AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.186

Visslande ljud vid högfart.

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Tja!

Ny ägare av en drömkön 528i 96:a.

ikväll åkte jag till kramfors och hämtade 4 pers. alltså med mig själv så var vi fem.

Skulle köra om en långtradare och vi hamnade på farterna kring 150-160 och då kom det ett visslande ljud precis som om man vissar lungt med munnen konstant.

den försvann när jag saktade ner till 110-120.

Har haft bilen en vecka och nu ungifär vid halv ett tiden så kunde jag inte låta bli att testa igen gick och körde upp till 170 ensam men det där ljudet dök aldrig upp.

Snälla hjälp mig om någon har nån idé om vad det kan vara.

Jag gissar så där lite på hjullager, kan det vara synkringarna i växel lådan.
Bilen Mtestades 2000 och då hade den problem med synkringarna men när jag köpte den för en vecka sedan så visade jag upp den för en mycket duktig mekaniker som blan annat har jobbat med motorkonstruktion för Volvo. Han tycket att växellådan var kanon bra. Han kan ha fel oxå vem vet.

när bilen är kall så är lådan lite trög, kan det ha med saken att göra?

Jag håller på att bli tokig och kan inte såva.

jävligt snällt om någon har några idé eller tips hur jag ska testa lådan.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Jag skulle tippa på att det är antennen som "visslar", om du har en "riktigt" antenn på bakrutan.

Går oftast att vinkla dessa lite olika för att undvika visslingar i högre farter.

Ha det / Wall
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Aha nu vet jag varför ägaren sa att det visslade om bilen därför bröt jag av antennen. Nu ska jag ringa han!

Tack William Wallace men faktum är att det finns en anten men den har gått av så att det är ungifär 3 cm kvar av den.

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Jag har själv bytt antenn av den enkla anledningen. När jag köpte bilen satt det en antenn för handsfree, denna variant skapade ett visslande ljud.

Sonderade lite och hittade en snyggare, diskretare samt "tyst" antenn.

Vinkeln på antennen kan vara avgörande, oavsett om den är lång eller kort.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det finns 2 vanliga orsaker till som kan orsaka visseleffekter på E39. Den första är ifall någon av plastbitarna under tröskeln (som domkraften sätts i) trillat loss. Den andra är ifall framrutam är bytt och listen inte sluter tätt mot karossen i överkant, det räcker att det felar typ 1mm.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
18
Lööv
530i Touring M-sport -06
Magnus M: Intressant, jag verkar ha fenomenet med listen i överkant. Dock tror jag inte att framrutan är bytt, men ljudet upphör när man trycker med fingrarna i överkant på rutna. Finns det något bra sätt att få ordning på detta?
18
Lööv
530i Touring M-sport -06
Problemet är nu löst och det var väldigt enkelt. Listen hade en liten glipa (<1 mm) på en sträcka av ca. 15 cm i mitten av rutan och jag tog en gummiklubba och knackade lätt på listen ett antal gånger. Den satte sig bättre, glipan försvann och nu kan man gasa på utan att bli störd av oljud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.