|
|
|
|---|---|
|
Tycker disk. om bränsleförbrukningen är helt fel. Har man fokus på låg bränsleförbrukning köper man väl inte en 540... Till Er som snålkör era 540 kan jag rekomendera Nissan Micra, Golf diesel etc. | |
|
En viss skillnad på när hög förbrukning är relaterad till defekt bil eller när den är relaterad till blyfot, tycker du inte?? |
|
|
Absolut ! Börjar bilen plötsligt dra mer bensin än normalt är det ngt som är fel. Menar bara att snålköra en 540 är som att trimma en Volvo 240 och aldrig hålla ner plattan... Vad ska man med alla 286 hp om man puttrar omkring och är rädd att förbrukningen ökar från 0,99 till 1,02 l/mil. Är man rädd för ovanstående är kanske en 518 att föredra. |
|
|
Håller med dig Mikaell!!!Det kostar att ligga på topp!! BMW CS Nr:05043 Mvh Ricke |
|
|
Du har helt rätt, BYT BIL om du inte har "mat" nog till den. En stark arbetande man kräver mer mat än en stilla sittande kontorsman....det är likadant inom allt....en 60W lampa tar mer än en 25W....en 1" slang släpper mer än en 1/2".... en frusen person kräver mer värme än en varm person... en grov planka kräver mer kraft än en tunn för att knäckas... en stark motor kräver mer bränsle än en svag.... om man tror man kan "rucka" på naturlagarna då är man fel på det....så en V8 tar mer (betydligt) än en R4 t.ex.... God Jul Peo |
|
|
Förstår inte varför du kan unna dem som kör 540 snålt att göra det. På vilket sätt stör det dig, det är upp till var och en hur man vill gasa alternativt inte gasa. Själv har jag alltid fascinerats av att köra starka bilar snålt. 528i e39 gick det att snålköra rejält med t ex. 530i e34 svårare. Ska jag skämmas för det? Ska jag skämmas för det? Tänker svara ett rungande NEJ på den frågan själv och fortsätta som jag hittils gjort. Nästa bil kan eventuellt bli en 540iT med manuell låda, de är starka och går att köra förhållandevis snålt. För er som tror att en stor stark motor per definition alltid är starkare uppmanar jag er att börja jämföra förbruking på småmotorer från vissa märken med relativt stora från t ex BMW och Opel, ni kommer att bli förvånade. /Simon |
|
|
Jag brukar faktiskt försöka köra så ekonomiskt som möjligt, både för min egen plånbok (lägger hellre pengarna på annat en CP-dyr arabvätska) samt naturen. Visst om bensinen skulle kosta 1kr litern kunde vi alla köra omkring med 8l jenkarmetall under huven, glömma katalysatorerna och vänta på den dagen då vi kan steka äggen på asfalten i december i norra norden... Min M5'a kan man knappast prata om snål bil, men visst ibland gasar jag på med en snittförbrukning på 20l/100km, men oftast t.ex på landsväg försöker jag ha en fjäderfot istället för blyfot. Vad är det för skillnad om man kör snålt eller gasar på för er? Man kör väl som man kör, eller? Ingen skillnad vad man har underhuven bara man själv är nöjd. |
|
|
Att diskutera bränsleförbrukningen kan väl inte vara fel?? Däremot att köpa tex. en 540 och sedan bli förvånad att den drar över litern är däremot fel tycker jag. Fick föresten en smärre chock när min var nere i ynka 1,35l/mil sist jag tanka, brukar snitta runt 1,5-1,6 iaf. /// Nicke |
|
|
Men asså jag fattar inte hur folk kan bli upprörda för att någon lägger in ett inlägg om att hans bil börjat dra mer? Jag vet inte, men tror inte att ni som klagar på denna tråden har rätten att bestämma vilka inlägg som är acceptabla och vilka som inte e d...Men jag kanske har fel?!?! |
|
|
Se så, nu lugnar vi ner oss och tar fram julstämningen =) Jag personligen tycker det är roligt att se och diskutera hur mycket andra beemers drar, men har man en bil med lite motor i får man ju räkna med att den drar lite bensin också. /// Nicke |
|
|
För att ta ännu en jämnförelse, det är ju som att se hur sakta man kan åka på ett par störtloppsskidor utan att bromsa, kontra låta dem åka som dom verkligen vill, eller försöka åka så fort som möjligt.....det bästa man kan göra är trots allt att sko sig efter behovet och sen inte börja att ursäkta sig hit eller dit för att finna en ursäkt. Vad jag menar är att har du en V8, så låt den gå som den är byggd för och har du en stadsbil med en liten 4:a så låt den gå som den är byggd för.. en massa "rekord" hit o dit vad man lyckats med är ju bara noll och ingenting...och största skillnaden när det gäller bilar är den som finns bakom ratten...resten tycker jag nästan har sandlåde nivå....min V8 drar normalt vad en V8 brukar dra. Det vill säga, det jag räknade med när jag köpte den och har kalkulerat att jag har ekonomi till....och en sista sak...EN RIKTIGT GOD JUL, vill jag önska er alla.... Peo |
|
|
Har man råd att köpa och äga en 540 borde inte bränsleförbrukningen vara några problem..men om det är så, har man valt helt fel bil enligt mig //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Det är väl inte bara avundsjuka och elakhet som är anlednigen till långa trådar om bensinförbrukning. Jag tror att det är nyfikenhet och att man vill få sin egen bil att bli lika ekonomisk om det går. Postar någon en tråd om att hans V8 går på 0.6 liter milen vid långkörning i jämn fart vill man ju gärna nå dit själv också när man inte ens riktigt klarar det med sin Micra. Jag lyckas t.ex aldrig nå ned till 0.6 l/m, det bästa jag når är 0.85 på en hel tank. Men jag lyckas inte nå hög förbrukning heller. Under en heldag med snabb autobahnkörning i 200-240, AC i bilkö osv så blev det 0.96 l/m på en hel tank. Om andra kör sina bilar i allt från 0.6 - 2.2 l/m så undar man ju lite hur det kan vara så stora skillnader. |
|
|
Nu blir det galet igen..JanF om jag förstår dig rätt har du en 530, alltså en 3liters V8...det är 25% mindre slagvolym än en 540. Och en (1) liters skillnad på cylinder volym på verkar bensin för brukningen ganska markant... samt att den är ca, 75hk svagare. Så om du kör på 0,96 som du säger så stämmer det att en 4liters V8 ligger minst ett par tre deciliter till i förbrukning....så ännu en gång, sätt förbrukningen på nöjeskontot, det är nämligen där den hör hemma. Peo |
|
|
PESK, jag har själv ägt 530i 93:a med manuell låda. Ingen speciellt snål bil på något sätt, jag kom ned en tank på 0,86 endast motorvägskörning, oftast låg det runt litern, vintertid kunde det ligga på 1,3-1,4, usch om du frågar mig. Har för mig att det endast skiljer några cl mellan 540 och 530 i förbrukning i snitt och om man kolla instruktionsboken. 540 det klart bästa köpet just nu, då var prisdifferensen för stor för att motivera köp av 540 för mig. Vad gäller snittförbrukningar tror jag att automat/manuell gör större skillnad än många tror. Vet en 540iT 96:a e34 som drog 0,8 i 120km/h (obs manuell!) /Simon |
|
|
Tror inte hk och volym alltid spelar så stor roll. Min sommarbil ligger på knappt 400 hk / 1800 kilo, Den går rejält snålare än min 530. Dessutom, verkar ju många 540 ligga långt under min 530 och ännu fler ligga långt över min 530 i förbrukning. Men jag får ändå säga att jag är imponerad av hur snålt V8an går ändå, bensinkontot blev mycket mindre än väntat på långsemestern till Spanien. Bensinkontot brukar ju vara de mindre delarna av bilkostnaderna idag. |
|
V12 LeMans |
Jag är bara positivt överraskade av bensinförbrukningen på min nuvarande, jämförande med min förra bil ( 750 -91) . Körde ungefär 100 mil blandad körning inkl en högfartstur på E6an tillsammans med en Alpinautrustad (vet ej om det var en original-Alpina) e28 , och tog ca 100 liter på 100 mil . Att jämföra med V12an i 750 , som ville ha ca 1,5 liter/mil de ca tusen sommarmil jag körde . 200 kg mindre och femstegsaut. och modernare motor gör väl sitt till . |
V12 LeMans |
Får väl tillägga att jag har ställt av bilen efter bes ua i oktober , för att ta ut den när blommorna börjar blomma till våren . Hoppas kunna ta bilen till Le Mans 12-13 juni nästa år . Hade varit trevligt med en BMW M3 GTR V8 i nästa års 24 timmarsrace . (behövde skriva av mig lite bara ) God Jul |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.