AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.133

DEN LILLA FLÄKTEN TILL AC LÅTER,UTAN TÄNING PÅ

mm
21
mmarcus
750ia -97
Bmw 750-97
Jag har klima,det finns en liten fläkt vid kliman som låter när täning är på,Som suger in luft från kupen.Den jävla lilla fläkten står och går utan att täning är på.Den drar ju ström,bilen kommer inte att starta efter några dagar.Jag tror att den börja låta efter att jag pilla på timer kupe funktion???.Vad ska jag göra.

kapten
Har samma problem på min 5 serie...det "knarrar" i klimatorn. Det är som sagt en liten fläkt som snurrar tills bilen är varm oftast.... Orsaken på femserien (som jag har fått det förklarat för mig) är att den lilla fläktens lager har skurit...lösningen är att skaffa en helt ny klimatorpanel som kostar 4000 kr till femserie...det gör jag inte, den funkar toppen i övrigt, ett annat alternativ är att skaffa en begagnad klimatorpanel. Det bästa vore om någon klarar av att fixa det lilla lagret för en billig penning.

Simon
Fläkten i klimapanelen skall väl inte stanna förrän bilen går ner i "sleep" mode c:a 15 min efter att man stängt ner allt och stängt dörren. Lite jobbigt att kolla, säkrast är att checka strömförbrukningen direkt på batteriet, efter c:a 15 min skall den gå ner till nästan noll.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Fläkten ska stanna efter ca 10-15 min, då slocknar även
indikeringen för p-läge (steptronic),men så fort du öppnar dörren går det igång igen. Hade vissa funderingar kring det här i början men efter en titt i
instruktionsboken fick jag förklaringen.

Hasso
mm
21
mmarcus
750ia -97
Jag får tacka för alla svar.Jag får läsa i boken,men var står de jag har letat???
mm
21
mmarcus
750ia -97
Jag får tacka för alla svar.Jag får läsa i boken,men var står de jag har letat???

kapten
Kan ni inte bara plocka ur den lilla fläkten och smörja upp den? En sådan operation fick tyst på fläkten i min 523.

/Micke
Micke,

gick det verkligen så lätt att få tyst på den? Intressant! Hur gör man?

Simon
Ja, jag vet förstås inte hur mycket din väsnas. Men min surrade en del, men efter urplockning och smörjning med symaskinsolja så är den iaf knäpptyst.

Ok, gör såhär:
Börja med att plocka loss stereon. Sen trycker du ut klimapanelen (tryck ut den "inifrån/bakifrån").
Koppla loss kablarna til kliman.

Nu när du tagit loss kliman skall du öppna den, vilket kan vara lite lite bökigt. Det sitter plastklipps runt om som du lyfter med en liten platt skruvmejsel och drar fronten rakt ut. Sedan sitter ett kretskort inskjutet mellan två styrskenor. Dra kretskortet rakt ut (försiktigt så att du inte böjer de kontakter som det sitter fast i). Då får du med dig den lilla fläkten som du bara drar rakt upp. Rengör och olja in.

Gör tvärt om för att sätta ihop det hela. :-)

Hoppas att det funkar. Säg till om det är nåt som inte går att förstå.

/Micke
magmo
Fasen! Misstänkte att det var en liten rackafläkt. Jag har TV i min 528iT och trodde det var en sorts kylfläkt till displayen. Tack för svaren.

Magnus

Magmo maniac
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.