AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.046

Tempratur problem

Ma
14
Magnus G
540iA Touring -97
Jag har problem med att motorn inte når arbetstemp.
Nålen går max upp till slutet på blått när man kör.
När bilen står på tomgång eller men kör lite försiktigt i stan går den upp en liten bit till och når arbetstemp. Men så fort man kommer upp i lite fart så sjunker den.

Jag har provat byta till ny temostat men det hjälper inte.

Har fått tips om att det kan vara en backventil som sitter i "V,t" någonstans.

Någon som har några tips eller varit med om liknande.

Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Hej!
Har liknande problem men dock inte så stora. Min går upp i arbetstemp men det tar lite längre tid än vanligt + att den sjunker vid jämn motorvägsfart, dock ej så långt som till blått.
jag fick som tips att det var i termostathuset som ett par fästen läckte, bytte du termostathuset samtidigt som termostaten?

Ska bli spännande att följa denna tråd. Lycka till!!

Mvh
F

"Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.."
Ma
14
Magnus G
540iA Touring -97
Tror inte att det gick och byta utan att ta med termostathuset.
(har ej gjort det själv)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Blanda inte ihop 540 och 528 och dessutom är det olika termostatutförande på M52 och M52TU när det gäller 528.
M52TU-09/98 byts termostathuset och termostat samtidigt som en enhet och de fästen som håller termostaten går av och då får man det fenomen som B-Fred har pga. termostaten inte stänger ordentligt då den sitter snedd i huset.
540 har termostaten sitter i anslutning till vattenpumpen.
I ditt fall skulle jag nog fundera på om det var fel på den nya termostaten också eller om bilen blir varm så kan du ha en felaktig tempgivare eller luft i systemet som står där temgivaren sitter därför ger den felaktigt värde, men är det dålig värme i bilen så är det termostatfel.

///MVH Hasso
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hur lång tid tar det för era 540:or att komma upp i normal temp vid runt 0 grader?
Jag tycker min tar lång tid på sig, kanske en 6-7 km på landsväg. Men sedan rör den sig inte under körning, så det är kanske inget problem?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.