|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 740ia 93:a (e32) som går mycket bra, men när jag gör kickdown så rycker det till något fruktansvärt tycker jag. Det nästan smäller till i lådan och det är när jag har den i ekonomiläget som detta händer. Är detta normalt eller är det något man ska oroa sig för?? Jag ska nu köra ca 70 mil på tisdag och vill ju inte bli stående på vägen. Jag kan ju säga så här att när jag gör en kickdown och trycker pedalen ända i bottnen så gör den först den lilla kickdownen nästan direkt följt av den andra, det känns precis som den glömmer att hoppa över den första eller ska den göra så här?? Och när då andra kickdownen kommer så blir det ett hemskt ryck i bilen innan han sticker iväg, för övrigt tycker jag han växlar mycket bra. Ska ju tillägga att jag bytte platskulor och olja+filter och packningar i somras. Tacksam för svar och kommentarer. | |
Paap Reeder |
Hej! Den första "mindre sparken" kommer när lock-up´en går ur och förbereder därmed den andra sparken när lådan stegar ner till lämplig vxl mht fart samt vilket program du kör på. Går den ner från högsta vxln + lock up till exvis 2:an blir det ju en rejäl kick. Allt glapp i kardanknutar, slutvxl och drivknutar bidrar "med var sitt litet klonk". MVH /// Paap R |
|
Tack för svaret, då är det nog bara som jag oroar mig i onödan. För jag har kollat glapp och lite annat men det är ok, sen har jag ju varit på semester i 2 månader i Thailand och precis kommit hem. Och när man då börjar köra efter 2 månader så kommer jag ju inte riktigt ihåg om det rykte så här mycket innan också. Men som sagt, tack Paap Reeder för att du lugnat mig på den punkten. God Jul o Gott nytt år. |
|
|
Så beter sig min med om man kör i ekonomiläget, men det stämmer ju att det är pga lock-up en som det blir en liten fördröjning.. Kör i sportläget istället! :) Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. |
|
|
Det är ju inte omöjligt att du kan få en rasad automat. Men om du väntar med kick-down tills ATF:n är någotsånär uppvärmd typ 15-20min så ska ju lådan palla det, helt klart. Att detta uppträder med varm låda är mest ett skönhetsfel... Mvh |
|
|
Tack för svar krille_hlm och rob_t_j72, jag gör aldrig kickdown om inte bilen går riktigt varm först. Likaså varavar jag aldrig heller motorn innan den gått upp i temp, och ännu försiktigare är jag på vintern med detta. Så jag får väl hoppas på det bästa och köra lungt istället, men som jag tror så är det nog mest att jag är orolig i onödan och ville höra efter lite med er experter och entusiaster som vet mycket mer än mig om denna bil. |
|
|
Skulle nog tro att Paap har bra mycket mer på fötterna än jag! Mvh |
|
|
Ja jag har också sett att Paap har mycket kunskap om bilar, och jag menade ju alla här på forumet som har erfarenhet. Jag läser här ofta, och har fått massor med värdefull info från många medlemmar som skriver inlägg här. Och naturligtvis verkar Paap vara en av dom som kan mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.