ca 10st M10 o M30 av dessa var det 1 som såg mindre bra ut 520-75,toppen va totalslut men botten var i bra skick ,har för mig att den gått runt 30tusen.

Snart skall ytterligare en M10 öppnas som sovit sen -86,detta blir intressant för den går inte runt överhuvudtaget,funderar att fylla den med dieselblandadolja och se om den släpper.

God jul på er bmw vänner //trucker

Länk

Länk NY
Hej

Nu blir jag lite orolig, och vill bara dubbelkolla. Jag har en 530 -89 och har alltid (bara haft den 6 månader) trott att den har kamkedja.

Av Roffas svar ovan så kan jag alltså lugna mig..? 530 är alltså en M30 MED kamkedja.

MVH Martin
ml69: Jepp du har kedja.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag ber ödmjukast om ursäkt ifall jag stirrat upp någon. M30 har kamkedja och inget annat!

-----
Min 525i: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En 525 med Vanos skulle jag rekomendera varmt!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.