AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.266

grädd liknande gegga på olje stickan?

\\\M 325i ZENDER///
hej.
tittade på oljan idag å såg ngt som inte verkade helt normalt.
grädd liknande gegga som satt vi stickan.tittade även på oljelocket å det fanns lite även där?

jag åker inte så lång med bilen under vintern kan d ha med de att göra?dvs vatten bildas kanske?

tacksam för all hjälp!

MVH
---
325i M Zender(e36)
318is(e36)
"Grädde" på oljelocket kan man få av många korta turer men det försvinner om man kör en längre bit....Däremot låter de inte så där jättekul att du har "grädde" vid stickan" oxå...Förmodligen så är det bara vattnet som kondenserat....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
\\\M 325i ZENDER///
ok..tack
jag ska åka lite längre nu under julen så jag blev orolig...

MVH
---
325i M Zender(e36)
318is(e36)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
här kan du läsa mer Länk om ett liknande fall

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
\\\M 325i ZENDER///
tack

MVH
---
325i M Zender(e36)
318is(e36)
TT
105
TT:r
2002 touring.1973
325
Tror tyvärr att problemet är lite allvarligare än kondensvatten. Fick lyfta och plana toppen på min MB efter att en spricka inuti toppen uppstått. Uppträdde som oljegegga i expansionskärlet och vit gegga mot oljepåfyllningslocket. Inte roligt, mycket mycket dyrt. Chansa inte, om oljan blir alltöfr utspädd av vatten förlorar den sin smörjförmåga, motorn skär!
\\\M 325i ZENDER///
ok..
vad ska jag göra?vad ska köpas?
jag e jätte kass på d här:(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var på oljestickan var "grädden"?

Förra vintern, när jag körde väldigt lite och mest kortsträckor, var det lite "grädde" på metalldelen en bit upp på stickan. Dvs det var kondensvatten som fällt ut på metallen och sedan hade olja bundits vid vattnet. Det var ingen "grädde" på plastdelen eller i själva oljan på stickan!

Jag hade även lite "grädde" på insidan av oljelocket.

När jag kört några långsträckor försvann detta.
När jag kört lite längre sträckor och motorn var riktigt varm, öppnade jag oljelocket på motorn och då kunde man se vattenånga som steg upp under några sekunder. Efter jag gjort detta några gånger var kondensvattnet borta.

Har inte haft tillstymmelse till kondensvatten i oljan efter det, men jag håller koll på det nu när det blir kallare igen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
\\\M 325i ZENDER///
Johan B:

precis som du beskriver e d på min...
ska göra som du säger oxå.

tack

MVH
---
325i M Zender(e36)
318is(e36)
Dragan525
*hehe sitter o läser nu om detta GRÄDDEfenomenet, o jag blev jävlig rädd när jag öppna locket idag, det vart lite sån gräddliknande färg på locket. Jag kunde slappna av lite här nu när jag läst allt detta,,det e bara kondens.

Mvh Dragan

BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE
Vill ha en sån där emmfjämma!
Ja det är antagligen bara kondens. Men för att vara på den säkra sidan så kan du kolla oljan med några dagars mellanrum bara för säkerhets skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.