|
|
|
|---|---|
|
Vad säger SBP om dåliga stötdämpare? Kontrolleras det överhuvudtaget? ///Jesper | |
|
Vet om några som fått anmärkning på dämparna fram(ombesiktning), men då var dem så slut så att bilen i princip var helt utan dämpare,slutade "aldrig" gunga ;) Ytterst ovanligt att få anmärkning på dämpare är min "samlade" erfarenhet iaf... Mvh Janne. |
|
|
Det är nog ganska lugnt, jag var och besiktigade min volvo 745 idag och den är verkligen helt slut i dämparna, och den gick igenom. Svajigare bil får man leta efter! PB |
|
|
Ok.. Ska köpa nya ställbara till 535:an i vår, så då får 528:an ärva 535:ans dämpare (som är i bra skick). Känns dumt att lägga ut en massa pengar i onödan på vinterbilen. ///Jesper |
|
|
Det kontrolleras. Fick en tvåa på det på min GTI cab. Anser dock inte att de var slut. /Martin Min bil: Länk |
|
|
Stötdämpare läckage = notering Stötdämpare, dämpverkan otillräcklig = tvåa. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Intressant fråga till Jeppe>>>Hur många procent av bilparken blir underkända med anmärkning "otillräcklig dämpverkan stötisar". Menar om du har tillgång till % i närheten...Skulle vara intressant info hur som helst. Mvh Janne. |
|
|
Jag har absolut ingen statistik över detta, gissningsvis blir 0,1-0,5% av alla personbilar underkända på dämpverkan otillräcklig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok,Jeppe...Tack för svaret. Mvh Janne. |
|
|
En fråga till ang. dämpare... Skall besiktiga 535'an om några månader, och jag vet inte om jag hinner sätta dit riktiga fjädrar innan.. Just nu sitter det sänkfjädrar från JR, och orginaldämpare, så den är ju hård som sten... Hur går det i så fall? Inget fel på väghållningen, men som sagt, den är lite grinig att sätta i gungning... // Björn Eriksson |
|
|
Kravet är att du har fjädringsväg kvar. Gungar man bilen ska den alltså fjädra mer än i däcken. Annars får du en anmärkning på stum fjädring. En sådan bil kan dessutom aldrig ha speciellt bra väghållning, att studsa runt svängarna är inte optimalt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vill flika in att om dämparna läcker så kan det bli körförbud på stubben. Vart med om det. Motivering: Sommar o en massa motorcycklar på vägarna. Kort o gott. Min 750 nöp dom på nu för att den som en sa "Aldrig slutatde gunga". Nu sitter det Koni där. Gungar INTE. |
|
|
Det kan inte alls bli körförbud för att stötdämparna läcker, åtminstone inte om man följer besiktningsprogrammet. Jag har väldigt svårt att tro att en tekniker begått ett så grymt misstag som att åsätta körförbud pga läckande stötdämpare skulle innebära. Stötdämapre läckage ska ge en "bra att veta" anmärkning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jo, jag fick det. han sa även att om det läcker från växellådan så nyper dom det. Men kanske hade han en jäkla taskig dag. Eller oxå hade han åtta cylindrar för lite.... | |
|
Du måste blandat ihop grejer här (hoppas jag). Körförbud får man endast när det råder en övehängande risk för haveri, inte ens läckande bromsar behöver nödvändigtvis resultera i körförbud! Mindre än en promille av alla bilar som kontrollbesiktas får körförbud (med goda marginaler, uppskattningsvis en bil på femtusen eller så) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.