AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.060

Koppla e36 stereokablar till ISO, platta - runda?

Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Tjenare

Jag behöver hjälp med att koppla in min nya stereo.

Har köpt ISO kontakter och har då en "stor klump" med runda pinnar som man skall sätta dit en massa små bmw kablar på.

Bmws kontakter är "platta" och ISO:n har "runda" kontakter.

Det "går" enligt mig att trycka på det rätt så att det fungerar (inte provat) men frågan är om jag skall ta i och trycka på dem på det viset eller skall jag ha yterliggare någon kontakt emellan? Kommer det fungera bra om jag bara trycker på?

Tacksam för svar.

//Öberg
Jag tror jag fattar ungefär vad du menar. Alla moderna bilar från säg 90 och framåt har kontaktstycken som standard för inkoppling av stereoapparater. Dock så är det inte säkert att det är ISO standard på kontaktstycket, man behöver då köpa en adapter mellan bilens kontaktstycken och ISO kontakterna på stereon. Som jag förstår det så behöver du alltså köpa en ISO adapter mellan bilens kontakter och stereons ISO kontakter? De finns hos bilstereohandlarna eller på biltema, säkert även på BMW.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Okej, tack för svaret. Skall höra med butikerna.

/Öberg
Verkar mystiskt. BMW:s kontakt är en klump med 16 runda pinnar i, bara att trycka ihop med den ISO-adapter som du beskriver, och som sen har flata kontaktstift mot stereon.
Din beskrivning är liksom tvärt om eller?

FP
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Jag skall ut och ta några bilder och lägga upp dem så skall ni få se mitt problem.

Jag återkommer.

Tack i alla fall

//Öberg
Visa användare
80
petros
BMW 325Ci -01
Hej Öberg!
Titta på denna ritning så kanske det hjälper dig lite. (Pdf.)
Länk

Mvh/ Peter
Länk

Här kommer ytterliggare en länk som visar adapterkabel från BMW till ISO.
Länk
Genom att navigera runt på siten kan man även se en skymt av nya kontakten till BMW från -01 och fram samt adapterkablar till en hel massa andra bilmodeller och fabrikat. Även den ofta efterfrågade monteringsadaptern till E39 finns på bild (när man vill montera vanlig DIN-stereo där den öppningsbara luckan sitter).

FP
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Tjenare!

Jag har skaffat nya runda kopplingar så nu fungerar allt perfekt!

Chansade lite på vilken högtalare som var vilken och det stämde.

Tack för hjälpen!

//Öberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.