|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Vi är nog överens om att det går att köpa samma delar som hos märkesverkstaden på andra ställen, med eller utan synliga beteckningar. Skrönan om andrasortering osv lever kvar, ivrigt påhejad av biltillverkarna (naturligtvis) men jag tror folk begriper att BMW, Volvo och de andra inte gör alla de ingående komponenterna (reservdelarna) till bilarna själva. Sen finns det givetvis andra tillverkare än de som gör originalprylarna (OEM) och dessa kan ju hålla en annan kvalité, både bättre och sämre. Priserna hos t.ex Mekonomen och andra är inte heller alltid lägre än hos märkesverkstaden, det gäller att kolla upp. En fördel kan vara att det går att köpa "allt" på ett ställe, det kostar ju att köra runt också när man behöver nåt, detta glöms ofta bort. FP |
|
Njuren |
Va på BMW idag o fråga ang detta ämne o killen i som sålde reserv delar sa att mekonomen absolut inte har samma grejer som BMWs,ja trodde ju ínte på det men han sa tex att "jämför avgassystem,våra håller 10-15år juh.Själv vetja inget om avgas tillverkare men köpte ett till min 316 innan o det var ett känt tysk märke sa min farsa,han e Lastbilsmek på volvo.Så ja vetefan med det ang att avgas e ngn skillnad.... BMW - i nöd och lust |
|
BMW har rostfria avgas på senare modellserier, klart att dessa håller länge. Det finns ju flera tillverkare av rostfria system, bl.a ett par inte helt okända i Sverige. Dessa rör lär hålla minst lika länge som de som BMW monterar, men därmed inte sagt att Mekonomen har dessa i lager. Så inga tvivel om denna detalj eller hur? FP |
|
|
Läste inlägget lite slarvigt. Klart att killen hos BMW skulle svara som han gjorde, annat vore ju nästan tjänstefel..-) I just fallet avgassystem (av originalkvalité, rostfritt osv) för BMW och Mekonomen så har han säkert rätt, detta är en alldeles för liten detalj för att det skulle löna sig för t.ex Mekonomen eller andra att ta upp i sitt sortiment. Rostfria system håller som bekant länge och är ytterst olönsamma för företagen att lagerföra osv. Ferrita t.ex har jag för mig tillverkar och säljer mot order, lägger inte upp på lager, undantaget möjligen nåt Volvosystem kanske, vi bor ju i Sverige.. Standardsystem till BMW kan du säkert hitta hos Mekonomen men dessa kan självklart inte jämföras med originalet i rostfritt. Så visst finns det undantag angående original vs. sånt som det inte står t.ex BMW på men det hör till undantagen och beror på vilken kategori av delar osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.