|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Njuren |
Hej bojs.En ja känner på mekonomen rekomendera mig att delvis göra inspection2 själv.Byta olja,oljefilter,luftfilter,kolfiltret, samt tändstift för att de blir billigare plus att han mena på att "vem som" kan byta grejerna lika bra som bmw snubbarna.Sen tänkte ja isf ändå lämna in bilen hos bmw så får dom göra resten kolla läget me bilen lite data o kontroller samt byta bromsvätska.Tror ni man kan göra de till rimligt pris?Samt få stämpeln "Inspection2 acomplished"? Kolfiltret (micro),svårt att komma åt? God natt! BMW - i nöd och lust |
|
Inte är det svårt att göra jobbet själv, allt utom oljebytet görs uppe på motorn. Microfilterna tar bara några sekunder att byta, ett på varje sida framför torpedväggen, bara att snäppa av spärren och lyfta på locket. Men jag tror inte du får BMW till att stämpla boken sedan tyvärr, och det är ju några punkter till att kolla som sagt. FP |
|
Njuren |
Jaha ok.Men man kanske kan få en lista eller ngt annat bevis på att bilen är kollad enligt deras schema och få mina punkter ja gjort själv strukna.Klart hade man lika gärna skitit i o lämnat in bilen men vill ändå typ ha ett konditionstest.Grabbarna vet ju va som kanske kan kärva eller slitas tidigt.Dom har ju jobbat me e39an sen 96 så erfarenheten spelar ju roll där. Tack för svaret! BMW - i nöd och lust |
Njuren |
Ja har frågat innan men fått svaret kolla instruktionsboken.Boken säger att min motor rymmer 6.5 liter olja.Ska ja alltså hälla i 6.5 liter olja i bilen???Trevlit att köpa 2st 4 literdunkar bara för det.räcker inte 4liter? BMW - i nöd och lust |
|
Nej du ska inte hälla oljan i bilen!!! häll den i motorn... Skojar bara, kunde inte låta bli. 4 liter räcker INTE! Det brukar stå i boken tex. oljebyte 6.5 och oljebyte med nytt filter 6.75. Alltså byter du olja utan att byta filter så ska det vara 6.5 liter, annars lite till. Men mitt förslag är att töm oljan, byt filter och fyll sedan på 6 liter och starta och kör tills oljelampan slocknar igen och efterfyll sedan till rätt nivå. Kanske var övertydlig nu men men... Diesel-räsern |
|
Njuren |
TACK SOMFAN!Äntligen någon som gav mig rätt svar,ok då får man väl inhandla 6.5liter olja.Shit känns allvarligt 1000kr för hemmaoljeservice =) BMW - i nöd och lust |
|
6,5 liter skall det vara vid oljebyte. Men ibland får man inte ur riktigt all gammal olja, så börja med knappt 6 liter och kolla sedan nivån på oljestickan innan du fyller på den sista litern! Sätt fast korken ordentligt på dunken/flaskan efter du bytt oljan, så kan du spara den olja som är kvar till nästa oljebyte. För att få upp oljevolymer mm, kan du knappa in din bils chassinummer här: Länk Snåla inte på oljekvaliteten (skall vara BMW-longlifegodkänd!) och byt alltid oljefiltret vid oljebytet! Mvh Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Njuren |
Thanx man! Castrol SLX får de bli! BMW - i nöd och lust |
|
Ett tips är att räkna lite på hur mycket du skulle tjäna på att göra det själv, det kanske inte alls skiljer mycket om du ändå tänker lämna in den för vissa saker. I somras lämnade jag in min bil på olje service och skillnaden om jag hade gjort det själv var ca 150kr om man räknar med GDS hyra och delar. Lars |
|
Njuren |
Tja,ja har räknat med mekonomenkillens rabbat.för 2100kr får ja 7liter SLX olja,microfilterna,luftfilter,oljefilter,6st platinastift.Så gör ja de själv.Sen ska ja byta bromsvätska har fått ett pris på 300kr så de blir 2400kr.för 2400kr får man inte allt de här nån annanstans.för inspection2 gav Need for speed mig ett pris på max 4000kr då ingick allt plus byte av bromsvätska.Jävlit bra pris faktiskt.Sen vetefan va BMW tar för resterande check efter mitt projekternde.Kanske 1000spänn?Egentligen vetjainte om den e så jättenödvändig checken hos bmw men det känns säkrare.Bilen har rullat 10000mil på motorväg i 3 år.Får se BMW - i nöd och lust |
|
Jag bytte olja i min för några dagar sedan och då hade mekonomen rabbat på sina oljor så jag köpte Castrol Magnetec pga att den fäster si bättre och skyddar mot kallstarter som grabbarna på mekonomen rekomenderade. 6,5 till ungifär mitten på mätstickan nyfilter inräknat. |
|
|
Här ser ni kompletta servicar på min bil. Plus lite tillägg. :-) www.touringklubben.com/micke/Insp1_020509.pdf www.touringklubben.com/micke/Oilservice_030205.pdf www.touringklubben.com/micke/Insp2_030926.pdf Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Länk Länk Länk Om man skriver länkarna rätt så funkar det bättre. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Har man inte någon garanti på bilen så finns ju ingen större anledning att inte göra jobbet själv om man vill/kan det.Om man är noggrann och håller bilen i ett gott skick, skriver ner ved man gör så påverkar inte detta andrahandsvärdet i någon större utsträckning. Har alltid gjort allt själv på mina bilar och ingen har haft nån synpunkt på det. Man är ju noggrann med sin egen bil men jag tror inte att man gör det lilla extra med andras, tror inte heller att BMW verkstäder är mer noggranna än andra märkesverkstäder och men har ju sett/hört hur det brukar gå till... Sen en annan sak angående dom där servicepunkterna som BMW ska följa vid resp. service: Det är ju lite överdrivet med alla dessa kontrollpunkter, som bromsbellägg t.ex, antingen så har man en slitagevarnare eller ser man väl när man byter däck sommar/vinter hur läget är,eller hur ? /Johan |
|
|
BMW kollar oftast inte alla punkter de påstår sig kolla... finns ett bra ordspråk "själv är bäste dräng" Mao serva bilen själv... spara kvitton osv för dokumentation. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Precis! | |
|
Nu får jag gå imot alla tidigare inlägg: Jag hade lämnat in bilen till BMW pga följande: 1) din bil är ganska ny och gått rätt lite (10`mil är ju ingenting) vilket innebär att en stämple i serviceboken nästan är ett måste 2) Mekonomen för all del men BMWs "egna" produkter är bättre ÄVEN om de kan mycket väl vara från samma tillverkare- den här lilla triangeln som finns på produkterna innebär att dessa har gått igenom BMW kvalitetsundersökningar och håller i regel betydligt längre! 3)vid ev försäljning får bilen ett högre värde om boken är stämplad av en VÄLKÄND BMW-service (att visa massa mekonomenkvitton går bra om man äger en fiat eller nåt) PS. förväntar mej massa påhopp nu så...=) |
|
|
Inget stort påhopp men: Hur ser den där märkningen ut som visar att samma produkt som Mekonomens är bättre när den säljs hos BMW? FP |
|
|
Punkt 3 som Bakmiki räknar upp är nog den viktigaste för utan "seriösa" stämplar kan det bli svårt att sälja/byta in bilen i framtiden, om inte bMW så ialla fall en väletablerad allbilsverkstad ( som t.ex.: Länk ) eller en frifräsande BMW verkstad som t.ex. NFS; Jarls, Åke Persson m fl. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Njuren |
ja den här stämpeln,den går mig på nerverna...lite beslutsångest.Tänker på många som servar bilarna själv,så varför inte jag?Men ändå inte när du påpekar stämpeln.Sen de här med Mekonomen grejer så är det nog ingen skillnad alls på reservdelarna förutom kartongen typ.Köpte min bil på Förenadebil i malmö o fick testa bilen innan med en av mekarna,han brukar droppa in hos mekonomen o handla delar faktiskt när dom fattas delar.Så samma saker måste de ju va. BMW - i nöd och lust |
|
Ni är lite löjliga när ni pratar om servicebok som ska vara stämplat. Hemma servad. Om en bil har rullat 19000 mil med inga papper inte ens senaste besiktningspapper. Man gör ett Mtest och provkör den vid ett-tre tilfällen ganska mycket och itne hittar några fel samt ett blankt och godkänd Mtest. Jämför sedan denna bil med en med all dukomentation och hundra stämplar från BMW. Denna bil har också rullat 19000 och får samma resultat som den andra fast denna är 5000 kr billigare att köpa. Jag personligen skiter fullständig i alla papper som finns och köper hemmaservade bilen. ni får tycka vad ni vill jag är 24 år gammal och har haft exakt med denna 528 23 bilar och de med bra dkoumentation och stämplar, av någon konstig anledning get mig bara problem. Så länge jag lever ska aldrig lämna in bilen för att få stämpel. En inspII kostar på min bil runt 6000 kr. Byt alla vätskor till vätskor av bästa kvalité och alla filter från BMW samt gör ett Mtest som kostar 1400 kr så blir resultatet 3000 kr och dessutom så kan man känna sig lite stolt också att man har gjort något själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.