AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.052

Tänkte göra service själv,bra ide?

Sida 2 av 3
Njuren
bara för det gör ja min första INSPECTION2 i mitt garage!

BMW - i nöd och lust
da
75
dagskjo
528iA-98
Vad kollar/byter dom vid en INSPECTION2 på BMW?

Mvh/Johan
Njuren
Tändstift,Oljefilter,Luftfilter,Kupefilter,motorolja.Sen tittar dom väl lite med ficklampan under bilen.Kopplar in den på windows 95 tittar lite.TJOFF,TJOFF! 6000kr..........skandal

BMW - i nöd och lust
dagskjo: Länk
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Njuren - Skandal är bara förnamnet. men igentligen så kan man inte klaga för alla håller på med bedregerier nuförtiden från Person och skandia ända ner till BMW verkstaden i lilla sundsvall.
Njuren
LOL!

BMW - i nöd och lust
NJUREN- om delar saknas på Förenade Bil får de INTE lov att handla någon annan stans- det går imot BMWs egen policy/regelverk! Skulle vilja veta vem av mekarna som gjorde detta! Vissa delar gårt bra / typ glödlampor och dylikt! SVAR till ngn ang triangeln:

PÅ ALLA DELAR KÖPTA HOS BMW FINNS DET EN INSTANSAD TRIANGEL SOM BEVIS PÅ GENOMFÖRDA KVALITETSUNDERSÖKNINGAR- DET ÄR INTE BARA KARTONGEN SOM BYTS!
Njuren
jaha........han kanske ljög på mekonomen.......

BMW - i nöd och lust
Instansad triangel är noterat. Inte bara en skröna tro? Har iofs inte köpt nåt att kolla på från BMW men varför slipar då tillverkaren bort BMW:s originalnummer (som inte innehöll nån triangel) på på t.ex termostathuset som jag köpte hos Mekonomen? Frågar man hos BMW varför numret är bortslipat så kastar de säkert nån förklaring i ansiktet typ "det är 2:a sortering osv som inte klarade BMW:s kvalitetskontroll", vilket givetvis är helt fel. Jag har en känsla av att det där med triangeln är nåt liknande.

FP
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
bakmiki: Du har nog lite fel där..jag var och handlade på BMW i Bredäng Sthlm det fattades lite saker ..du kan väl åka över till Mekonomen på andra sidan gatan dom har hemma,det sa dom på reservdelar utan att blinka...det ser jag mer som ett sätt att ställa upp för kunden för att få fram delar direkt..betydligt bättre än att bli hänvisad till att gå hem och vänta i 2 dagar vilket det faktiskt tar för BMW att få upp saker från Malmö..

Sen angående det du säger att delar hos BMW är ofta samma delar på tex.Mekonomen..varför skulle då delen helt plötsligt vara bättre bara för att den ena har en triangel..??..det är väl så att det är samma delar på många ställen,för det finns inte så många tillverkare
Kowalski
Det som möjligen talar för att välja Original-prylarna framför Mekonomens är att de i många fall faktiskt är billigare! Och med BMWCS rabatt på 10% så blir skillnaden ännu större.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
På Theanders är det skytteltrafik ibland rakt över gatan till mekonomen. Samma filter annan kartong ;)
Njuren
=)TACK!

BMW - i nöd och lust
Kävlingpojken: Theanders Bil i Lund är inte att jämföra med FB Malmö- hade ALDRIG lämnat in min bil till dem! Enligt BMWs regelverk så är det strängt förbjudet att inköpa varor ngn annan stans än av bmw själva...sen gör ju de olika åtrförsäljarna lite som de känner för...

Ett exempel så skillnader på mekonomen/bmw varor!
Köpte skivor fram hos mek- EXAKT lika dana som BMW själva säljer fast utan triangeln- körde ca 1 år- resultat helt slut...
Åkte iväg till FB Malmö,köpte exakt lika dana skivor som mek säljer- körde i 2,5år (OBS! utan att ha ändrat körstil!) detta på en E34 525-a.
Slutssats= ANDRASORTERING!!! eller?
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Jag har lämnat in min bil på Mekonomens verkstad här i byn.Och de delar som inte Mekonomen haft beställde mekanikern från Bmw.Men de delar som han bytte som var Mekonomens fick jag 3års garanti på.Ska tillägga att jag fick 1 års garanti på Bmw delarna..Inte många som lämnar 3 års garanti på ett va-pumps byte t.ex eller? mvh dutta

Njuren
Bulls eye!

BMW - i nöd och lust
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Njuren:

Om du känner någon som jobbar på BMW är det ju inte speciellt svårt att fixa stämpel...

Mvh
Njuren
ok

BMW - i nöd och lust
Bakmiki & Co: Jag är riktigt nyfiken på den här triangeln, är det nån som möjligen har nån bild eller så? Jag litar på att det är som du beskriver med bromsskivorna, men det kan ju vara olika material eller tillverkare osv. Var de också märkta med samma artikelnummer osv? Jag tvivlar starkt på att de kommer från samma tillverkare, och att denna medvetet skulle ha en andrasortering, vad skulle han tjäna på detta? Att det kan skilja på kvalitén mellan olika tillverkare är ju helt klart även om de för ögat ser likadana ut.
Jag har bilder på termostathuset med och utan BMW-logga, artikelnummer osv för den som vill se hur det kan se ut. Även själva termostaten hade ett bortslipat nummer. Nån triangel finns inte på dessa detaljer vad jag kan se.

FP
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Har köpt bärarmar till en 525 (E34) "pirat" betydligt billigare än BMW,men med BMW märker och numret fortfarande synligt, fast dom hade varit på och slipat ner det lite. Alltså, det finns ju inte så många tillverkare till bildelar som man kan tro.Samma prylar.
Tänk vad BMW och andra service verkstäder drar in på oljan.
Om man har möjlighet att handla direkt hos olje/bränsle depåer (om man har eget fötetag) så är ju oljepriserna 1/3 eller mindre, kan tänka mig att det är vad serviceverkstäderna köper in det för om inte ännu lägre med tanke på volymerna. Olja är ju en billigt produkt att framställa även om man väljer den bästa.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.