|
|
|
|---|---|
|
Nån som har monterat ett par 8":are under hatthyllan och låter dom spela upp genom hålen där dom föredetta 5,25":arna satt ? Jag har inte vågat riva inredningen för att se hur det ser ut än, men går det att lösa med ett gäng distanser i MDF ? Har ett par Gas Silver 8"are som behöver ett hem, gärna i bilen. Och är inte så sugen på att behöva en låda som måste lyftas i och ur. För att få lite högre effektålighet på dom tänkte jag sätta en korg under med hårt packat dämpmaterial. Tanken är att dom skall delas vid 200hz och möjligen kommer jag montera dit ett par små kapslade 2" element som gör det möjligt för baksätespassagerarna att nästan njuta av välljudet iallafall :) enda jag reserverar mig för är att göra åverkan på "fasta" delar i bilen såsom plåten. Övrigt kan man ju få tag på skroten. | |
|
Jag tycker du ska sälja dom och istället köpa några 5,25 tums koaxialer av det lite dyrare slaget (inte typ clas ohlsson) Det blir lättare, snyggare och låter förmodligen bättre också. Att köra...ja det är kul |
|
|
Lätta vägen har aldrig intresserat mig :) Samt att 5,25" aldrig kommer lyckas leverara någon bas. 8":arna skall endast vara basar (upp till ca 120hz 24db/okt) för att stödja frontsystemet, Tanken med 2":arna var att endast för att dom få gånger det åker nån i baksätet skall dom få lite känsla för vad som spelas, normalt sett kommer dom vara avstängda. Om jag får tid nu i helgen skall jag iallafall undersöka fallet, har även fått tag på ett par andra basar med styvare upphängning som passar bättre för open air. Återkommer med resultat. |
|
|
Det är roligt, lärorikt och fritt fram för experiment och en "för stor" högtalare som tvingas spela fenom en mindre öppning ger säkert ljud ifrån sig. MEN det strider mot alla principer på hur en god högtalare byggs. Lite beroende på egenskaperna hos elementet så kan följande problem visa sig: Kopplingen mot luften blir inte bra för elementet, vilket gör att belastningen rent elektriskt blir dålig, lätt att köra sönder högtalaren. Det bildas förmodligen blåsljud när luften pumpas ut/in genom hålet, och elementet skulle helst suttit ovanför hatthyllan för att undvika kantreflexer och div. resonanser i utrymmet "kanalen" mellan konen och fria luften ovanför hyllan. Dämpning omedelbart under högtalaren påverkar knappast effekttåligheten men kan dämpa vissa resonanser. Högtalare i bilars hatthylla har egentligen en "omöjlig" uppgift. Att klassa som riktig "open air" är eg. lite fel då skuffen bidrar med ett slutet utrymme som dock är alldeles för stort och otätt för att det kan kallas för sluten låda (tryckkammare). Det blir dessutom oönskade resonanser som hela tiden ändras om skuffen används till det den är till för. Med lagom styva högtalare kan det ändå låta rätt bra och till syvende och sist är det bilägaren som skall trivas med ljudet. Man får bättre kontroll över basen (och framför allt alla toppar och dalar) med en baslåda. Den skall då helst spela direkt in i kupén genom lämplig öppning (ej kanaler) och med både element och port(ar) vilket inte alltid är lätt om man inte önskar bygga om bilen rejält. För de som önskar spela mycket även för omgivningen utanför bilen gäller förstås inte detta. FP |
|
|
Fenom kan misstolkas till tvättmedel kanske, skall vara genom. MVH FP |
|
|
Tack folke för ett bra inlägg ! Jag är mycket medveten om att det är långt ifrån optimalt med den lösning jag har valt att försöka mig på. Men.. som läget är nu uppfyller fördelarna nackdelarna. Ingen åverkan på bilen. Inget utrymme försvinner i princip, Eftersom jag har fällbart baksäte som utnyttjas frekvent går baslåda av någon typ bort totalt. Ang att dom spelar genom ett för litet hål torde detta endast vara ett problem när man spelar med relativt höga konutslag, Har faktiskt gjort ett test här hemma under eftermiddagen där jag placerade två MDF skivor varav den ena hade hål för 8":arn och den andra ett hål på ca 5". Vid låga frekvenser och måttlig volym gick det i princip inte att höra någon skillnad, däremot när man närmade sig X-max så fick högtalaren ett något släpigt ljud, tappade lite av stunsen. Detta test var totalt ovetenskapligt men skulle faktiskt vara kul att mäta upp hur det påverkar ljudet. slutsatsen är för min del iallafall att det är värt att pröva, om det inte blir som jag tänkt mig kommer jag överväga att montera ett par 8" i kickpanelerna fram. |
|
|
Du sa det själv, satsa på ett ordentligt framsystem. 8" kanske kan vara svårt att få tillräckligt med utrymme och volym för, men jag tror att t.ex. ett redigt moterat trevägs 6,5" system av bra fabrikat med ett ordentligt slutsteg kan överträffa dina hatthylle 8:or med råge. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ja, troligtvis gör ett bra 3 vägs system det, men då drar priset iväg samtidigt, och kasta pengar på problemet är aldrig någon riktigt lösning. Samt om man skall sätta något större än 5,25" blir det samtidigt väldigt svårt att behålla originallooken, så jag drar mig för det i det längsta. Om det bara kan sluta snöa nångång så skall jag iallfall prova, har adapterplattor färdigutsågade nu och hoppas kunna göra lite tester och jämnförelser med en Infinity 10:a i låda. Fan att man inte har skidlucka..skulle underlätta en hel del. Och med det kommer en följdfråga, Finns det delbara/fällbara baksäten med skidlucka ? |
|
|
Jepp, på E39 iaf. FP |
|
|
Vet ej, men för referensens skull kan jag nämna att jag har delbart baksäte, utan separat skidlucka (-91) // Björn Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.