|
|
|
|---|---|
|
När jag igår upptäckte att spolarvätskan var slut i både spolarvätskebehållaren och intensivrengöringsbehållaren (svåra ord). Jag försökte först ett par gånger och när ingen vätska kom så var det bara att inse fakta. Jag hällde i lite färdigblandat och när jag sedan prövade så fick jag en fel hinna på rutan som inte gick bort, det var sent på kvällen så det var mycket svårt att se då mötande bilars strålkastare bländade över hela rutan, det blev till att köra in i en biltvätt och då försvann det. Köpte en ny dunke spolarvätska samtidigt. Prövade idag igen, och fick samma jobbiga hinna på rutan, det försvinner inte heller om jag fortsätter spola. Det var så jag trodde att jag hade tagit fel på spolarvätska och kylarvätska, men färgen stämde inte och det luktar inte. Funderar på att tömma behållaren och spola rent med vanligt vatten ett par gånger och sedan fylla på med spolarvätska från den nya dunken. Kan det vara något "bottenslam" som har sugits upp från behållaren, nu när jag spolade utan vätska, eller kan det vara så att spolarvätskan är så fruktansvärt dålig? Har läst på forumet om supersikt, så det kanske blir det nästa gång. /Hammar | |
|
Vad köpte du för nåt? Fyllde själv på i E39'an igår spolarvätska från ESSO, behållaren var så tom att inget vatten mera kom. Så jag tror nog knappast på nåt bottenslam, för det borde inte kunna samlar, bl.a p.g.a. att inget "skit" kan ta sig in dit (sil i påfyllningsslangen) samt spriten i spolarvätskan borde lösa den och komma ut i småmängder hela tiden. Tror du köpt nån taskig spolarvätska, De färdigblandade är enligt min egen erfarenhet oftast rätt dåliga. (Speciellt de billiga) |
|
Aldric |
När jag råkar ut för det brukar jag inhandla en liter oblandad spolarvätska från Statoil (den citrondoftande sorten), den blockar bort det mesta av oönskade element på ruta och torkarblad. Sen när den är slut är det bara att köra vidare med utblandad, som du gjorde innan. Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
bayerischemotor: Jag kommer inte ihåg vad det var för märke, möjligtvis Hagmans eller liknande, ett panikköp för ett halvår sedan tror jag, det var koncentrerat då, jag har själv blandat ut det eftersom jag håller med dig om att färdigblandade är sällan bra och det känns som det blir dyrare i längden med sådant. Läste för ett år sedan att biltemas spolarvätska var bland de bästa och dess utom billigaste, stämmer det fortfarande? Prövade förra året men det stank med en sådan frän doft att man nästan började gråta när man spolade vindrutan. ;-) (Funderar ju på hur det påverkar lacken, så det blev bara den gången) Aldric: Tack, det ska jag pröva med idag. Berättar hur det gick senare i kväll. /Hammar |
|
| Ett tips är att hälla i lite t-röd (OBS!!! EJ MER ÄN CA 4dl ) för t-röd löser upp all fett- prova! | |
|
hmm... även vaxlagret på lacken.. --- Min E30: Länk |
|
|
Sonax Klar Sikt är fint.. Kör 15 mil dagligen t.o.r till jobbet, och detta är det enda som funkat hittills. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Att T-röd skulle vara mer aggressivt än T-blå (spolarvätska) är nog en skröna! Det är samma kemiska grundprodukt - Denatrurerad Etanol, men olika färgtillsatser. T-blå innehåller iofs lite tensider (rengöringsmedel), vilket inte T-röd gör. Några droppar (inte mer!) Yes diskmedel i spolarvätskan funkar kanonbra och är billigt! Annars brukar olika "supersikt-tillsatser" (typ Turtle och Sonax) funka bra för att få bort den feta hinnan som kan bli under vintertid. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det hjälpte med att hälla i mer koncentrerad spolarvätska, det måste ha varit något konstigt med den vätskan jag hällde i för jag har aldrig varit med om något liknande. Tackar för alla andra tips och recept på bra blandningar, kan vara bra att ha i bakuvudet i vinter. /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.