|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag har en 95'a 318 TI 11000mil. Har ett konstigt rasslande skrapande ljud, fast bara vid varv över 3000 och upp ungefär. Ljudet uppkommer bara när man accelererar sen när man har kommit upp i den fart man vill ligga i så blir det knäpp tyst, samt låter inget på tomgång osv.. Vad kan det vara ? låter som det kommer från främre delen av bilen. Kamkjedjan ? sträckas kanske ? ventiler ? ja jag vet inte alls. Hjälp =) // Jeppe | |
328_huggarn |
Har du vanos på din bil ? |
| Vet inte, hur ser jag det/ får reda på ? står det i instruktions boken ? | |
328_huggarn |
du kan: kolla under huven =) el. borde någon här veta om det är vanos el. ej annars brukar det stå i instruk. boken etc. |
|
Någon remspännare? Prova rinag Perre på bil&Motorteknik han är bäst i sthlm på BMW. 087110687 Asken |
|
BMW Kungen |
Låter som kamkedjan eller? men efter bara 11000? Mvh /// Kungen |
|
Skulle det vara nåt med kedjan så skulle det isf kunna vara spännaren, dom andra delarna tror jag håller för mer.. kostar runt 300 kr skulle jag tippa. .vet inte hur det är på den motorn, men på min är det rätt lätt att byta. Mitt rasslande ljud försvann inte riktigt helt, men blev fruktanvärt mycket bättre.. Så, kanske kan vara ett byte värt att tänka över.. om man kan undvara de slantarna då. --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
BMW:s fyrcylindriga motorer har väl aldrig haft Vanos? Gluecifer: Kolla upp kedjespännaren snabbt, en rasad motor gör ingen glad! Mvh |
|
|
Ta bort remmen för Va-pumpen starta och gasa upp den lysnna om rasslet försvinner.Känn om det finns glapp i axeln till pumpen samt att den inte hugger om du snurrar på den.Missljud som du beskriver kan mycket väl vara va-pumpen.Då jag haft det på min bil rassel över 3000rpm..mvh dutta |
|
|
Men ljudet kommer inte om jag står stilla och varvar upp den över 300rpm, bara när jag kör. Kan det fortfarande vara vattenpumpen då ? Ska kolla kjedjespännaren efter jul. Får åka till någon BMW verkstad då jag inte kan så mycket själv ;o( |
|
|
Ok, knappast kedjespännaren. Nånting med transmissionen? Mvh |
|
|
Metallflisor "a la sallad" i kardan/växellådan? :) Kan rasslet ha ett skramlande ljud? kanske är nån skyddsplåt som ligger mot avgassystemet..? --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
328_huggarn |
hade ett väldigt rasslande på min förra bmw, och det var ett avgasfäste som hade gått sönder så halva låg och raslade mot avgasröret.. kan ju vara värt att kolla upp iaf.. |
|
Tjena. Upptäckte idag att ljudet uppkommer även när jag står still och varvar upp den med nollan i. Det kommer inte när jag sakta tar upp den i varv utan när varvar upp den snabbt, dvs gasen i botten. Någon ide ? kan det vara spännaren endå kanske ? någon som har en susning vad det skulle kosta att byta typ ? // Jeppe |
|
D-diddy |
Glucifer: kommer du på vad det är kan du ju höra av dig till mig. har precis samma på min 328ia. David |
|
Gluecifer: Pröva tt ta bort remmen (eller remmarna) för va-pumpen,generatorn och servon.Starta bilen och lyssna och se om ljudet försvinner.Bilen går att starta utan dessa dock bör motorn inte vara för varm vid körning utan va-pumpen(OBS! ingen testkörning utan dessa remmar).mvh dutta |
|
|
Ska till en BMW verkstad på måndag, han skulle lyssna på den. Blir intressant att höra vad det kan tänkas vara. // Jeppe |
|
D-diddy |
Nå Gluecifer vad vart dommen hos BMW??? David |
|
Tjena, Var på Rådmans bil, han lyssnade på motorn och konstaterade att den lät prima han hörde inget konstigt.... Han trodde att det eventuellt kunnde vara någon spricka/rosthål i avgassystemet som gjorde att det började väsa när man drog på lite. Tänkte dra till BMW i Solna och fråga om dom kan lyssna också, skönt att det inte var något med motorn iaf .... Jag tycker att ljudet kommer under bilen, lixom under framsätet så bara hoppas på att det inte är något allvarligt. Mvh Jeppe |
|
D-diddy |
Jag hittade felet på min bil idag. skulle byta termostat och passade då även på att byta vattenpumpen och remmarna när jag ändå var där och grottade. då ser jag att centreringsbulten för remspännaren till AC-pumpen var helt urgängad så hela spännarhistorien var lös och skrammlade när jag belastade motorn. så nu är det både varmt i kupén och tyst. Fan vad skönt det är att åka i bilen när allt är som det ska efter att ha varit lite sisådär en tid... David |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.