AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
878

Hjälp med elstyrning till speglarna,tack!

Håller på att montera original M-speglar med en 4-polig kontakt(brun,svart,vit,blå)...Kruxet är att min originalspeglar har 9-polig kontakt(elstyrd inredning).Har fått fram vilka 4 kablar som behövs för att få styrningen att funka o dessa e brun,grön,röd,grå.Frågan är nu vilka ska skarvas ihop med vilka??Brun till brunt e väl rätt då båda borde vara jord,men de övriga då???Nån som har en aning???En felkoppling kan bli väldigt dyr...

CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
det är bara att mäta på kablarna från bilen å se om brun är jord eller ej.
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag ska oxå montera ooriginal 4-pol M5-speglar på min, är det nån som vet vilka kablar gäller på en E39 då?

BMW 4ever
Länk
Svärd
Handlar detta om speglarna från stylabilen.se?

///Martin
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Nej, jag har mina från Styletech.se, de var sjyssta annars, men jag fattar inget på kopplingschemat (på tyska dessutom)...
De e ju universalspeglar, ska passa alla elstyrda, 3- såväl som 4-poliga bilar, så det står inget om hur just min bil ska kopplas in utan bara:

3pol utan värme:
Rechts: rot+ grun-
Links: rot - grun+
Auf: rot - gelb+
Ab: rot+ gelb-

4pol med vämre:
Rechts: blau+ schwartz-
Links: blau- schwartz+
Auf: blau- schwartz+ braun+ weiss -
Ab: blau+ schwartz- braun- weiss +

Jag har inget minne på mina speglar, bara elstyrning o värme, men likt förb...t så kan jag inte koppla in, ingen aning alls, kan man "mäta sig fram" med mulitmetern kanske?

BMW 4ever
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Har samma problem med samma koppling som du.
Har ochskå E39 med samma sorts speglar.
Har kollat och mätt och kommit fram till att Grön ska vara vänster/höger och grå ska vara upp/ner och röd är den som vänder polariseringen +/-
Men hur jag än kopplar så får jag det inte att fungera med båda, utan antingen fungerar upp/ner eller endast vänster höger...

Fick du iordning din spegel och hur kopplade du då?

/Hammar
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Ja, nu kör jag med speglarna monterade sedan sommaren...
Eftersom det är så låg spänning så är det nästan obefintlig risk för kortslutning, så jag testade mig fram helt enkelt. Jag kommer inte ihåg så bra nu, men jag minns att jag började med att koppla rätt spegelvärmen, för dessa var enda jag kunde exakt. Sen var det lätt, alla färger motsvarade färger på bilen faktiskt, förutom en. Jag tror bilens brun saknade motsvarighet (inte säker), men då var det bara en färg över oxå. Varje färg ska ha två riktningar, tex. vänster o upp, bara du hittar rätt pol och ser till att de motsvarar rätt knappar.

Jag ska leta upp mina anteckningar så ska du få mer detaljerad beskrivning.

Ett tips: provmontera spegeln först o se om fästplattan ligger tätt mot karossen, de brukar aldrig sitta bra rakt av. Jag fick korta av "skruvkanalerna"(fram) på baksidan för att den skulle sitta perfekt.

BMW 4ever
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ok, då kanske vi inte har samma?
Det gick bara tre sladdar från originalbackspegelns styrning av motorerna.
Din verkar ha haft fyra sladdar, eller?

Jag fick också "svarva ner" fästplattans yttre fäste för den tog i lite för tidigt.
Fick även borra nytt hål för att sladdarna skulle passa i hålet i dörren.
Så det är ingen direkt fantastisk passform på grejorna. ;-)

/Hammar
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jaa, men då har vi helt olika, jag hade 4 sladdar, du kanske saknar värme, jag trodde att du har köpt exakt samma från Styletech. Alla dessa eftermarknadsprylar tillverkas av tusen olika ftg, så några universiella råd finns nog inte.
Man får pilla lite för att anpasa passformen såklart, det är ju oftast universiella speglar som ska passa flera olika bilar, men det e inte svårt o det brukar bli skitbra till slut.

Har du köpt grejerna hos Styletech, så brukar Kent hjälpa till med råd. Han gav mig en ganska bra beskrivning på standard E39-speglarnas elschema som jag tyvärr inte har kvar.

BMW 4ever
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jodå, jag har värme, "autofold" och elstyrning, så det var en hel del sladdar.
Men bara tre till motorn.
Så det verkar som det kan vara olika på E39, en del har 4-poler, som din, och en del 3 som i min tydligen. ;-)

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.