AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.664

Söker råd om bredd på däcken!

Sida 3 av 3
bra att jag stavar rätt. *kännde.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det blev inte bra det heller, prova igen... ;)

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
man måste väl inte sänka för att köra på 17 eller? eller kommer det se konstigt ut?

MvH Bmw 4-ever
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Smaken är ju delad som baken.Men kompisen kör så på sin osänkta E34 och jag tycker det ser lite konstigt ut fram för mycket luft mellan skärmkant och däck.Sänkte min E34 50/20 innan jag köpte 17tum.Och det blev bra stil på bilen men det var ngr årsen nu...mvh dutta

Höjden på däcken (eller omkretsen om man så vill) ändras ju inte för att man ändrar fälgdiameter. Dvs man måste givetvis följa efter med däckets profilhöjd så det matchar den ursprungliga totalhöjden, Det får avvika max +/-5% från ursprunget, annars blir det problem vid besiktning, flygande, mätaren visar fel osv. För x-bilar, ABS-system osv är det även viktigt att det är samma fram/bak.
Finns en utmärkt tabell för dessa värden på forumets gds-sidor, där kan man enkelt och snabbt se vad man skall ha för profilhöjd för att allt skall stämma.

FP
Jag skrev lite fel, tabellen finns under "Diverse" och omräkningstabeller.

FP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
folke: tack! den har varit till mycket stor hjälp, tabellen hade jag fulständigt glömt!

MvH Bmw 4-ever
Någon som kör med 17 tum på E30? Jag har 17 tum med 215-40-17
och det spårar så in i vassen. Någon som har erfarenhet av andra däck ?
Kör nu med BF Goodrich och undrar vad jag skall köpa ?
Kan vara så här också:
Förutom att olika däcksfabrikat, däckets bredd, slitage osv spelar in på spårkänsligheten så tror jag många bara fokuserar på just diametern på fälgen. Fälgens inpressning (ET) är mycket viktig för spårkänsligheten. Denna får inte avvika med många mm från bilens original ET, då får man helt andra egenskaper. ET påverkar direkt bilens spårvidd, max +/-5mm är vad lagen tillåter. Klart större avvikelser förekommer som bekant "där ute", spacerplattor osv monteras friskt. Ökas spårvidden så frestar man extra på hjulupphängning och hjullager, oavsett ökning eller minskning vid förändring så måste hjulinställning göras noggrannt för att bilen skall få bra spåregenskaper. Här kan svaret ligga på varför en del inte märker så mycket medan andra har större problem.

FP
Fy
21
Fyrakommasex
Porsche 911 Turbo S - 04
Körde min 540 på 235:or runt om funkade bättre så än med 255:or bak.......

Alpinan såld !!
Letar Porsche.....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja Folke, på nationellt godkända bilar är max avvikelse av spårvidd 15 mm på hjulaxeln = max 7,5 mm förändring per hjul (vet iofs inga fälgtillverkare som anger mindre än hela millimetrar i inpressning).

På helbilsgodkända bilar får man inte ändra spårvidden utöver de inpressningar på fälgarna, som tillverkaren har typat in bilen med.

Annars håller jag med om att en minskning av fälgarnas ET med ett par mm, gör att bilen blir mer spårkänslig pga ökad hävstångseffekt på styrlederna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Usch ja, om ett par mm gör på sig, vad gör inte en spacer eller fel ET på 20-30mm då....
Du har nog rätt med avvikelsen i spårvidd, jag har inte full koll på just denna siffran.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.