|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en Bmw 735i årgång 87. Mitt bekymmer med denna bil som jag nu ägt i drygt ett år är att den samlar luft vid termostaten. Luftmängden har ej ökat under detta år varför jag ej tror att det är toppackningen som läcker. Min dagliga rutin är att på morgonen försiktigt lossa den stora luftskruven på termostaten och släppa på trycket i kylsystemet, för att sedan ta av den helt. Inget kylvatten rinner då ut förrän jag lossar på expansionskärlslocket, då kommer till slut kylvätska ut ur termostatlufthålet (ca 1/2 till en liter luft, systemet rymmer 12 liter). Jag kör till jobbet 2 1/2 mil, ibland lite ärenden och sedan hem. Om jag ej luftar på morgonen blir luftmängden större och efter ett par dagar har det samlats så mycket luft vid termostaten att den ej öppnar (luft är tydligen kallare än kylvätska) vilket leder till att motron blir varm och vill koka. De tillfällen detta hänt har lösningen alltid varit att vänta tills motorn svalnat och sedan luftat termostaten för att sedan köra vidare som om inget hänt. Jag har provat med att fylla på kylvätska maximalt i expansionskärlet ett par dagar på rad för att få ut all luft. Vätskan trycks då ut genom locket vid varm motor och minskar i volym? vid kall motor vilket blir lika med luft i systemet igen. Jag har bytat expansionskärlslock men då blev effekten värre. Jag hävdade då att jag fått fel lock av Bmw i Helsingborg, men de tyckte ointresserat att det var topplockspackningen. En rep. på ca 30 000:- och bilen har jag köpt för 25 000:-. Vattenpumpen och kylaren är bytad, likaså makaronslangen mellan termostaten och vattenpumpen. Termostaten är kollad så att den öppnar vid rätt temperatur och en starkare fläkt är insatt till kylaren som är ändrad så att den öppnar efter temp. och ej efter orginaltappen på vattenpumpen (metallbit som ska svälla samt fungerar enbart när motorn är igång). Bilen startar perfekt varje gång, behöver ej "kirra". Ingen pöl finns under bilen på morgonen och den förlorar ej kylvätska mer än den lilla skvätt som rinner över när jag luftar den. Ingen missfärgad olja på stickan. Stift och olja är bytat för några månader sedan utan att visa på missförhållanden. De kunniga jag pratat med begriper ej vad det kan vara (och Bmw i Hbg säger slött toppackningen). Vad tror ni? Som ni förstår ett frustrerat problem, men ej större än att jag behöver lufta varje morgon. Tacksam för svar. | |
|
Toppackningen eller skevtop. |
|
|
Toppackningen eller skevtop. |
|
|
jag tror också på att toppen måste bort och bytas/planas om den är mekaniskt defekt annars bara packningen., på m30 motorn måste man inte byta topplocksbultar , toppackningen kostar 400:- på motornord samt att man även behöver en sotningssats som jag mins kostade ca 1200:- på motornord. Att själv byta toppackning på en m30 är väldigt lätt och att lämna in den och betala 30 000:- låter inte prisvärt. om de tar 30 000:- så tar de alltså 5000:- per timma ? det kan omöjligen ta mer än 6 timmar att byta toppackning på en m30 för en van mekaniker. kanske kan ett kompressionsprov ge någon klarhet i detta ? 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Ja, det var ju inte de svaren som låg högst på min önskelista. Problemet har varit konstant, alltså ej ökat i luftmängd under ett helt år. Borde inte packningen läcka mer och mer? Tilläggas bör att luftkanalen från kylaren till expansionskärlet rensats och att det ej kommer luft från den vanliga lilla luftningsskruven på termostaten när denna öppnas utan enbart från den stora. Avgasröken är ej extrem och motorn dricker ej kylvätska. En pinsam novis fråga: Vad visar ett kompressionsprov i detta sammanhang? |
|
|
Bara lite nyfiken,,, Har du någon som har tillgång till co-indikatorvätska som man ansluter till expasionkärlet? det skulle nog avslöja blockpackningen ganska fort. Skulle det vara spricka i toppen kan det löna sig att kolla BMWverkstaden. Fick pris i Luleå på komplett topp med kam, mm. 10,700kr. Arbetet gjorde jag själv. |
|
Paap Reeder |
Hej! Om du åkt med den ett år och inget förändrats beträffande trycket tror jag personligen inte på toppackningen. Skulle ett litet hål finnas kommer den att för varje körning att "borras upp" mer och mer. Skulle det var en läckande packning så på ett år skulle det lukta rena avgasröret i exp.kärlet. Däremot är en spricka i toppen tyvärr mera trolig men även då måste det osa avgaser i exp.kärlet. MVH /// Paap R |
|
om man utesluter toppen , vad skulle då kunna ge upphos till åvan nämnda fel ? jag kan faktiskt inte komma på något direkt då vattenpumpen och kylare är bytt.... 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Häll i en burk tätnings medel i motorn,, finns dunder grejor. Värt o testa på en äldre bil istället för att lägga massa pengar på att lyfta toppen direkt. "Billigt e bra men gratis e bäst" |
|
|
Hej! Jag tackar för alla svar. Fortsätt gärna å komma med förslag. Tätningsmedel har jag testat i form av kylarcement, en konservburk med "pellets" i som löses upp av kylavätskan. Det osar ej avgaser i exp.kärlet och kylvätskan är ren och fin, så gott det går att se genom en blå vätska.Hur funkar co-indikatorvätska? Priserna på packning och sotningssats var ju bra. Var ligger Motornord? Att byta toppen väntar jag med, framförallt eftersom det ej är säkert att det hjälper. Mysteriet fortsätter... |
|
|
MotorNord ligger i sundsvall. |
|
|
skall du köpa av motornord handla via internet / postorder. motornord.se 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Jag får gå tillbaka till grundproblemet. Är det fler som drabbats av att luft samlas vid termostaten, så pass mycket att den ej öppnar? Jag kan inte bergipa hur systemet kan vara konstruerat så. Luften borde ju samlas i exp.kärlet och pysa ut där av trycket i systemet. Luftslangen mellan kylaren och exp.kärlet är rensad med tryckluft. Ett exempel. Efter en resa på 14 mil stannade jag motorn i ca 30 sekunder. Därefter kärde jag sakta (på smal grusväg) i ca 5 km. Fram till stoppet gick bilen felfritt. Under de 5 kilometrarna började motorn koka. Det var minus 15 grader ute då! Tacksam för svar. Gott nytt år allihop. |
|
|
Märkligt detta,ett fel är ju klart konstaterat men vart.Det första jag skulle göra var o provtrycka systemet. Andra funderingar är tex om du ansluter en slang från luftningshål på termostathus till returen från kylare-expkärl via en y grening .Eftersom vätskan går från kylare till expkärl så borde luften sugas med till exp och där gör den ingen skada. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Det kan inte vara fläktkopplingen som är slut. Har haft liknande tendenser på en tidigare bil. mvh Mackan |
|
|
Är det inte stopp i exp. kärlets luftningsrör, så att ingen luft trycks ut när motorn är varm, och så att den inte kan suga in luft när motorn kallnar? Tydligen läcker luft in vid termostaten istället, kolla igen att ingen slang läcker eller är sprucken + dra (skruva) åt alla spännen runtomkring där! Mvh |
|
|
Den varianten jag har ser ut som en gammal batterisyraprovare som du har en gummiblåsa att klämma på. Den är i tvåkammar utförande, du sätter ind.vätska i bägge behållarna som sätts ihop tillsammans med den översta delen med gummiblåsa så man kan suga luften från expansionskärlet, genom första kammaren med vätska, sedan genom andra kammaren. Vätskan ändrar färg från blå till gul om det finns co i glykolen, reagerar på promille inte "posenten". Ungefär som lackmuspapper,,, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.