|
|
|
|---|---|
|
Har kollat lite på nätet men inte hittat nån riktigt bra förklaring om vad som skiljer de olika årsmodellerna åt. Vilka förändringar har man gjort och från vilka månader börjar de gälla som standard? Är på jakt efter en 330 Sedan, sen 2001:a eller en 2002. Så det skulle vara intressant och veta vad man ska kolla efter. :) /Jaymz | |
|
Den viktiga skiljelinjen är ju face-liften som kom med årsmodell 02. Om jag minns rätt ligger skarven i september 01. Före denna månad tillverkas modell 01. Vad gäller E46 generellt så ändrades styrning och chassisättningen i och med face-liften, bägge blev lite sportigare. I vilken utsträckning detta gäller 330 är jag mer osäker på, eftersom den har lägre och fastare fjädring som standard, jämfört med övriga E46. De utseendemässiga skillnaderna är ju lättare att se, men dessutom finns ju olika M-paket m m som ändrar utseendet. Till årsmodell 03 kom också den sexväxlade lådan. |
|
| Jag kan för övrigt förstå om du är på jakt efter en 330i. Själv är jag helnöjd med min. | |
|
Den sexväxlade lådan kom i april 03, jag missade den med två månader på min bil. Lite tråktigt... Kom det en facelift då också, alltså i april i år? |
|
| Frågan är om bilen blev snyggare med de "glada" blinkersen? Det är en bra bil (oavsett vilken årsmodell du väljer). Jag hade personligen mer tittat på mil (läs skick) och utrustning snarare än en speciell årsmodell. | |
|
För 330ans del uppgraderades styrning och chassi redan före face-liften, de flesta bilar som är tillverkade efter april 01 torde ha de uppgraderade komponenterna. Är inte säker om det gjordes några ytterligare ändringar på dessa punkter i och med '02 modellen. Ett sätt att kolla om bilen har uppgraderad styrning (och chassi, kom uppenbarligen samtidigt) är att kolla hur många varv det går mellan fulla rattutslag. Gamla styrningen går på ca 3.2 varv och nya på ca 2.8 varv. Med fullt utslag åt höger skall ratten alltså "peka" (dvs den del som är uppåt när man kör rakt fram) åt klockan 5 med ny styrning och klockan 7 med gammal styrning. För körglädje skulle jag själv rekommendera en bil med ny styrning, men inte nödvändigtvis facelift. Faceliften kan dock ha bättre återförsäljningsvärde. |
|
|
Rickard B: Sedanen och coupen fick inte sina respektive facelift samtidigt. Om jag minns rätt skedde inte heller introduktionen av den sexväxlade lådan samtidigt på sedanen och coupen. |
|
|
Eftersom jag vill ha den nya faceliften är det alltså en bil från och med September -01 man ska leta efter, och då ska den ha allt fixat inklusive styrningen? Hur är skillnaden mellan 5/6-växlad låda? Kvalitet och anledning till byte? Ngt speciellt man bör tänka på i utrustningsväg? Vad jag tänkt mig är klimat, Xenonlampor, skinnklädsel, sportstolar & larm. eventuellt dragkrok, men det går ju att ordna senare i värsta fall. |
|
|
Med 02:an blev också DSC (antisladd) standard; kostade tidigare 10 tkr extra. Det skall du definitivt tänka på, då DSC är guld värt på vinterväglag. Det finns en knapp i mittkonsolen som det står DSC på. Finns inte DSC står det istället ASC (antispinn) på knappen. mvh |
|
| Jävlar vad DSC är bra, kör du mycket på vintern så satsa på en bil med det! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.